IBPP3/443-188/14/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-188/14/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 11 lutego 2014 r. (data wpływu 19 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z adaptacją budynku dawnej lodowni i budową małego sanitariatu w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z adaptacją budynku dawnej lodowni i budową małego sanitariatu w ramach projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Spis oznaczeń:

* Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - dalej: u.p.t.u.,

* Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) dalej: u. k.c.,

* Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn.:Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) - dalej: u.o.p.,

* Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - dalej: u.f.p.u,

* Ustawa z 2 lipca 2010 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) - dalej: u.s.d.g.

1) Park Narodowy (Wnioskodawca) jest formą ochrony przyrody (vide art. 6 ust. 1 u.o.p.), i jednocześnie państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 u.f.p.u. (vide: art. 8a u.o.p.). Do zadań parków narodowych należy w szczególności (por. art. 8b u.o.p.):

a.

prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (za: art. 8 ust. 2 u.o.p.),

b.

udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18 u.o.p., lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 u.o.p.,

i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

c. prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Dodatkowo, Wnioskodawca może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach u.s.d.g.

2) Wnioskodawca jako beneficjent umów o dofinansowanie, otrzymał środki tytułem finansowania działania 5.1 priorytetu V Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007- 2013 - dalej: POliŚ, i tak odpowiednio:

* 85% środków przekazano w drodze umowy o dofinansowanie nr... ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

* 15% środków przekazano w drodze umowy o współfinansowanie nr....

Tytuł projektu: "...".

Cele projektu:

* ograniczenie niekontrolowanej penetracji skraju lasu i terenów przyległych do szlaków turystycznych przez turystów, którzy załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne i niszczą zbiorowiska leśne a przede wszystkim runo oraz płoszą zwierzynę leśną,

* zmniejszenie zanieczyszczenia śmieciami terenów chronionych przy szlakach turystycznych. Parku Narodowego,

* przywrócenie terenów po rozbiórkach budynków do właściwego stanu jako siedliska przyrodniczego.

Działania dotychczas podjęte w ramach projektu:

* rozbiórka 6 budynków będących własnością Wnioskodawcy i rekultywacja terenu po rozbiórkach,

* przebudowa dawnej lodowni w... na sanitariat publiczny i śmietnik,

* przygotowania dokumentacji formalno-prawnej koniecznej do przetargu na projekt i realizację małego automatycznego sanitariatu publicznego przy kasie do Jaskini... w....

Powstałe w wyniku realizacji projektu: duży i mały sanitariat mają być wykorzystywane w sposób następujący:

1) Duży sanitariat przy parkingu (adaptacja dawnej lodowni):

Wnioskodawca planuje przeprowadzenie przetargu na obsługę sanitariatu, w którym podstawowym kryterium będzie deklarowana przez oferentów opłata za korzystanie z sanitariatu przez klientów. Oferentami będą mogły być podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Przetarg wygra ten podmiot, który zadeklaruje najniższą opłatę "pobraniową" od klientów.

Planowana umowa z oferentem, który wygra przetarg oparta będzie na następujących założeniach:

* sanitariat będzie przekazany usługodawcy nieodpłatnie na mocy umowy użyczenia w rozumieniu art. 710 u.k.c.

* usługodawca będzie ponosił wszystkie koszty eksploatacyjne (wynagrodzenie obsługi, opłaty za media, środki czystości i itp.)

2) Mały sanitariat automatyczny przy kasie do Jaskini "...":

Wnioskodawca planuje ustawienie na odpowiednim fundamencie kontenera sanitarnego w formie kabiny dostosowanej dla osób niepełnosprawnych z pełną lub prawie pełną obsługą automatyczną, sterowaną odpowiednimi programami (czyszczenie przyborów i kabiny).

Pobieranie opłat za korzystanie z kabiny następować będzie przez wrzucanie odpowiedniej monety do automatu otwierającego drzwi. Kaseta automatu będzie opróżniana codziennie przez upoważnionego pracownika Wnioskodawcy i odpowiednio ewidencjonowana na kasie fiskalnej.

Wysokość opłaty będzie corocznie ustalana na podstawie szacunkowych kosztów eksploatacji (media, środki czystości, serwis, doraźna lub okresowa obsługa osobowa, naprawy ewentualnych zniszczeń itp.) - tak aby wpływy równoważyły się z kosztami.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z planowanym wykorzystywaniem dużego i małego sanitariatu Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie towarów i usług służących do adaptacji budynku dawnej lodowni i budowy małego sanitariatu w myśl przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. W zakresie wydatków poniesionych na adaptację budynku dawnej lodowni celem utworzenia dużego sanitariatu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia zapłaconego podatku od towarów i usług.

2. W zakresie wydatków poniesionych celem utworzenia małego sanitariatu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w myśl art. 86 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś, istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktyczne będą efekty tej działalności, należy uznać już w momencie ich dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych - i odwrotnie, nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności nieopodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktyczne będą efekty tej działalności należy już w momencie ich nabycia uznać za związane z wykonywaniem czynności nieopodatkowanych.

Nieodpłatne przekazanie (udostępnienie) dużego sanitariatu nastąpi na mocy umowy użyczenia w rozumieniu art. 710 u.k.c.

Aby użyczenie rzeczy uznane mogło zostać na równi z odpłatnym świadczeniem usługi a tym samym powstał obowiązek naliczenia przez użyczającego podatku VAT muszą zostać spełnione następujące warunki:

a.

świadczenie musi być wykonane na rzecz osób, o których mowa w art. 8 ust. 2 u.p.t.u.,

b.

świadczenie nie jest związano z prowadzoną przez użyczającego działalnością gospodarczą,

c.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem w całości lub w części.

Tymczasem;

a.

przekazanie sanitariatu nie będzie dokonane na rzecz podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia etc.

b.

świadczenie w postaci przekazania sanitariatu jest związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Jeśli bowiem, zgodnie z art. 8b ust. 1 u.o.p. do zadań parków narodowych należy w szczególności:

I.

prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji celów, o których mowa w art. 8 ust. 2 u.o.p. (zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów),

II.

udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18 lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

III.

prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą,

- to w sposób oczywisty udostępnianie sanitariatów będzie wprost związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę ustawowymi zadaniami (choćby udostępnianie terenu parku wraz z obowiązkiem przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody).

c. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem w całości lub w części - ze względu na z góry założone nieodpłatne wykorzystywanie budynku starej lodowni - a po adaptacji - dużego sanitariatu.

W zakresie małego sanitariatu pobieranie opłat przez... będzie jednocześnie świadczeniem usługi sklasyfikowanej pod numerem PKWiU 81.29.13.0 - pozostałe usługi sanitarne - opodatkowanej stawką 8%. Stąd, w zakresie wydatków poniesionych na posadowienie kontenera WC będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Park Narodowy) jest formą ochrony przyrody (art. 6 ust. 1 ustawy o chronię przyrody) i jednocześnie państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych (art. 8a ustawy o ochronie przyrody).

Do zadań parków narodowych należy w szczególności (art. 8b ustawy o ochronie przyrody):

a.

prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (art. 8 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody),

b.

udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18 ustawy o ochronie przyrody lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

c.

prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Dodatkowo Wnioskodawca może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jako beneficjent umów o dofinansowanie, otrzymał środki tytułem finansowania działania 5.1 priorytetu V Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013 pn. "Renaturyzacja zdegradowanych stref. Parku Narodowego".

W wyniku realizacji projektu powstaną duży i mały sanitariat.

1) Duży sanitariat przy parkingu (adaptacja dawnej lodowni):

Wnioskodawca planuje przeprowadzenie przetargu na obsługę sanitariatu, w którym podstawowym kryterium będzie deklarowana przez oferentów opłata za korzystanie z sanitariatu przez klientów. Oferentami będą mogły być podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Przetarg wygra ten podmiot, który zadeklaruje najniższą opłatę "pobraniową" od klientów.

Planowana umowa z oferentem, który wygra przetarg oparta będzie na następujących założeniach:

* sanitariat będzie przekazany usługodawcy nieodpłatnie na mocy umowy użyczenia w rozumieniu art. 710 u.k.c.

* usługodawca będzie ponosił wszystkie koszty eksploatacyjne (wynagrodzenie obsługi, opłaty za media, środki czystości i itp.).

2) Mały sanitariat automatyczny przy kasie do Jaskini "...":

Wnioskodawca planuje ustawienie na odpowiednim fundamencie kontenera sanitarnego w formie kabiny dostosowanej dla osób niepełnosprawnych z pełną lub prawie pełną obsługą automatyczną, sterowaną odpowiednimi programami (czyszczenie przyborów i kabiny).

Pobieranie opłat za korzystanie z kabiny następować będzie przez wrzucanie odpowiedniej monety do automatu otwierającego drzwi. Kaseta automatu będzie opróżniana codziennie przez upoważnionego pracownika Wnioskodawcy i odpowiednio ewidencjowania na kasie fiskalnej.

Wysokość opłaty będzie corocznie ustalana na podstawie szacunkowych kosztów eksploatacji (media, środki czystości, serwis, doraźna lub okresowa obsługa osobowa, naprawy ewentualnych zniszczeń itp.) - tak aby wpływy równoważyły się z kosztami.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków poniesionych na adaptację budynku dawnej lodowni celem utworzenia dużego sanitariatu przy parkingu.

Jak już wskazano wyżej w omawianej sprawie kluczowe jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy jest związany powstały w efekcie inwestycji duży sanitariat przy parkingu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle art. 8 ust. 2 w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

* użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych:

* nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony Wnioskodawca nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Ponadto opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Do zadań parków narodowych zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) należy w szczególności:

a.

prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt tub siedlisk grzybów (art. 8 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody),

b.

udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18 ustawy o ochronie przyrody, lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

c.

prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą. (art. 8b ustawy o ochronie przyrody)

W świetle powyższych unormowań należy uznać, że udostępnianie sanitariatów będzie wprost związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę ustawowymi zadaniami jak m.in. udostępnianie terenu parku wraz z obowiązkiem przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody.

Konfrontując zaprezentowany opis sprawy z obowiązującymi przepisami prawa, należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie sanitariatu na mocy umowy użyczenia podmiotowi, który będzie prowadził jego obsługę na terenie parku narodowego niewątpliwie wpisuje się w cele działalności gospodarczej Wnioskodawcy prowadzącego działania ochronne w parku narodowym.

Zatem nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę nowopowstałego dużego sanitariatu na mocy umowy użyczenia nie podlega opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji podatek naliczony z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z adaptacją budynku dawnej lodowni na duży sanitariat, pozostaje bez związku z czynnościami generującymi po stronie Wnioskodawcy podatek należny. Służą one bowiem czynnościom, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sytuacji nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie związek taki nie nastąpi, albowiem zakupy związane z adaptacją dawnej lodowni na duży sanitariat nieodpłatnie przekazany usługodawcy, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług wykonywanym przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z adaptacją budynku dawnej lodowni na duży sanitariat.

Odnosząc się natomiast do drugiej sytuacji prawnopodatkowej, a dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie towarów i usług służących budowie małego sanitariatu stwierdzić należy, że w tej części prawo do odliczenia podatku Wnioskodawcy będzie przysługiwało.

W odniesieniu do tej części zakupów realizowanych w ramach przedmiotowego projektu została spełniona kluczowa przesłanka umożliwiająca prawo do odliczenia podatku tj. związek dokonanych nabyć z realizacją czynności opodatkowanych. Z treści złożonego wniosku jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca za korzystanie z kabiny stanowiącej mały sanitariat automatyczny będzie pobierał opłaty. Zatem powstały w wyniku realizacji projektu mały sanitariat będzie służył Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem w związku z faktem, że zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi w zakresie budowy małego sanitariatu są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług służących budowie małego sanitariatu.

Należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie adaptacji starego budynku dawnej lodowni na duży sanitariat natomiast ma prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego budowy małego sanitariatu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym:

1.

w zakresie wydatków poniesionych na adaptację budynku dawnej lodowni celem utworzenia dużego sanitariatu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia zapłaconego podatku od towarów i usług oraz

2.

w zakresie wydatków poniesionych celem utworzenia małego sanitariatu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w myśl art. 86 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług,

- jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo zaznacza się, że organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w zakresie stawki podatku VAT dla świadczących przez Wnioskodawcę usług sanitarnych, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia. w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć ojej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl