IBPP3/443-178/10/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-178/10/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 27 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia wysokości stawki podatku akcyzowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia wysokości stawki podatku akcyzowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 27 maja 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 maja 2010 r., znak: IBPP3/443-178/10/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik zamierza zakupić ropę naftową o symbolu PKWiU 11.10.10.10 od polskiego wytwórcy bez podatku akcyzowego. Dokona sprzedaży ww. produktu dla innego odbiorcy w pojemniku 20 l. Powyższą sprzedaż rejestruje w kasie fiskalnej, kupujący otrzymuje paragon.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z dnia 25 maja 2010 r. Wnioskodawca wskazał kod CN 2409 00 dla ropy naftowej PKWiU 06.10.10-0 oraz stwierdził, iż trudno określić, na jakie cele będzie sprzedawana ropa naftowa, gdyż o tym do jakich celów zostanie wykorzystana, decyduje kupujący. Z wypowiedzi kupujących należy sadzić, że w większości zużywają ropę naftową do celów konserwacji i malowania drzewa, odtłuszczania dachów, mycia części maszyn i urządzeń, jako rozpuszczalnik lepiku i asfaltozy, itp.

Wnioskodawca wyjaśnił również, iż zapytanie dotyczy stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 marca 2009 r., tj. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Ww. ustawa nie przewiduje, zdaniem Wnioskodawcy, podatku akcyzowego dla ropy naftowej sprzedawanej w pojemnikach 20 litrowych, sprzedaż rejestruje się w kasie fiskalnej, paragon wręczając kupującemu. Wnioskodawca wyjaśnił ponadto, iż przesłał załącznik ORD-IN/A w trzech egzemplarzach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż ww. towaru w przedstawionej procedurze objęta będzie podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, ropa naftowa o symbolu PKWiU 11.10.10.10 nie została wskazana w pozycji 1-32 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. W związku z powyższym sprzedaż wyżej wymienionego towaru objęta będzie stawką akcyzową zero.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Z kolei w myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym "wykaz wyrobów akcyzowych" wymieniono w pozycji 26, określone kodem CN 2709 00, oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, surowe.

Wobec powyższego ropa naftowa o kodzie CN: 2709 00 jest wyrobem akcyzowym.

Ponadto w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 2 rppa ta jest wyrobem energetycznym, ponieważ zgodnie z dyspozycją ww. przepisu do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Z uregulowań zawartych w art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zauważyć przy tym należy, iż w świetle art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zakupi ropę naftową o kodzie CN 2409 00 od polskiego wytwórcy bez podatku akcyzowego. Dokona sprzedaży ww. produktu dla innego odbiorcy w pojemniku 20 l. Powyższą sprzedaż rejestruje w kasie fiskalnej, kupujący otrzymuje paragon.

Wnioskodawcy trudno określić, na jakie cele będzie sprzedawana ropa naftowa, gdyż o tym do jakich celów zostanie wykorzystana, decyduje kupujący. Z wypowiedzi kupujących sadzi, że w większości zużywają ropę naftową do celów konserwacji i malowania drzewa, odtłuszczania dachów, mycia części maszyn i urządzeń, jako rozpuszczalnik lepiku i asfaltozy, itp.

W świetle powyższego w pierwszym rzędzie stwierdzić należy, iż okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę wskazują na to, że od przedmiotowego wyrobu akcyzowego powstanie obowiązek podatkowy z chwilą dopuszczenia go do konsumpcji przez krajowego producenta, od którego Wnioskodawca zamierza nabywać ropę naftową o kodzie CN 2409 00.

Stąd też, w przedmiotowym przypadku, dalsza dystrybucja bez uprzedniego przerobu nabytej przez Wnioskodawcę ropy naftowej - ze wskazanym przeznaczeniem do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy, nie będzie już podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Sama transakcja odsprzedaży przez Wnioskodawcę wyrobów akcyzowych, od których uprzednio powstał obowiązek podatkowy i kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należytej wysokości nie będzie skutkowała żadnymi konsekwencjami na gruncie podatku akcyzowego u Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, ponieważ odsprzedaż przedmiotowego wyrobu akcyzowego we wskazanych we wniosku okolicznościach nie podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, jednakże z innych przyczyn, niż wskazane we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl