IBPP3/443-168/12/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości wystąpienia o zwrot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-168/12/UH Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości wystąpienia o zwrot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystąpienia o zwrot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystąpienia o zwrot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 kwietnia 2012 r. znak: IBPP3/443-168/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca jest jednostką budżetową, która w imieniu Województwa... w okresie od 1 lutego 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. (finansowe zakończenie projektu) realizowała projekt pn. "...". Polegał on na ulokowaniu w wybranych wojewódzkich jednostkach organizacyjnych 26 ogólnodostępnych punktów informatycznych (infokiosków). Projekt zrealizowano w ramach Priorytetu II Społeczeństwo Informacyjne, Działania 2.1 Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007-2013 i w 85% był dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dofinansowanie zostało przyznane na pokrycie poniesionych kosztów.

Realizowane zadanie wynika z wojewódzkich dokumentów strategicznych oraz wpisuje się w realizację zadania "...", wymienionego w ustawie z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. W ramach projektu sfinansowano:

* przygotowanie studium wykonalności,

* montaż 26 infokiosków wewnętrznych - urządzeń multimedialnych służących. m.in. do dostępu do bezprzewodowego Internetu, instalowanych w różnych instytucjach użyteczności publicznej Województwa..., w tym w jednostkach kultury, placówkach służby zdrowia, placówkach oświatowych, miejscach obsługi administracyjnej oraz komunikacyjnej,

* wykonanie 26 hot-spotów w budynkach tuż obok infokiosków,

* wykonanie portali (stron) informacyjnych na potrzeby funkcjonowania infokiosków wraz z kompletem niezbędnego oprogramowania do zarządzania kioskami i treściami przez każdego z partnerów,

* dostawę innych urządzeń oraz niezbędnego oprogramowania na potrzeby bezpiecznego funkcjonowania sieci infokiosków / hot-spotów,

* promocję projektu.

Biorąc pod uwagę zakres projektu należy stwierdzić, iż wywiera on pozytywny wpływ w kwestii rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Projekt wnosi nową jakość nie tylko w sensie techniczno-funkcjonalnym (do tej pory brakowało bowiem PIAPów tego typu w objętych projektem instytucjach/miejscach), ale także do programu e-usług oraz e-administracji, czy w ogóle - kształtowania w społeczności regionu nowych kompetencji, a co za tym idzie - społeczeństwa informacyjnego. Zapewniony został powszechny, bezpieczny dostęp do zasobów Internetu w kluczowych miejscach użyteczności publicznej regionu. Za użytkowanie produktów projektu nie są pobierane opłaty od klientów instytucji, na terenie których zamontowane zostały urządzenia, stąd nie są generowane dochody, a podatek naliczony jest wydatkiem kwalifikowanym. W związku z użytkowaniem produktów projektu nie będą również wykonywane inne odpłatne świadczenia, które mogłyby być opodatkowane podatkiem VAT. Każda z jednostek uczestniczących w projekcie jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną lub spółką i z tego tytułu uczestniczy w projekcie jako partner. Liderem projektu jest Wnioskodawca i on ponosi wszelkie wydatki w ramach projektu.

Dostawy i usługi realizowane w ramach projektu zostały zlecone zgodnie z Prawem zamówień publicznych, a Wnioskodawca opłacił za nie podatek na podstawie wystawionych faktur VAT. Wydatki poniesione w ramach przedmiotowego projektu były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zakupione dostawy i usługi zostały opodatkowane odpowiednią stawką podatku VAT, jednak nie będą służyć czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklarację VAT-7 (korzysta ze zwolnienia podmiotowego). W związku z powyższym Wnioskodawca wnioskuje o potwierdzenie jego stanowiska i o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji projektu. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że z przyczyn formalnych Wnioskodawca musi złożyć do wniosku o płatność indywidualną interpretację w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 kwietnia 2012 r.):

Czy istnieje możliwość wystąpienia o zwrot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu "...", który realizuje Wnioskodawca w imieniu Województwa..., przy założeniu, iż po zakończeniu projektu Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych odpłatnych świadczeń opodatkowanych podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 kwietnia 2012 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości wystąpienia o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach projektu, gdyż w oparciu o zapisy zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponieważ Wnioskodawca, który w imieniu Województwa... realizuje projekt, nie otrzyma żadnej zapłaty, a dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie poniesionych kosztów, zatem nie powstanie z u niego z tego tytułu podatek należny, od którego można byłoby odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu wystawiony na niego podatek naliczony. Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, rozliczanie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczania podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący jednostką budżetową zrealizował w imieniu Województwa... projekt pn. "...". Projekt ten polegał na ulokowaniu w wybranych wojewódzkich jednostkach organizacyjnych 26 ogólnodostępnych infokiosków.

W ramach projektu sfinansowano:

* przygotowanie studium wykonalności,

* montaż 26 infokiosków wewnętrznych - urządzeń multimedialnych służących. m.in. do dostępu do bezprzewodowego Internetu, instalowanych w różnych instytucjach użyteczności publicznej Województwa..., w tym w jednostkach kultury, placówkach służby zdrowia, placówkach oświatowych, miejscach obsługi administracyjnej oraz komunikacyjnej,

* wykonanie 26 hot-spotów w budynkach tuż obok infokiosków,

* wykonanie portali (stron) informacyjnych na potrzeby funkcjonowania infokiosków wraz z kompletem niezbędnego oprogramowania do zarządzania kioskami i treściami przez każdego z partnerów,

* dostawę innych urządzeń oraz niezbędnego oprogramowania na potrzeby bezpiecznego funkcjonowania sieci infokiosków / hot-spotów,

* promocję projektu.

Realizacja powyższych zadań zapewni powszechny, bezpieczny dostęp do zasobów Internetu w kluczowych miejscach użyteczności publicznej regionu.

Użytkowanie produktów projektu przez klientów instytucji, na terenie których zamontowane zostały urządzenia, nie jest odpłatne (nie będą również wykonywane inne odpłatne świadczenia, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT). Liderem projektu jest Wnioskodawca i on ponosi wszelkie wydatki w ramach projektu. Natomiast partnerami są wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne lub spółka.

Wydatki poniesione w ramach przedmiotowego projektu były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi związane z realizacja projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklarację VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jest to podstawowy warunek, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT. Analiza przedstawionego we wniosku zagadnienia wskazuje, ze związek taki nie wystapi

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "..."

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma możliwości wystąpienia o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. organ nadmienia, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym tut. organ potraktował jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę. Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl