IBPP3/443-220/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-220/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego całkowicie skażonego nabywanego i zużywanego do produkcji papieru ściernego jako rozpuszczalnik żywic fenolowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego całkowicie skażonego nabywanego i zużywanego do produkcji papieru ściernego jako rozpuszczalnik żywic fenolowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planujemy zastosowanie całkowicie skażonego alkoholu etylowego w procesie produkcji papieru ściernego. W związku z tym zamierza zastosować 20% roztwór wodny tego etanolu w celu rozrzedzania żywic fenolowych stosowanych w procesie produkcji papieru ściernego. W wyniku tego procesu (suszenie w wysokiej temperaturze) alkohol etylowy zostaje całkowicie odparowany przez co nie znajduje się w produkcie finalnym. Zapotrzebowanie na etanol będzie kształtowało się na poziomie ok. 1000 l/mc.

Wnioskodawca nawiązał kontakt z producentem i dystrybutorem rozpuszczalnika produkowanego na bazie alkoholu etylowego bezwodnego i całkowicie skażonego zgodnie z obowiązującymi przepisami (rozporządzenie Komisji (WE) 3199/93) i dodatkowo z domieszkami - odpowiednio glikolu oraz alkoholu izopropylowego. Rozpuszczalnik ten ze względu na zawarty w nim etanol jest odpowiedni do zastosowania do produkcji wyrobów u Wnioskodawcy.

Oferent twierdzi, że ten rozcieńczalnik (o kodzie CN 2207 20) ze względu na jego całkowite skażenie jest produktem zwolnionym z akcyzy. Skażenie rozpuszczalnika odpowiada normie dla państwa członkowskiego UE - Łotwy (str. 7 ww. Rozporządzenia Komisji (WE) NR 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. M5 pkt 3, str. 7).

Wnioskodawca posiada również zapewnienie oferenta, że sprzedawany rozpuszczalnik nie podlega wymogom wynikającym z nowej ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z dnia 12 stycznia 2009 r. art. 16, art. 32) oraz rozporządzeń Ministra Finansów:

* z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia (Dz. U. z dnia 27 lutego 2009 r.),

* z dnia 26 lutego 2009 r. - w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów (...) (Dz. U. z dnia 27 lutego 2009 r.)

Oferent zobowiązał się, że do każdej dostawy będzie dołączane stosowne oświadczenie o niepodleganiu opłatom z tytułu podatku akcyzowego, o niepodleganiu wymogom określonym w ustawie art. 16, art. 32 i ww. rozporządzeniach (dokument dostawy, zgłoszenie rejestracyjne, prowadzenie ewidencji) oraz spełnianiu norm skażenia określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) NR 3199/93 (pod odpowiedzialnością karną).

Wnioskodawca z kolei, jako podmiot zużywający, może umieszczać na każdym zamówieniu informację, że produkt ten będzie w całości zużyty do produkcji papieru ściernego jako rozpuszczalnik żywic fenolowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przedmiotowy rozpuszczalnik należy traktować jako wyrób akcyzowy objęty zwolnieniem od akcyzy (zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz zapewnieniami dostawcy), czy raczej jako wyrób akcyzowy objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie (zgodnie z brzmieniem art. 32 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy) oraz stosownymi rozporządzeniami MF wymienionymi powyżej. Jakie dodatkowe dokumenty / oświadczenia będą wymagane przy zastosowaniu art. 30 ww. ustawy (np. oświadczenie dostawcy o składzie chemicznym rozpuszczalnika oraz o spełnianiu wymogów określonych Rozporządzeniem Komisji (WE) NR 3199/93 dołączane do każdej dostawy, stosowne opinie Działu Technologii itp.).

2.

Czy w przypadku przedmiotowego rozpuszczalnika konieczne jest złożenie zgłoszenia rejestracyjnego do właściwego Urzędu Celnego przed rozpoczęciem procesu jego zamawiania od dostawcy zgodnie z brzmieniem art. 32 ust. 5 i 6 ww. ustawy oraz rozporządzenia MF.

3.

Czy do każdej dostawy ww. rozpuszczalnika powinien być wystawiony dokument dostawy określony przepisami ww. ustawy (art. 32) oraz rozporządzenia MF.

4.

Czy każda dostawa oraz każdy proces zużycia ww. rozpuszczalnika w procesie produkcji powinny być ewidencjonowane na zasadach określonych w przepisach ww. ustawy (art. 32 oraz rozporządzenia MF).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, Rozporządzeniem Komisji (WE) NR 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - M5 pkt 3, str. 7 oraz zapewnieniami oferenta, przedmiotowy rozpuszczalnik powinien być zwolniony z wymogów określonych w art. 16 i art. 32 ww. ustawy oraz z wymogów określonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. (zgłoszenie rejestracyjne, dokumenty dostawy oraz prowadzenie stosownej ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie).

Wprowadzenie dodatkowego obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego, a w szczególności prowadzenia ewidencji dostaw / zużycia rozpuszczalnika spowoduje obarczenie pracowników dodatkowymi obowiązkami i wzrost kosztów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, napoje alkoholowe, oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 17 tego załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone - o kodzie CN 2207.

Ponadto stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

Zgodnie z powyższym nabywany przez wnioskodawcę wyrób o kodzie CN 2207 20 jest wyrobem akcyzowym podlegającym przepisom dotyczącym podatku akcyzowego.

Na podstawie art. 93 ust. 4 ww. ustawy stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4960 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Jednocześnie w myśl art. 30 ust. 9 pkt 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym jak i przepisach zawartych w rozporządzeniach wykonawczych do ww. ustawy prawodawca nie zawarł dodatkowych warunków dla zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabywany przez Wnioskodawcę wyrób o kodzie CN 2207 20 jest w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym alkoholem etylowym podlegającym opodatkowaniu akcyzą, który jeżeli jest całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego.

W miejscu tym zauważyć zwrócić uwagę, iż należy rozróżnić zwolnienie z akcyzy określone w art. 30 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy od zwolnień od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, które zostały określone w art. 32 cyt. ustawy.

W art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy zostało wymienione obligatoryjne zwolnienie alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem komisji (WE) 3199/93, niezależne od przeznaczenia wyrobów. Natomiast zwolnienie z akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie zostało odrębnie określone w art. 32 cyt. ustawy, dla którego prawodawca określił odpowiednie warunki przy spełnieniu których ma ono zastosowanie.

Stosownie do powyższego, warunki zwolnienia z akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie określone w art. 32 ww. ustawy nie mają zastosowania do zwolnienia z akcyzy wymienionego w art. 30 ut. 9 pkt 1 ustawy.

W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z treścią powyższego przepisu obowiązek rejestracji podmiotu dla podatku akcyzowego występuje wtedy gdy podmiot wykonuje działalność w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym lub czynności z wykorzystaniem wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca dokonuje zakupu alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem komisji (WE) 3199/93 objętego zwolnieniem z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 cyt. ustawy. Zatem biorąc pod uwagę przedstawione wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie jest zobligowany, w myśl art. 16 ust. 1 ustawy, do dokonania zgłoszenia rejestracjyjnego dla podatku akcyzowego.

Reasumując Wnioskodawca dokonując w sposób przedstawiony we wniosku zakupu alkoholu etylowego o kodzie CN 2207 20 całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem komisji (WE) 3199/93, zwolnionego z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy, wykorzystywanego do produkcji papieru ściernego nie musi dokonywać rejestracji dla podatku akcyzowego. Natomiast warunki zwolnienia wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie, określone w art. 32 ww. ustawy (np. dotyczące dokumentu dostawy, prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych) w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl