IBPP3/443-212/14/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-212/14/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lutego 2014 r. (data wpływu 25 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 8 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina C. jako gmina partnerska wspólnie z gminą L., gminą G. oraz powiatem r. (lider projektu) realizowała projekt pn. "...". Projekt został wybrany do dofinansowania w ramach działania 2.2 "Rozwój elektronicznych usług publicznych" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Bezpośrednim celem projektu było wdrożenie e-Urzędu i Systemów Elektronicznego Obiegu Dokumentów wraz z infrastrukturą teleinformatyczną w urzędach (Starostwo Powiatowe i Urzędy Gmin) oraz ich wybranych jednostkach organizacyjnych. Zakres projektu obejmował stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną. Efektem realizacji projektu jest modernizacja urzędów i ich wybranych jednostek organizacyjnych przez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Dzięki realizacji projektu wzrośnie poziom usług administracyjnych dla klientów, świadczonych drogą elektroniczną oraz zwiększy się efektywność pracy administracji w zakresie realizacji tych usług. Projekt rozpoczął się w II kwartale 2010 r. a zakończył w III kwartale 2013 r. wartość zadania inwestycyjnego wynosi 4 079 982,66 zł (w tym 85% to kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Gminy C. usprawni jedynie pracę urzędu i jednostek organizacyjnych gminy do których przekazany zostanie sprzęt i oprogramowanie informatyczne. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach projektu zostały nabyte zarówno towary jak i usługi. Na mocy porozumienia z dnia 27 września 2007 r. (wraz z późn. zm.) podpisanego przez lidera projektu i partnerów, Gmina C. pokrywa wkład własny proporcjonalnie do odnoszonych korzyści. Część projektu realizowana była wspólnie, natomiast część przez każdego z partnerów osobno. W zakresie części wspólnej projektu tzn. utworzenie platformy sprzętowej oraz doradcy technologicznego to lider realizował zadanie i faktury wystawione były na niego. Następnie partnerzy, po otrzymaniu wniosku o płatność od lidera, przekazywali środki w formie dotacji proporcjonalnie do odnoszonych korzyści na rachunek bankowy lidera. Platforma sprzętowa składa się z wdrożenia w każdej z jednostek systemu elektronicznego obiegu dokumentów (program) łącznie z wymaganymi w tym zakresie licencjami, opieką 3-letnią przy obsłudze i wdrażaniu systemu, szkoleniami, którymi zostali objęcie użytkownicy, liderzy i administratorzy. Ponadto system elektronicznego obiegu dokumentów został zintegrowany z BIP poszczególnych urzędów partycypujących w projekcie. W ramach części wspólnej zostały nabyte zarówno towary i usługi. Zgodnie z porozumieniem oraz dokumentacją aplikacyjną został określony podział towarów i usług przypadających na poszczególnych partnerów, dlatego też produkty trafiły bezpośrednio do gmin. Właścicielem środków trwałych w części wspólnej jest lider projektu. Lider projektu przekazał bezpłatnie na rzecz gminy i miasta C. (zgodnie z porozumieniem) licencje na elektroniczny system obiegu dokumentów "e-urząd". Licencje na podstawie dowodów PT zostały przyjęte do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych urzędu. Gmina jest zobowiązana do zapewnienia trwałości projektu przez okres 5 lat po zakończeniu projektu. Oznacza to, że każdy partner zobowiązany jest do utrzymywania platformy po zakończeniu projektu, w związku z czym w przypadku zaistnienia konieczności dokonania napraw lub aktualizacji wymagających poniesienia dodatkowych środków finansowych każdy z partnerów projektu ponosi je w wysokości przypadającej na jego część, którą dany partner wykorzystuje. Gmina C. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina C. samodzielnie przeprowadziła postępowanie przetargowe i zawarła umowę z wykonawcą na dostawę następujących elementów: komputery, monitory, urządzenia wielofunkcyjne, wydajne skanery, serwery z oprogramowaniem, serwer zapasowy dla jednostek organizacyjnych, dodatkowa pamięć i procesor do serwerów, oprogramowanie antywirusowe, oprogramowanie dziedzinowe, sieć komputerowa router/firewall, przełączniki zarządzane łącznie z ich wdrożeniem i 5-letnim serwisem, wsparcie konfiguracji urządzeń sieciowych, dostosowanie pomieszczeń serwerowni (system gaszenia gazem, zabezpieczenia fizyczne, prace modernizacyjne, klimatyzacja), centralny UPS, backup, przełącznik KVM, szafa rackowa, zestawy do podpisu elektronicznego, polityka bezpieczeństwa, szkolenia certyfikowane i dla Administratora Bezpieczeństwa Informacji. Faktury za ww. elementy wystawione zostały na Gminę C. a lider projektu skierował jeden całościowy wniosek o płatność do instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013. W ramach realizowanego zadania Gmina C. zakupiła między innymi sprzęt komputerowy oraz wartości niematerialne i prawne-oprogramowanie dziedzinowe (co zostało szczegółowo powyżej opisane) dla jednostek organizacyjnych Gminy C. Zakupiony sprzęt oraz wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie dziedzinowe) w ilościach ścisłe określonych w Specyfikacjach Istotnych Warunków Zamówienia stanowiących załączniki do dokumentacji przetargowych, zostały przekazane nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia miejskiemu Ośrodkowi Kultury w C. oraz na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie przekazania majątku pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Gminy C. Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w C., Zespołowi Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół, Ośrodkowi Pomocy Społecznej, Zakładowi Gospodarki Mieszkaniowej, Zarządowi Dróg i Służbom Komunalnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w odniesieniu do wyżej wymienionego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane w piśmie z 8 kwietnia 2014 r.), Gmina C. nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego w faktur wystawionych dla Wnioskodawcy ani ubiegania się o zwrot różnicy VAT w odniesieniu do wyżej wymienionego projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystano do czynności opodatkowanych, czyli w przepadku ich wykorzystywaniu do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy, że z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 15 ust. 2 ustawy otrzymał brzmienie "działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Z przywołanych wyżej regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług (prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy). Zapewnia ono neutralność tego podatku dla podatników, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ma zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT w cenie nabywanych towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego obciążenia finansowego. Możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej. Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Podsumowując powyższe rozważania należy wskazać, że przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina C.) jako gmina partnerska wspólnie z gminą L., gminą G. oraz powiatem rybnickim (lider projektu) realizował projekt pn. "...". Część projektu realizowana była wspólnie, natomiast część przez każdego z partnerów osobno. W zakresie części wspólnej projektu tzn. utworzenie platformy sprzętowej oraz doradcy technologicznego to lider realizował zadanie i faktury wystawione były na niego. Gmina C. samodzielnie przeprowadziła postępowanie przetargowe i zawarła umowę z wykonawcą na dostawę następujących elementów: komputery, monitory, urządzenia wielofunkcyjne, wydajne skanery, serwery z oprogramowaniem, serwer zapasowy dla jednostek organizacyjnych, dodatkowa pamięć i procesor do serwerów, oprogramowanie antywirusowe, oprogramowanie dziedzinowe, sieć komputerowa router/firewall, przełączniki zarządzane łącznie z ich wdrożeniem i 5-letnim serwisem, wsparcie konfiguracji urządzeń sieciowych, dostosowanie pomieszczeń serwerowni (system gaszenia gazem, zabezpieczenia fizyczne, prace modernizacyjne, klimatyzacja), centralny UPS, backup, przełącznik KVM, szafa rackowa, zestawy do podpisu elektronicznego, polityka bezpieczeństwa, szkolenia certyfikowane i dla Administratora Bezpieczeństwa Informacji. Faktury za ww. elementy wystawione zostały na Gminę C. Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Gminy C. usprawni jedynie pracę urzędu i jednostek organizacyjnych gminy do których przekazany zostanie nieodpłatnie sprzęt i oprogramowanie informatyczne. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach projektu zostały nabyte zarówno towary jak i usługi.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny projektu nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powyższe stwierdzenie Wnioskodawcy jednoznacznie wskazuje, że towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu zrealizowania projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym na tle przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy stwierdzić, że w stosunku do Wnioskodawcy nie będzie miała zastosowania regulacja prawna określona w art. 87 ust. 1 ustawy, zatem Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku naliczonego wynikającego w faktur wystawionych dla Wnioskodawcy ani ubiegania się o zwrot różnicy VAT w odniesieniu do wyżej wymienionego projektu jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do lidera i partnerów, ponieważ każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowoprawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl