IBPP3/443-235/12/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-235/12/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu do tut. organu 7 marca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 8 maja 2012 r.), z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.), oraz z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 5 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 8 maja 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-235/12/KG z dnia 26 kwietnia 2012 r. oraz pismem z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-235/12/KG z dnia 17 maja 2012 r. oraz pismem z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 5 czerwca 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca informuje, iż projekt inwestycyjny pn. "..." został zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach RPO W na lata 2007-2013 w ramach Działania 5.3 Czyste powietrze i odnawialne źródła energii.

Okres rzeczowej realizacji projektu: czerwiec 2012 r. - grudzień 2012 r.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług i co miesiąc składa deklaracje VAT-7.

Inwestycja zwiększy wartość majątku trwałego Szpitala, a wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w ramach projektu, który będzie wykorzystywany wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU) 85) - są zwolnione z podatku VAT. Ponadto zaznaczyć należy, iż przedmiot projektu w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo w piśmie z dnia 7 maja 2012 r. wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT z tyt. pozostałej sprzedaży, m.in. najem, dzierżawa, która nie stanowi więcej niż 2% sprzedaży rocznej.

Powyższe usługi realizowane będą nie w budynkach termomodernizowanych, lecz w budynku administracyjnym.

W obiektach termomodernizowanych nie będzie prowadzonej działalności opodatkowanej tylko zwolniona z VAT.

Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi kategoriami czynności (tekst jedn.: zwolnionymi i opodatkowanymi) i nie rozlicza się proporcją. Proporcja obliczona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT wynosi 1,33%.

Wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Pismem z dnia 23 maja 2012 r. Wnioskodawca ostatecznie doprecyzował opis zdarzenia przyszłego wskazując, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT (m.in. najem, dzierżawa) i usługi te świadczy wyłącznie w budynku administracyjnym, który nie wchodzi w zakres ww. projektu. Stąd też Wnioskodawca wskazał, że wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, iż projekt w zakresie budowy alternatywnego źródła ciepła obejmuje obiekt zlokalizowany poza siedziba główną Szpitala, co oznacza, że budynek administracyjny nie będzie korzystał z ciepła, które powstanie w efekcie projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 maja 2012 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 31 maja 2012 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "...".

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT (m.in. najem, dzierżawa) i usługi te świadczy wyłącznie w budynku administracyjnym, który nie wchodzi w zakres ww. projektu.

Wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Przedmiot projektu w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak już wskazano w niniejszej interpretacji, podstawową przesłanką pozytywną której spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczania podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania tego odliczenia. Jest to najistotniejszy warunek umożliwiający podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia. Należy podkreślić, że uprawnienie do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje wyłącznie zarejestrowanym czynnym podatnikom tego podatku.

W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy dokonywane przez podatnika VAT czynnego zakupy towarów i usług związane będą wyłącznie z czynnościami zwolnionymi, a więc nie występuje sytuacja, w której podatek naliczony zawarty w ich cenie związany będzie z czynnościami opodatkowanymi uprawniającymi do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie w termomodernizowanych obiektach nie będzie prowadzona działalność opodatkowana (tekst jedn.: generująca podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Szpital powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślenia wymaga, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia z podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl