IBPP3/443-207/14/UH - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-207/14/UH Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.)" o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług

m. in. w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 17 stycznia 2014 r. znak: IBPP3/443-1472/13/UH oraz pismem z 13 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) znak: IBPP3/443-1472/13/UH będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 3 marca 2014 r. znak: IBPP3/443-1472/13/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismami z 28 stycznia 2014 r. oraz z 13 marca 2014 r.):

Misją.... (Wnioskodawca) jest wspieranie rozwoju nowoczesnej gospodarki.... Wnioskodawca wraz z Województwem... planuje realizację projektu w ramach europejskich sieci współpracy nawiązywanej pomiędzy... (dalej. Spółka, Wnioskodawca), Województwem... (dalej..), Gminą Miejską... (dalej...) oraz partnerami zagranicznymi reprezentującymi dwa europejskie "miasta smart".

Projekt "...", został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa...w ramach. Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2001-2013, Oś priorytetowa 8 Współpraca międzyregionalna, Działanie 8.2 Budowanie pozycji...w europejskich sieciach współpracy Okres realizacji projektu od 1 lipca 2013 r. do 30 czerwca 2015 r.

Lider Projektu - Wnioskodawca i Partner Projektu - Województwo... realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualne, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Instytucja Zarządzająca... przekazuje dofinansowanie stanowiące 85% dofinansowania projektu. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie projektu z budżetu państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usług. W całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Lider Projektu będzie wskazany jako nabywca towarów i usług w fakturach związanych z realizacją zadań projektowych. Cele ogólne projektu "..." są zdefiniowane w następujący sposób: Głównym celem projektu jest wzrost konkurencyjności i atrakcyjności... na rynku krajowym i zagranicznym, zrównoważony rozwój gospodarczy regionu przez stworzenie strategii... oraz opracowanie dwóch projektów pilotażowych w ramach europejskiej sieci współpracy. Cel ten jest zgodny z celem wskazanym w uszczegółowieniu... na lata 2007-2013.

W ramach projektu podejmowane będą następujące działania:

* zbudowanie pozycji...poprzez przystąpienie do europejskich sieci współpracy na rzecz rozwiązań smart city,

* zwiększenie świadomości na temat funkcjonalności smart city wśród mieszkańców poprzez podmioty zaangażowane we wdrożenie tych rozwiązań,

* opracowanie strategii..., która definiować będzie narzędzia możliwe do wykorzystania w ramach adaptacji opracowanych rozwiązań na poziomie aglomeracji,

* wdrożenie przygotowanych w ramach przedsięwzięcia programów pilotażowych smart city wpłynie na lepsze funkcjonowanie miasta, podniesienie jakości życia mieszkańców, pozwoli ograniczyć wydatki publiczne,

* tworzenie nowych i innowacyjnych rozwiązań poprzez opracowanie nowych funkcjonalności typu smart z udziałem wiedzy i doświadczenia Partnerów zagranicznych, które będą stanowiły innowacje w skali kraju,

* podniesienie kwalifikacji uczestników projektu przez udział w warsztatach, spotkaniach eksperckich oraz wizytach studyjnych w zagranicznych "miastach smart" co umożliwi wzajemną wymianę wiedzy, know-how, dobrych praktyk i doświadczenia zrównoważony rozwój gospodarczy regionu przez stworzenie strategii... oraz opracowanie dwóch projektów pilotażowych w ramach europejskiej sieci współpracy.

W efekcie działań projektowych zostanie opracowana strategia..., będąca mapą drogową wdrożenia rozwiązań smart city w... i jego obszarze metropolitalnym, w tym dobre praktyki wiodących miast smart mogących być inspiracją dla.... Powstaną również dwa projekty pilotażowe: podraporty, opisujące w szczegółowy sposób dwa wybrane rozwiązania wskazujące na możliwe źródła finansowania i potencjalny model ich wdrożenia.

Efekty projektu będą ogólnodostępne i nieodpłatne, nie będą tym samym podlegać opodatkowaniu. Udostępnienie efektów projektu będzie odbywać się przez rozsyłanie instytucjom i osobom prywatnym w formie papierowej a także w formie pdf dostępnej na stronie Lidera.

Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu usług w ramach realizacji projektu, a przyznane dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie konkretnych zadań w projekcie. Zakup usług nie jest związany z podstawową działalnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie dokonywał zakupu środków trwałych w ramach realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem.

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 28 stycznia 2014 r.):

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Liderem projektu pn. "...". Głównym celem projektu jest wzrost konkurencyjności i atrakcyjności...na rynku krajowym i zagranicznym, zrównoważony rozwój gospodarczy regionu poprzez stworzenie strategii... oraz opracowanie dwóch projektów pilotażowych w ramach europejskiej sieci współpracy.

W efekcie działań projektowych zostanie opracowana strategia..., będąca mapą drogową wdrożenia rozwiązań smart city w mieście i jego obszarze metropolitalnym, w tym dobre praktyki wiodących miast smart mogących być inspiracją dla miasta. Powstaną również dwa projekty pilotażowe: podraporty, opisujące w szczegółowy sposób dwa wybrane rozwiązania wskazujące na możliwe źródła finansowania i potencjalny model ich wdrożenia.Efekty projektu będą ogólnodostępne i nieodpłatne. Udostępnienie efektów projektu będzie odbywać się poprzez rozsyłanie instytucjom i osobom prywatnym w formie papierowej a także w formie pdf dostępnej na stronie Lidera. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem. Lider projektu (Wnioskodawca) będzie wskazany jako nabywca towarów i usług w fakturach związanych z realizacją zadań projektowych. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Należy nadmienić że wskazany we wniosku art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT został uchylony ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), która weszła w życie 1 grudnia 2008 r.

W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl