IBPP3/443-211/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-211/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 11 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości zdjęcia banderol z wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i ich zniszczenia w obecności pracownika urzędu celnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości zdjęcia banderol z wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i ich zniszczenia w obecności pracownika urzędu celnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada skład podatkowy, w którym produkowane są tytonie do palenia i sprzedawane na terytorium kraju. Skład podatkowy na magazynie wyrobu gotowego (towar z niezapłaconą akcyza, a więc podlegający nadzorowi podatkowemu) posiada wyroby gotowe oznaczone krajowymi znakami akcyzy, na które od dłuższego czasu nie ma zapotrzebowania wśród odbiorców. Wnioskodawca planuje wyroby te zwrócić do produkcji w celu wykorzystania zawartej w nich krajanki tytoniowej do produkcji szybciej rotujących produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, możliwe jest odklejenie banderol naklejonych na te wyroby i ich zniszczenie w obecności pracownika Urzędu Celnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ wyroby nie znajdują nabywcy i tym samym nie opuściły składu podatkowego, zdjęcie banderol i zniszczenie ich w obecności pracownika Urzędu celnego nie spowoduje kolizji z wymaganiami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

W myśl art. 117 ust. 1-3 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1.

importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2.

przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3.

przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 123 ust. 1-3 znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.

Zdjęte znaki akcyzy są:

1.

zwracane do ich wytwórcy albo

2.

niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego.

Stosownie zaś do § 5 ust. 1-8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. 160, poz. 1074 z późn. zm.) banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu celnego, w przypadku gdy:

1.

wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub

2.

wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Wzór wniosku o zdjęcie banderol określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

Zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze ich zdjęcia. Pisemnego powiadomienia należy dokonać w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych w celu dokonania ich zwrotu do podmiotu zagranicznego lub dokonania eksportu albo dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Pisemne powiadomienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera informacje o rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, z których mają być zdjęte banderole, oraz o terminie zdjęcia banderol i wydania wyrobów akcyzowych.

Zdjęcie banderol odbywa się w obecności upoważnionego na podstawie odrębnych przepisów pracownika organu podatkowego.

Zdjęcie banderol potwierdza się protokołem podpisanym przez dwie osoby reprezentujące wnioskodawcę albo przez jedną osobę, jeżeli zapewnienie reprezentacji dwuosobowej nie jest możliwe, oraz przez obecnego przy tych czynnościach upoważnionego na podstawie odrębnych przepisów pracownika organu podatkowego.

Protokół potwierdzający zdjęcie banderol powinien określać miejsce i datę dokonania czynności, rodzaj i liczbę banderol oraz oznaczenie serii i numeru ewidencyjnego banderol, pozwalające na ich identyfikację, przyczynę zdjęcia banderol, a także strony czynności i nazwiska osób w niej uczestniczących oraz ich podpisy.

Kopia protokołu potwierdzającego zdjęcie banderol przekazywana jest do wytwórcy banderol, w przypadku gdy banderole zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych zwracane są wytwórcy, natomiast w przypadku zniszczenia zdjętych banderol kopia ta przekazywana jest wraz z kopią protokołu zniszczenia banderol do właściwego naczelnika urzędu celnego.

Analizując powyższe przepisy zauważa się, iż ustawodawca umożliwił zdjęcie znaków akcyzy z wyrobów oznaczonych już znakami akcyzy, które początkowo przeznaczone były do obrotu na terytorium kraju ale z różnych powodów przeznaczone zostają do sprzedaży do innego państwa członkowskiego lub na eksport. Jak wyżej wskazano prawo do zdjęcia znaków akcyzy i sposób postępowania w przypadku zdjęcia znaków akcyzy zostało określone w art. 123 ust. 1 -3 ustawy o podatku akcyzowym oraz w cyt. wyżej rozporządzeniu wydanym na podstawie delegacji ustawowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wyroby akcyzowe (tytonie do palenia) będące przedmiotem wniosku zostały wyprodukowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, w którym zostały również naniesione na opakowania jednostkowe znaki akcyzy. Z uwagi na brak zapotrzebowania odbiorców na wyprodukowane wyroby, Wnioskodawca zamierza zwrócić do produkcji z magazynu wyrobów gotowych produkty w celu wykorzystania zawartej w nich krajanki tytoniowej do produkcji innych wyrobów.

Z powyższego wynika, że wyroby nie zostały sprzedane ani tez wyprowadzone ze składu podatkowego Wnioskodawcy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wyroby te zatem były w składzie podatkowym objęte cały czas procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższe oznacza, mając na względzie art. 117 ww. ustawy o podatku akcyzowym, że względem wyprodukowanych wyrobów znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru w składzie podatkowym nie było obowiązku oznaczania ich znakami akcyzy. Innymi słowy stwierdzić należy, iż jak długo w przedmiotowej sprawie wyroby akcyzowe są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nałożenie znaków nie jest konieczne.

W efekcie, znaki akcyzy nałożone na wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być zdjęte również z innych przyczyn niż tylko przeznaczenie na sprzedaż do innego państwa członkowskiego lub na eksport.

Zgodnie z powyższym w przedmiotowej sprawie, w której wyroby akcyzowe oznaczone znakami akcyzy znajdują się w procedurze zawieszenia poboru, znaki te mogą zostać zdjęte z opakowań jednostkowych i zniszczone na podstawie art. 123 ust. 1-3 ustawy. Nie będzie miało natomiast zastosowanie rozporządzenie wykonawcze o którym mowa wyżej. Wszystkie bowiem działania będą wykonywane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pod nadzorem pracowników urzędu celnego. W takim przypadku, w ocenie organu, winny mieć odpowiednio zastosowanie przepisy zawarte w § 39 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 86, poz. 555 z późn. zm.), zgodnie z którym zdjęcie, kasowanie oraz niszczenie znaków akcyzy odbywa się w obecności funkcjonariusza. Z czynności zdjęcia, kasowania lub niszczenia znaków akcyzy podmiot sporządza protokół, który podpisuje również obecny przy tych czynnościach funkcjonariusz. W przypadku niszczenia znaków akcyzy zdjętych z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych (...) - podmiot jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na 3 dni przed zdjęciem, zniszczeniem lub kasowaniem, pisemną informację o zamiarze przeprowadzenia tych czynności.

W przedmiotowej sprawie należy także zwrócić uwagę, iż jak wskazał Wnioskodawca zawartość krajanki tytoniowej zawartej w opakowaniach jednostkowych zostanie wykorzystana do produkcji innych wyrobów. Tym samym otwarcie opakowania jednostkowego wyrobu gotowego, w celu wykorzystania zawartości do ponownej produkcji spowoduje automatyczne zniszczenia znaku akcyzy, którym to opakowania było oznaczone. Nie ma zatem potrzeby aby przed otwarciem opakowania jednostkowego konieczne było w pierwszej kolejności zdjęcie znaków akcyzy, a dopiero potem jego zniszczenie skoro, samo otwarcie opakowania jednostkowego spowoduje zniszczenie znaku akcyzy.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy, iż zdjęcie i zniszczenie (w obecności pracownika urzędu celnego) znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym Wnioskodawcy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nie spowoduje kolizji z wymaganiami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl