IBPP3/443-232/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-232/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie umieszczania na fakturze nazwy towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie umieszczania na fakturze nazwy towaru.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach swojej działalności zajmuje się handlem produktami rolnymi, w tym między innymi sprzedażą i skupem (ziarno) nasion kukurydzy. W ramach obrotu Wnioskodawca spotyka się z różnymi określeniami nazw towarów stosowanymi przez uczestników obrotu, np. w ramach obrotu nasionami kukurydzy stosowane jest określenie nazwy towaru "DK247", co oznacza jedną z około 120 odmian kukurydzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w fakturach VAT dokumentujących sprzedaż nasion kukurydzy należy dokładnie podawać nazwę towaru w sposób umożliwiający przypisanie właściwej stawki podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie pytania należy odpowiedzieć twierdząco. Liczne odmiany kukurydzy zgrupowane są w 6-ciu kategoriach.

Są to:

* kukurydza pastewna (koński ząb),

* kukurydza cukrowa (słodka),

* kukurydza zwyczajna (zwykła, twarda, rogowa),

* kukurydza skrobiowa (mączasta),

* kukurydza woskowa,

* kukurydza pękająca (popcorn).

W obowiązującej obecnie PKWiU 2008 przywołano tylko w wyłączeniach z PKWiU 01.11.20.0 kukurydzę cukrową i pastewną. Kukurydzę pastewną należy sklasyfikować pod PKWiU 01.19.10.0 jako rośliny pastewne, zaś wszystkie pozostałe kategorie kukurydzy (w tym cukrową) pod PKWiU 01.19.39.0 jako pozostałe surowe produkty roślinne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Ponieważ nasiona kukurydzy mogą mieć zastosowanie dwie różne stawki podatku VAT 5% lub 8%. W celu przypisania właściwej stawki podatku VAT należy rozróżnić rodzaje (kategorie) kukurydzy na takim samym poziomie, na jakim rozróżnia je klasyfikacja PKWiU 2008, czyli na poziomie kategorii (a nie np. odmian lub przeznaczenia). W konsekwencji podanie w fakturze VAT jako nazwy towaru tylko słowa "KUKURYDZA" lub "DK247" nie uprawnia do zastosowania stawki VAT w wysokości 5% nawet jeśli w umowie między stronami określono, że przedmiotem sprzedaży będą nasiona kukurydzy zwyczajnej bądź skrobiowej. Poza tym Wnioskodawca uważa, że niezależnie od stawki podatku VAT przy określaniu nazwy towaru należy podkreślać w nazwie towaru, są to np. " (ziarno) nasiona kukurydzy zwyczajnej" ponieważ pod tym samym PKWiU mogą też wystąpić inne części kukurydzy (kolby, łodygi, czy nawet korzenie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz dane, które powinny zawierać zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). Ww. rozporządzenie obowiązywało do dnia 31 marca 2011 r.

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Natomiast zgodnie z § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

1.

symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub

2.

przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

3.

przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że faktury są dokumentem sformalizowanym i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura VAT potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106 ust. 1 ustawy mają znaczenie dowodowe.

Jednym z wymagań jakie musi spełniać faktura dokumentująca sprzedaż jest określony w § 5 ust. 1 pkt 5 cyt. rozporządzenia wymóg zawarcia na niej nazwy towaru lub usługi.

Z uwagi na to, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia nazwa towaru, zasadnym jest odwołanie się do definicji słownikowej. Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (...) nazwa oznacza "wyraz albo połączenie wyrazowe oznaczające kogoś lub coś. Ponadto, po ogólnej definicji pojęcia "nazwa" słownik podaje definicje szczególnych rodzajów nazw - nazwa jednostkowa to "nazwa mająca tylko jeden desygnat", nazwa ogólna to "nazwa dotycząca pojedynczych przedmiotów danego rodzaju lub poszczególnych cech danego przedmiotu". Natomiast pojęcie desygnat oznacza "przedmiot, osobę lub zjawisko. Do których odnosi się dana nazwa".

Nazwa towaru ma spełniać cele, dla jakich podatnik został zobowiązany do ewidencjonowania obrotu. Sprzedawca jest obowiązany opisać na fakturze każdy towar i podać jego nazwę. Umieszczona na fakturze VAT nazwa towaru winna oznaczać określoną grupę asortymentową sprzedawanego towaru, tak aby do użytej nazwy towaru możliwe było przyporządkowanie odpowiedniej stawki podatkowej i by użyta nazwa była co do istoty zgodna z będącym przedmiotem obrotu towarem, a nadto by powiązanie tej nazwy z ceną pozwoliło na indywidualne określenie sprzedawanego towaru.

Natomiast obowiązek podawania na fakturze sprzedaży symbolu PKWiU bądź podstawy prawnej istnieje jedynie w sytuacji, gdy sprzedaż ta jest zwolniona z podatku VAT.

Katalog elementów, które powinna zawierać faktura jest zbiorem otwartym. Wymienione w § 5 ust. 1 rozporządzenia dane, są niezbędne aby uznać ten dokument za prawidłowy. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodatkowo przy stosowaniu obniżonych stawek podatku VAT (a nawet podstawowej), podawać symbol PKWiU danego towaru bądź podstawę prawną zastosowania tej stawki.

W związku z powyższym wskazanie na fakturze jako nazwy towaru tylko symbolu "DK247" lub słowa "KUKURYDZA" nie można uznać za wypełniające wymagania formalne ustanowione w powołanych przepisach rozporządzenia. Z takich zapisów nie wynika jaki towar był w rzeczywistości przedmiotem nabycia, bowiem ani symbol cyfrowy ani sama nazwa KUKURYDZA na to nie wskazuje, bowiem jak wskazał Wnioskodawca kukurydza, którą sprzedaje występuje w różnych odmianach, do których stosuje się różne stawki podatku VAT.

Tym samym w przypadku, gdy dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku VAT to w interesie Wnioskodawcy leży udokumentowanie transakcji w sposób, który uprawniałby do skorzystania z preferencyjnej stawki, co w przedmiotowej sprawie wiąże się z podaniem na fakturze VAT odpowiedniego symbolu PKWiU towaru będącego przedmiotem dostawy.

Zatem jeśli nazwa towaru np. " (ziarno) nasiona kukurydzy zwyczajnej umieszczona na fakturze w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości identyfikuje sprzedawany towar to tym samym spełniony jest warunek, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż na fakturach VAT dokumentujących sprzedaż nasion kukurydzy należy dokładnie podawać nazwę towaru w sposób umożliwiający przypisanie właściwej stawki podatku VAT należało uznać za prawidłowe, bowiem zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT uzależnione jest od prawidłowego sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę towaru pod symbolem PKWiU.

Dodatkowo podkreślić należy, że podanie na fakturze błędnej nazwy towaru będącego przedmiotem dostawy nie powoduje utraty prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT, w sytuacji gdy przedmiotem dostawy jest towar faktycznie objęty taką stawką. Fakt ten zobowiązuje jednakże do sprostowania błędu na zasadach i w formie wskazanych w rozporządzeniu w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo podkreśla się, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga w zakresie stawek podatku od towarów i usług dla poszczególnych odmian kukurydzy, bowiem powyższe nie było przedmiotem zapytania niniejszego wniosku. W celu uzyskania interpretacji indywidualnej w ww. zakresie Wnioskodawca winien zwrócić się z odrębnym wnioskiem przy zachowaniu warunków określonych w art. 14b i 14h ustawy - Ordynacja podatkowa.

Ponadto dodatkowo należy również wskazać, że to na podatniku ciąży obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania towaru będącego przedmiotem dostawy pod symbol PKWiU.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl