IBPP3/443-210/10/DG - Zasady nabycia znaków akcyzy przeznaczonych do oznakowania wyrobów kontrahentów unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-210/10/DG Zasady nabycia znaków akcyzy przeznaczonych do oznakowania wyrobów kontrahentów unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków nabycia znaków akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków nabycia znaków akcyzy

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest importerem i... w dystrybucji wina gronowego i miodów pitnych. Będąc zarejestrowanym handlowcem Wnioskodawca dokonuje nabyć unijnych wyrobów akcyzowych. W związku z tym kupuje podatkowe znaki akcyzy w celu przekazania ich dostawcom do naniesienia na jednostkowe opakowania wyrobów (butelki lub kartony typu BIB).

*

Do wniosku o zakup znaków akcyzy dołączane są zgodnie z art. 126 ustawy, oraz § 8. 1 rozporządzenia:

*

zaświadczenie o niezaleganiu w zapłatach podatków,

*

kopia odpisu z KRS.

Oprócz dokumentów określonych w ustawie i rozporządzeniu, Urząd Celny w K. wymaga również przedłożenia razem z wnioskiem kopii faktur proforma od dostawców unijnych, potwierdzających zapotrzebowanie na znaki akcyzy. Żądanie Urzędu uzasadniane wzorem "Wniosku o wydanie albo sprzedaż oraz o wydanie upoważnień do odbioru banderol", opublikowanym w przywołanym rozporządzeniu, w naszym przekonaniu Wnioskodawcy nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach prawa.

Aby sprostać oczekiwaniom odbiorców, Wnioskodawca jest zmuszony w stosunkowo krótkim czasie, sprowadzać wino od zagranicznych podmiotów, z którymi wcześniej nie współpracował, a co za tym idzie, dla których nie ma zakupionych znaków akcyzy. Okres czasu, jaki upływa od złożenia wniosku na zakup znaków akcyzy, do momentu odebrania ich w Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie, uniemożliwia Wnioskodawcy właściwą reakcję na potrzeby odbiorców.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca chciałby dokonać zakupu większej ilości banderol podatkowych, nie precyzując dla jakich kontrahentów unijnych, i w jakich ilościach zostaną przekazane.

Informacje o wysyłaniu znaków akcyzy do konkretnych dostawców byłyby na bieżąco przekazywane do właściwego naczelnika urzędu celnego (Naczelnik Urzędu Celnego w K.), jak również na bieżąco ujmowane w prowadzonej przez Spółkę ewidencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy nabyciu znaków akcyzy dla kontrahentów unijnych konieczne jest podawanie informacji dla jakich konkretnie dostawców, i w jakich ilościach zostaną przeznaczone, a co za tym idzie, czy można skutecznie nabyć znaki akcyzy przeznaczone do oznakowania wyrobów kontrahentów unijnych, bez określania na wniosku dostawców i ilości przeznaczonych dla niego znaków akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 125 i art. 126 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy nie wskazują na konieczność podawania danych kontrahentów przy zakupie banderol. Wymóg ten pojawia się wyłącznie w załączniku Nr 11 do ww. rozporządzenia, tj. wniosku o wydanie lub sprzedaż banderol oraz wydanie upoważnień do odbioru banderol, oraz w załączniku Nr 13, tj. ewidencji wydanych, zużytych, uszkodzonych, utraconych, zwróconych oraz zniszczonych banderol podatkowych i legalizacyjnych.

Uzależnienie możliwości nabycia znaków akcyzy od przedłożenia informacji o podmiotach, na rzecz których te znaki się nabywa, nie znajduje uzasadnienia w przepisach. Załącznik do rozporządzenia samodzielnie nie stanowi źródła prawa i nie może rozszerzać obowiązków podatnika.

Tym samym możliwy jest zakup podatkowych znaków akcyzy, bez określania do jakich dostawców i w jakich ilościach znaki zostaną przekazane. Należy przy tym zaznaczyć, iż brak informacji we wniosku nie wpływa na obowiązki ewidencyjne podatnika i tak:

1.

Informacje o wysyłaniu znaków akcyzy do dostawców, są na bieżąco ujmowane w prowadzonej przez podatnika ewidencji.

2.

Wszelkie dokumenty dotyczące zakupionych znaków akcyzy przechowywane są w siedzibie spółki i na żądanie organów celnych przedkładane do kontroli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego o uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 125 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa wstępne zapotrzebowanie na znaki akcyzy na rok kalendarzowy w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Stosownie zaś do § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 250 - wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 125 ust. 6 ww. ustawy) wzór wstępnego zapotrzebowania określa załącznik Nr 7 do rozporządzenia, w myśl którego na tym etapie nie jest wymagane podawanie przez Wnioskodawcę danych kontrahentów.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Składając wniosek, o którym mowa w wyżej, wnioskodawca dołącza odpowiednio dokumenty o:

1.

zaległościach podatkowych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa albo ich braku;

2.

rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i posiadaniu zezwolenia, koncesji lub uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;

3.

rejestracji podatkowej, o której mowa w art. 16;

4.

zgłoszeniu planowanego nabycia wewnątrzwspólnotowego - w przypadku, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1;

5.

złożonym zabezpieczeniu należności podatkowych;

6.

uprawnieniu do:

a.

prowadzenia składu podatkowego,

b.

nabywania wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec,

c.

nabycia wyrobów akcyzowych jako niezarejestrowany handlowiec,

d.

wykonywania czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,

e.

wyprowadzania ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych jako podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7.

posiadanych wyrobach akcyzowych.

Zgodnie natomiast z art. 129 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1.

wzory wniosków o wydanie znaków akcyzy, o sprzedaż znaków akcyzy oraz o wydanie upoważnienia do odbioru znaków akcyzy, a także wzór tego upoważnienia,

2.

szczegółowy wykaz i sposób składania dokumentów załączanych przez wnioskodawcę do tych wniosków

- uwzględniając konieczność identyfikacji rodzaju i liczby wydawanych znaków akcyzy oraz identyfikacji podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także częstotliwość składania wniosków.

§ 8 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 129 ustawowej wskazuje, iż wnioskodawca, składając wniosek o wydanie albo sprzedaż banderol oraz wydanie upoważnień do odbioru banderol do właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy załącza odpowiednio:

1.

zaświadczenie organu podatkowego o niezaleganiu lub stwierdzeniu zaległości w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;

2.

kopię odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo kopię zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej;

3.

kopię potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;

4.

kopię wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) lub kopię zezwolenia na obrót wyrobami objętymi obowiązkiem uzyskania takiego zezwolenia;

5.

kopię zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy;

6.

kopię potwierdzenia złożenia zabezpieczenia należności podatkowych wymaganego na podstawie odrębnych przepisów;

7.

kopię zezwolenia na:

a.

prowadzenie składu podatkowego,

b.

nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec,

c.

nabycie wyrobów akcyzowych jako niezarejestrowany handlowiec,

d.

wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,

e.

wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy;

8.

kopię spisu wyrobów, o którym mowa w art. 116 ust. 5 ustawy, potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Ustęp 5 § 8 ww. rozporządzenia wskazuje natomiast, iż wzór wniosku o wydanie albo sprzedaż banderol oraz upoważnień do odbioru banderol określa załącznik Nr 11 do rozporządzenia, zgodnie z którym w punkcie 2 wniosku wnioskodawca ubiegający się o wydanie lub sprzedaż banderol winien wskazać nazwę i adres producenta zagranicznego. Zgodnie z objaśnieniami do wniosku nazwę i adres producenta zagranicznego winien wskazać importer, przedstawiciel podatkowy, podmiot dokonujący nabycie wewnątrzwspólnotowego lub właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

W miejscu tym jednakże należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z ww. wzorem wniosku wnioskodawca składając przedmiotowy wniosek nie jest zobligowany do przedłożenia wraz z wnioskiem kopii faktur proforma potwierdzających zapotrzebowanie na znaki akcyzy, gdyż ani przepisy ani wzór wniosku złożenia takich dokumentów nie wymaga.

Mając zatem powyższe na uwadze Wnioskodawca jako podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, składając wniosek o wydanie albo sprzedaż banderol, powinien tego dokonać na wniosku stanowiącym załącznik Nr 11 do ww. rozporządzenia, stosownie do którego zgodnie z pkt 2 winien podać nazwę i adres producenta zagranicznego.

Równocześnie wskazać należy, iż niezasadne jest twierdzenie Wnioskodawcy, iż wskazanie w przedmiotowym wniosku danych o podmiotach (producentach zagranicznych) do których przekazywane są znaki akcyzy celem ich naniesienia nie znajduje uzasadnienia w przepisach, gdyż dane te są wymagane zgodnie ze wzorem ustanowionym w rozporządzeniu wykonawczym, wypełniającym dyspozycję delegacji ustawowej zawartej w art. 129 ww. ustawy. Minister Finansów jest zatem w pełni umocowany do określenia wzoru wniosku o wydanie albo sprzedaż banderol oraz określenia wymagań co do jego prawidłowego wypełnienia. Przedmiotowy wzór wniosku oraz zawarte nim wymagania nie rozszerzają więc w nieuprawniony sposób obowiązków podatnika, gdyż jest on wzorem określonym przepisami ustawy o podatku akcyzowym i winien być wypełniony zgonie z jego wymaganiami.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl