IBPP3/443-219/13/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-219/13/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. organu 20 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data złożenia 13 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji celowej otrzymanej od Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji celowej otrzymanej od Gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie Uchwały Rady Gminy z 7 czerwca 2006 w sprawie przystąpienia do realizacji Projektu pod nazwą "...." oraz zawartych Porozumień pomiędzy Związkiem Międzygminnym, a Gminą w sprawie realizacji Projektu, na terenie Gminy prowadzona jest inwestycja - pn. "....".

Inwestycja ta realizowana jest przez Związek Międzygminny utworzony przez gminy do realizacji tego zadania. Gmina (Wnioskodawca) na podstawie zawartego porozumienia ze Związkiem dokonuje wpłat do Związku tytułem udziału własnego finansowego w inwestycji. Zadanie to współfinansowane jest również środkami unijnymi.

W związku z tym, że Wnioskodawca występuje jako współfinansujący zadanie, będzie ze swojej strony zawierał porozumienie z Gminą X o udzielenie pomocy finansowej w kosztach realizowanej inwestycji zgodnie z zapisami art. 220 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Pomoc finansowa w formie dotacji celowej zdeterminowana jest faktem, iż Gmina X wystąpiła z propozycją o umożliwienie przyłączenia oczyszczalni ścieków, której jest właścicielem do nowobudowanej sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy Wnioskodawcy. Fakt ten powoduje zwiększenie kosztów realizowanej przez Związek inwestycji ponieważ dochodzą dodatkowe koszty robocizny oraz zastosowanie materiałów o większych parametrach (rury) w celu rozbudowy głównej sieci kanalizacyjnej.

Zakładane kwoty w realizację zadania zostaną przyjęte po uwzględnieniu ostatecznej kwoty wskazanej w umowie na realizacje zadania. W projekcie zakłada się iż pomoc finansowa w formie dotacji celowej będzie uiszczana w ratach przez okres 4 lat. Środki finansowe pochodzące z dotacji zostaną wprowadzone do budżetu gminy jako dochody i przeznaczone na pokrycie kosztów realizowanej inwestycji tzn. że sfinansują gminie wpłaty przekazywane do Związku jako wkład własny gminy w realizacji inwestycji, stanowiąc pomniejszenie kosztów inwestycyjnych Gminy dla tego zadania. Wprowadzenie tych środków do budżetu Gminy po stronie dochodów i przeznaczenie ich na przekazywane przez Gminę wpłaty do Związku oznacza, iż Gmina przekazuje wpłaty do Związku na realizację całej inwestycji wynikającej z dokumentacji, które są częściowo finansowane ze środków własnych Gminy i częściowo będą pochodzić z dotacji celowej Gminy X. W porozumieniu zostaną zawarte zapisy, że nie dokonanie ustalonej w porozumieniu kwoty dotacji powoduje, że Gmina może dochodzić wpłaty należności wraz z ustawowymi odsetkami.

Po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej tj. od dnia protokolarnego odbioru końcowego zadania inwestycyjnego właścicielem zakończonej inwestycji przez okres co najmniej 5 lat czyli przez okres trwałości projektu (dofinansowanie środkami unijnymi) zostanie Międzygminny Związek ds. Kanalizacji. Przejęcie sieci na własność przez Związek Międzygminny będzie równoznaczne z przejęciem przez niego zobowiązań związanych z jego utrzymaniem, konserwacją i remontami. Umowy cywilnoprawne na odprowadzanie ścieków będą zawierane pomiędzy mieszkańcami, a Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji, do zadań którego należy gospodarka wodno-ściekowa.

W piśmie z dnia 12 marca 2013 r. uzupełniono opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje: Otrzymana przez Wnioskodawcę od Gminy X dotacja celowa nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez gminę usług, będzie w całości przeznaczona na pokrycie kosztów działań w ramach realizowanego zadania własnego gminy związanego ze zbiorowym odprowadzaniem ścieków.

Otrzymane dofinansowanie z Gminy X w formie dotacji nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, bowiem Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczoną usługę w odniesieniu do przepisów o VAT, ale zwrot poniesionych przez Gminę kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie musiała odprowadzić podatek od towarów i usług od kwoty pomocy finansowej udzielonej w formie dotacji celowej na przyłączenie się oczyszczalni ścieków będącej własnością Gminy X do nowobudowanej sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy (Wnioskodawcy).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie praw do rozporządzenia towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zgodnie z paragrafem 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o przepisy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność W odniesieniu natomiast do art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne swym zasięgiem obejmują sprawy m.in. (art. 7 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Odwołując się natomiast do art. 3 ust. 1 ustaw z dnia 7 czerwca 2001 r. o zborowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) przepis określa, iż zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy, dalszy przepis wymienionego artykułu stanowi, iż w razie wspólnego wykonywania przez gminę zadania, określone w ustawie prawa i obowiązki organów gminy wykonują odpowiednio właściwe organy m.in. związek międzygminny. To przedsiębiorstwo wodociagowo-kanalizacyjne obowiązane jest zapewnić budowę urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych (art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy). W nawiązaniu do art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego źródłami dochodów własnych gmin są dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast sprawy dotyczące podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług reguluje art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniami określonymi przepisami cytowanego artykułu. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Dalsze zapisy tego artykułu stanowią, iż w przypadku pobrania zaliczki, zadatku, przedpłaty lub raty, obrotem jest kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany wyżej przepis oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. W przypadku gdy dotacja nie daje się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, ale służy pokryciu ogólnych kosztów związanych z realizowaną inwestycją w przypadku Wnioskodawcy "..." nie stanowi obrotu w myśl przepisu wynikającego z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, tj. nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

Zadanie z zakresu odprowadzania ścieków jak wspomniano wyżej realizuje w jej imieniu powołany Związek Międzygminny ze środków unijnych oraz dochodów gminy w postaci podatków, dotacji in. dochodów określonych ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Realizowane dochody nie mają bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych przez gminę usług, będą w całości przeznaczone na pokrycie kosztów działań w ramach realizowanego zadania własnego gminy związanego ze zbiorowym odprowadzaniem ścieków.

Otrzymane zatem dofinansowanie z innej gminy w formie dotacji nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, bowiem Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczoną usługę w odniesieniu do przepisów o VAT, ale zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Mając na uwadze powyższe wymieniona dotacja, którą Wnioskodawca otrzyma z Gminy X na realizację inwestycji związanej z budową sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy, nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i wobec czego nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz w art. 8 ww. ustawy.

I tak, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl natomiast art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania. Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie Uchwały Rady Gminy w sprawie przystąpienia do realizacji Projektu pod nazwą "...." oraz zawartych Porozumień pomiędzy Związkiem Międzygminnym, a Gminą w sprawie realizacji Projektu, na terenie Gminy prowadzona jest inwestycja - pn. "..".

Inwestycja ta realizowana jest przez Związek Międzygminny utworzony przez gminy do realizacji tego zadania. Wnioskodawca na podstawie zawartego porozumienia ze Związkiem dokonuje wpłat do Związku tytułem udziału własnego finansowego w inwestycji. Zadanie to współfinansowane jest również środkami unijnymi.

W związku z tym, że Wnioskodawca występuje jako współfinansujący zadanie, będzie ze swojej strony zawierał porozumienie z Gminą X o udzielenie pomocy finansowej w kosztach realizowanej inwestycji zgodnie z zapisami art. 220 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Pomoc finansowa w formie dotacji celowej zdeterminowana jest faktem, iż Gmina X wystąpiła z propozycją o umożliwienie przyłączenia oczyszczalni ścieków, której jest właścicielem do nowobudowanej sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy Wnioskodawcy. Fakt ten powoduje zwiększenie kosztów realizowanej przez Związek inwestycji ponieważ dochodzą dodatkowe koszty robocizny oraz zastosowanie materiałów o większych parametrach (rury) w celu rozbudowy głównej sieci kanalizacyjnej.

W projekcie zakłada się iż pomoc finansowa formie dotacji celowej będzie uiszczana w ratach przez okres 4 lat. Środki finansowe pochodzące z dotacji zostaną wprowadzone do budżetu gminy jako dochody i przeznaczone na pokrycie kosztów realizowanej inwestycji tzn. że sfinansują gminie wpłaty przekazywane do Związku jako wkład własny gminy w realizacji inwestycji, stanowiąc pomniejszenie kosztów inwestycyjnych Gminy dla tego zadania.

Po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej tj. od dnia protokolarnego odbioru końcowego zadania inwestycyjnego właścicielem zakończonej Inwestycji przez okres co najmniej 5 lat czyli przez okres trwałości projektu (dofinansowanie środkami unijnymi) zostanie Międzygminny Związek. Przejęcie sieci na własność przez Związek Międzygminny będzie równoznaczne z przejęciem przez niego zobowiązań związanych z jego utrzymaniem, konserwacją i remontami. Umowy cywilnoprawne na odprowadzanie ścieków będą zawierane pomiędzy mieszkańcami, a Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji, do zadań którego należy gospodarka wodno-ściekowa.

Otrzymana przez Wnioskodawcę od Gminy X dotacja celowa nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez gminę usług, będzie w całości przeznaczona na pokrycie kosztów działań w ramach realizowanego zadania własnego gminy związanego ze zbiorowym odprowadzaniem ścieków.

Otrzymane dofinansowanie z Gminy X w formie dotacji nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, bowiem Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczoną usługę w odniesieniu do przepisów o VAT, ale zwrot poniesionych przez Gminę kosztów.

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych z budową kanalizacji i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie kosztów inwestycji realizowanej przez Związek Międzygminny. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie dofinansowanie przeznaczone i wykorzystane na realizację zadań inwestycyjnych związanych z wytworzeniem sieci kanalizacyjnej. Z analizy opisu sprawy wynika, że otrzymana od Gminy X kwota pieniężna - dotacja celowa (będąca źródłem finansowania inwestycji) na pokrycie kosztów budowy przedmiotowej kanalizacji nie stanowi zapłaty za roboty budowlane i materiały, bowiem wybudowane urządzenia i obiekty stanowić będą własność Związku Międzygminnego. Nie nastąpi więc w przedmiotowej sprawie przekazanie towarów, ani świadczenie w zamian za wynagrodzenie. Dofinansowanie przeznaczone i wykorzystane na realizację zadań inwestycyjnych związanych z wytworzeniem środków trwałych, niezależnie od tego jakiej sprzedaży służących (czy opodatkowanej, czy zwolnionej, czy niepodlegajacej opodatkowaniu) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, nie wystąpi bowiem sprzedaż, ani żaden obrót z tego tytułu.

Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe (dotacja od Gminy X) przeznaczone na pokrycie kosztów budowy przez Związek Międzygminny, kanalizacji w ramach projektu nie stanowią czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dotacja, którą Wnioskodawca otrzyma z Gminy X na realizację inwestycji związanej z budową sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy, nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i wobec czego nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zatem - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie rozstrzyga o konsekwencjach prawnopodatkowych dla pozostałych podmiotów, o których mowa we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl