IBPP3/443-200/12/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-200/12/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 22 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w odniesieniu do projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w odniesieniu do projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 22 maja 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP3/443-200/12/MN z dnia 10 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 17 maja 2012 r.):

Powiat jest beneficjentem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 5.3. "Czyste powietrze i odnawialne źródła energii" RPO W na lata 2007-2013 pozyskanych na realizację projektu pn. "XXX".

Projekt realizowany był w 3 jednostkach organizacyjnych Starostwa Powiatowego w C. - Domu Pomocy Społecznej w T., Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w B. i Specjalnym Ośrodku Opiekuńczo-Wychowawczym w B.

Nieruchomości, na których znajdują się ww. jednostki pomocy społecznej są własnością powiatu. Powiat przeprowadzał procedury przetargowe dla rzeczowej realizacji inwestycji, nadzoru inwestorskiego i promocji projektu w ww. placówkach, zawierał umowy z wykonawcami i dokonywał zapłaty faktur. Realizacja rzeczowa projektu polegała na termomodernizacji budynków placówek m.in. na dociepleniu budynków, wymianie źródeł ciepła i instalacji c.o. i c.w.u. oraz wymianie stolarki drzwiowej i okiennej.

Mienie powstałe w wyniku projektu jest własnością Wnioskodawcy, inwestycja po zrealizowaniu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż wszystkie faktury wystawione przez wykonawców robót budowlanych i nadzoru inwestycyjnego wystawione były na Wnioskodawcę. Jedynie faktury za wykonanie dokumentacji projektowo-kryzysowej wystawione były na jednostki organizacyjne biorące udział w projekcie (faktury zostały zapłacone przez jednostki organizacyjne).

Nakłady dotyczące termomodernizacji zwiększyły wartość początkową termomodernizowanych budynków.

Zarząd Powiatu w C. decyzja nr (...) z dnia 10 lipca 2009 r. oddał w trwały zarząd Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w B. - jednostce organizacyjnej Powiatu C., nieruchomość, która stanowiła przedmiot wniosku, z przeznaczeniem na działalność statutową Placówki. W decyzji ustalono opłatę roczną za trwały zarząd w wysokości 58,00 zł rocznie.

Pozostałe nieruchomości (dot. Domu Pomocy społecznej w T. i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w B.) pozostają w powiatowym zasobie nieruchomości i zostały nieodpłatnie udostępnione ww. jednostkom organizacyjnym Powiatu, realizującym zadania z zakresu pomocy społecznej i oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do wymienionego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ponieważ nabywane towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do ww. projektu w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe zwolnienie przewidziane było również na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) oraz.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projektu pn. "XXX".

Projekt realizowany był w 3 jednostkach organizacyjnych Starostwa Powiatowego w C. - Domu Pomocy Społecznej w T., Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w B. i Specjalnym Ośrodku Opiekuńczo-Wychowawczym w B. Nieruchomości, na których znajdują się ww. jednostki pomocy społecznej są własnością powiatu. Realizacja rzeczowa projektu polegała na termomodernizacji budynków placówek m.in. na dociepleniu budynków, wymianie źródeł ciepła i instalacji c.o. i c.w.u. oraz wymianie stolarki drzwiowej i okiennej.

Mienie powstałe w wyniku projektu jest własnością Wnioskodawcy, inwestycja po zrealizowaniu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszystkie faktury wystawione przez wykonawców robót budowlanych i nadzoru inwestycyjnego wystawione były na Wnioskodawcę. Jedynie faktury za wykonanie dokumentacji projektowo-kryzysowej wystawione były na jednostki organizacyjne biorące udział w projekcie (faktury zostały zapłacone przez jednostki organizacyjne).

Ponadto z treści wniosku wynika, iż mienie powstałe w wyniku projektu jest własnością Wnioskodawcy (nakłady dotyczące termomodernizacji zwiększyły wartość początkową termomodernizowanych budynków).

Jedna z nieruchomości, która stanowi przedmiot wniosku oddana została w odpłatny trwały zarząd jednostce organizacyjnej Powiatu C. Pozostałe nieruchomości pozostają w powiatowym zasobie nieruchomości i zostały nieodpłatnie udostępnione jednostkom organizacyjnym Powiatu, realizującym zadania z zakresu pomocy społecznej i oświaty.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca nieodpłatnie udostępnia nieruchomości jednostkom organizacyjnym Powiatu. Należy zauważyć, że nieodpłatne udostępnienie jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w celach działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 i 10 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej i gospodarki nieruchomościami.

W myśl ww. przepisów o samorządzie gminnym, termomodernizacja wybranych budynków instytucji pomocy społecznej, należy do zadań własnych Powiatu. Oznacza to, że czynność przekazania budynku podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością wykonaną w celu prowadzonej działalności, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnośnie natomiast czynności oddania nieruchomości w odpłatny trwały zarząd należy wskazać, że w analizowanej sprawie Zarząd Powiatu oddając jednostce budżetowej na podstawie decyzji administracyjnej w trwały zarząd nieruchomość działa jako organ reprezentujący jednostkę samorządu terytorialnego w sprawach z zakresu gospodarowania mieniem samorządowym.

W związku z tym, że oddanie nieruchomości w trwały zarząd za odpłatnością jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towaru, należy uznać, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, odpłatne przekazanie nieruchomości, będącej własnością jednostki samorządu terytorialnego w trwały zarząd na podstawie decyzji administracyjnej podlega opodatkowaniu, ale korzysta ze zwolnienia § 13 ust. 1 pkt 12 cyt. wyżej rozporządzenia.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem z treści wniosku wynika, że realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą służyć działalności generującej podatek należny.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane przez niego zakupy w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Wnioskodawca nie ma również możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, w których jako nabywca wskazane były jednostki organizacyjne biorące udział w projekcie, bowiem rzeczywistym nabywcą tych towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu są te jednostki, a nie Wnioskodawca. W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu pn. "XXX" Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do jednostek organizacyjnych biorących udział w projekcie, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl