IBPP3/443-214/13/LŻ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-214/13/LŻ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 15 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..."" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..."".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79. Poz. 855 z późn. zm.).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie ma prawa do odzyskania podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT.

Zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia jego celami są:

1. Działalność charytatywna na rzecz uczniów Szkoły Podstawowej, będących w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównanie szans edukacyjnych tych dzieci.

2. Wspomaganie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły Podstawowej.

3. Ochrona i promocja zdrowia.

4. Upowszechnianie przepisów ruchu drogowego i zachowanie zasad bezpieczeństwa na drogach.

5. Działalność na rzecz dzieci niepełnosprawnych.

6. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży.

7. Wspomaganie Szkoły Podstawowej w poprawianiu warunków lokalowych i w pozyskiwaniu sprzętu i pomocy dydaktycznych.

8. Zmniejszanie obszarów wykluczenia społecznego poprzez oddziaływanie na wszystkich uczniów defaworyzowanych oraz ich rodzin.

9. Organizacji i wspomaganie wypoczynku dzieci.

10. Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

11. Upowszechnianie kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury i tradycji.

12. Upowszechnianie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

W styczniu 2011 r. Stowarzyszenie, realizując cele statutowe, złożyło za pośrednictwem Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania dla działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla "małych projektów" tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 PROW, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, na realizację operacji pn: "..."". W dniu 15 stycznia 2013 r. została podpisana umowa na realizację ww. operacji z Urzędem Marszałkowskim Województwa.

Celem operacji było: podniesienie jakości życia i aktywności mieszkańców, Gminy oraz obszaru LGD poprzez organizację imprezy rekreacyjno-sportowej.

Zgodnie z przepisem ust. 2 w § 3 rozporządzenia MRiRW do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także niepodlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT) uiszczony w związku z poniesieniem kosztów realizacji ww. operacji. Zgodnie z instrukcją wypełnienia wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla "małych projektów" obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest "Oświadczenie wnioskodawcy o kwalifikowalności podatku VAT". Ponadto jeżeli Stowarzyszenie zalicza do kosztów kwalifikowalnych podatek VAT, to zobowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministerstwo Finansów (dyrektor właściwej izby skarbowej) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją ww. operacji. Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność.

Stowarzyszenie w złożonym przez siebie wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek zaliczyło do kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji, z tego powodu zobowiązane jest wystąpić o wydanie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją ww. operacji.

Stowarzyszenie dokonało zakupu towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy dokonane przez Stowarzyszenie nie mają jednak związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Efekty zrealizowanej operacji pn: "..." nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W wyniku ww. operacji Stowarzyszenie nie osiągnęło żadnego przychodu

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją operacji pn: "..." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla "małych projektów" tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3 PROW, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją operacji pn: "..." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla "małych projektów" tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3 PROW, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikiem są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły i zarobkowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o VAT, a nabyte towary nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę wskazany stan faktyczny Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją operacji pn: "..." w ramach działania 413 "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla "małych projektów" tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3 PROW, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. W związku z powyższym Stowarzyszenie wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć ponadto należy, iż tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, został opublikowany w dniu 26 sierpnia 2011 r. w Dz. U. Nr 177, poz. 1054.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl