IBPP3/443-222/14/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-222/14/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 22 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowana podatkiem od towarów i usług działalność galerii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowana podatkiem od towarów i usług działalność galerii. Wniosek został uzupełniony pismem z 22 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Biura nr IBPP3/443-222/14/AŚ z 15 maja 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

W związku ze zmianą przeznaczenia części powierzchni lokalu gastronomicznego w kawiarni "..." będącego w Zarządzie Budynków Gminy, a oddanego w najem Spółdzielni na prowadzenie obok działalności gastronomicznej galerii sztuki objętej programem mecenatu artystycznego i usług publicznych w zakresie kultury. Zgoda na ww. galerię jest potwierdzona zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia 7 lutego 2014 r.

Ww. galeria powstała z myślą o zwiększeniu liczby konsumentów w kawiarni a tym samym uzdrowieniem trudnej sytuacji ekonomicznej kawiarni.

W galerii "..." przez udostępnienie miejsca będą odbywać się spotkania połączone z prezentacją dzieł twórców rękodzieła artystycznego z K. i M., jak również będzie to działalność inspirowana twórczością z Z. i tamtejszych malarek ludowych. Będą się również odbywać spotkania z literatami, malarzami, aktorami. Zarząd Spółdzielni jest w trakcie nawiązywania współpracy z Fundacjami Kultury. W kawiarni jest unikalna ludowa dekoracja lokalu, prezentuje przedmioty związane z Z. i przez to sama w sobie jest galerią sztuki. Spółdzielnia od 37 lat utrzymuje i konserwuje te dzieła sztuki ludowej w tym lokalu tj. girlandy i kwiaty które zdobią ściany tej kawiarni. Wiąże się to z ogromnymi kosztami.

Kawiarnia nie ma podziału fizycznego aby odłączyć część galerii od sali konsumenckiej, znaczy to że uczestnicy tych spotkań mogą zajmować miejsce również na sali konsumenckiej. Galeria ma być miejscem wernisaży, wystaw, prezentacji dzieł sztuki ludowej, a także warsztatów twórców i spotkań poetyckich.

Wnioskodawca nie jest podmiotem prawa publicznego uznanym za instytucję o charakterze kulturalnym i nie jest instytucją kultury wpisaną do rejestru.

Wnioskodawca prowadzi kawiarnię "..." jako lokal gastronomiczny od 38 lat. W kawiarni jest unikalna ludowa dekoracja w postaci ręcznie malowanych kwiatów na ścianach lokalu. Tak więc te dzieła ludowych artystek są inspiracją Z., a kawiarnia sama w sobie jest galerią. Aby promować i kultywować przedmioty związane z Z. jako dzieło sztuki ludowej, musiało zaistnieć takie miejsce właśnie w kawiarni "...", które nazwano galerią.

Utworzenie miejsca galerii w tej kawiarni motywowane było chęcią uatrakcyjnienia tego lokalu na lokalnym rynku gastronomicznym.

Świadczone usługi nie stanowią usług kulturalnych.

Wnioskodawca nie jest prowadzącym galerię, jedynie udostępnia miejsce fundacjom, twórcom, artystom (fachowcom w dziedzinie kultury) nie można więc jednoznacznie wskazać symbolu PKWiU świadczonych usług. Zadając pytanie czy działalność opisanej galerii jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca nie wie jak traktować opisaną galerię - osobno galerię, czy jako kawiarnię ponieważ nie ma fizycznego podziału.

Wnioskodawca zgodnie z aneksem z Zarządu Budynków Komunalnych i pismem Pana Prezydenta Miasta, otrzymał akceptację na stworzenie miejsca zwanego galerią, na organizowanie spotkań, wernisaży, wystawę dzieł sztuki ludowej obrazów przez Fundacje, które swój program imprez kulturalnych i artystycznych przeznacza dla osób starszych tzw. 50+ Miejsce zwane galerią służy do promowania kawiarni Wnioskodawcy w K.

Wnioskodawca udostępnia nieodpłatnie część sali konsumenckiej dla Fundacji która organizuje spotkania, wernisaże itp.

Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat za wstęp na ww. wystawy, wernisaże, warsztaty twórców ludowych, spotkania poetyckie itp.

Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży dzieł sztuki w ramach galerii. Galeria nie jest pracownią, lecz miejscem na prezentację i promocję twórczości artystów w ramach tzw. polskiego orgiami. Uczestnikami tych prezentacji i spotkań są też konsumenci.

Opisana galeria powstała z myślą o zwiększeniu liczby konsumentów i przyciągnięciu turystów do kawiarni, a tym samym o poprawieniu trudnej sytuacji ekonomicznej kawiarni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy działalność opisanej galerii jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność opisanej galerii sztuki jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Art. 43 ust. 1 pkt 33 nie ma zastosowania w związku z art. 43 pkt 17 ust. 2 i art. 43 pkt 18 powołanej ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z powołanych przepisów dostawa towarów oraz świadczenie usług, podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Przy czym odpłatność ma miejsce w przypadku każdego wynagrodzenia za świadczenie wzajemne. Jednocześnie dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich odbiorcą istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Ponadto wskazać należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Zatem, aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wyłącznie nieodpłatne świadczenie usług na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - lokal gastronomiczny "...". W lokalu tym jest unikalna ludowa dekoracja w postaci ręcznie malowanych kwiatów na ścianach lokalu. Tak więc te dzieła ludowych artystek są inspiracją Z, a kawiarnia sama w sobie jest galerią. Aby promować i kultywować przedmioty związane z Z. jako dzieło sztuki ludowej, musiało zaistnieć takie miejsce właśnie w kawiarni "...", które nazwano galerią. Wnioskodawca nie jest podmiotem prawa publicznego uznanym za instytucję o charakterze kulturalnym i nie jest instytucją kultury wpisaną do rejestru. Utworzenie miejsca galerii w tej kawiarni motywowane było chęcią uatrakcyjnienia tego lokalu na lokalnym rynku gastronomicznym. Świadczone usługi nie stanowią usług kulturalnych. Wnioskodawca nie jest prowadzącym galerię, jedynie udostępnia miejsce fundacjom, twórcom, artystom. Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat za wstęp na wystawy, wernisaże, warsztaty twórców ludowych, spotkania poetyckie itp. Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży dzieł sztuki w ramach galerii. Galeria nie jest pracownią, lecz miejscem na prezentację i promocję twórczości artystów w ramach tzw. polskiego orgiami. Uczestnikami tych prezentacji i spotkań są też konsumenci Wnioskodawcy. Opisana galeria powstała z myślą o zwiększeniu liczby konsumentów i przyciągnięciu turystów do kawiarni a tym samym o poprawieniu trudnej sytuacji ekonomicznej kawiarni.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy działalność galerii jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w ustawie, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną;

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zwolnienie określone w powyższym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od towarów i usług (Dz.Urz.UE. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.) państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że podatnik niebędący podmiotem o którym mowa w ww. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, nie może korzystać ze zwolnienia określonego w tym przepisie.

W omawianej sprawie kluczowe jednak jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy w opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z czynnością podlegającą regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że nie jest prowadzącym galerię, a jedynie udostępniania w niej nieodpłatnie miejsce.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że nieodpłatne udostępnianie z części sali konsumenckiej kawiarni - miejsca zwanego galerią fundacji, która organizuje spotkania, wernisaże itp., twórcom, artystom, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu. Z wniosku wynika, że galeria powstała z myślą o "zwiększeniu liczby konsumentów i przyciągnięciu turystów do kawiarni, a tym samym o poprawieniu trudnej sytuacji ekonomicznej kawiarni". W konsekwencji miejsce zwane galerią, które służy do promowania kawiarni Wnioskodawcy, niewątpliwie wpisuje się w cel działalności Wnioskodawcy, bowiem działania podejmowane przez Wnioskodawcę związane z nieodpłatnym udostępnianiem, przekładają się na wzrost zainteresowania ofertą gastronomiczną kawiarni. Nieodpłatne udostępnianie w opisanym kształcie sprawy, nie stanowi nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, na gruncie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Podsumowując w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy o VAT, a czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe ustalenia, w odpowiedzi na zadane pytanie Organ stwierdza, że działalność galerii realizowana w sposób opisany we wniosku, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy podkreślić, że ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Jak wskazano powyżej działalność galerii nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli pozostaje poza zakresem regulacji ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego działalność opisanej galerii jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług - art. 43 ust. 1 pkt 33 nie ma zastosowania w związku z art. 43 pkt 17 ust. 2 i art. 43 pkt 18 powołanej ustawy o VAT, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl