IBPP3/443-168/10/DG - Reklamacja i niszczenie wyrobów akcyzowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-168/10/DG Reklamacja i niszczenie wyrobów akcyzowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia Wnioskodawca jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów w przypadku ich zniszczenia

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia Wnioskodawca jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów w przypadku ich zniszczenia poza składem podatkowym;

* jest prawidłowe w części dotyczącej możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia Wnioskodawca jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów w przypadku ich zniszczenia w składzie podatkowym, zniszczenia wyrobu poprzez spalenie oraz braku objęcia reklamowych wyrobów szczególnym nadzorem podatkowym.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z 14 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia Wnioskodawca jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiadający skład podatkowy, w którym produkowane są tytonie do palenia i sprzedawane na terytorium kraju, otrzymał informację od jednego z odbiorców, iż część tytoniu do palenia pleśnieje i nie nadaje się do sprzedaży.

Wnioskodawca uznał reklamację za zasadną i przyjął w procedurze reklamacyjnej tytonie do palenia na skład podatkowy do magazynu z zapłacona akcyzą. Od tychże tytoni Spółka uiściła należny podatek akcyzowy.

Wnioskodawca planuje zgodnie z art. 83 ustawy o podatku akcyzowym obniżyć kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconą od reklamowanych wyrobów, poprzez zniszczenie wyrobów w składzie podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłacona akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot ten może dokonać obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów w przypadku zniszczenia tych wyrobów w składzie podatkowym.

2.

Jak powinna wyglądać procedura niszczenia towarów akcyzowych (tytoni do palenia) w składzie podatkowym.

3.

Czy w razie braku możliwości zniszczenia towaru reklamowanego w składzie podatkowym, może on być zniszczony przez wykwalifikowaną firmę zajmującą się takimi czynnościami poza skaldem podatkowym.

4.

Czy o fakcie zniszczenia takich towarów podatnik powinien poinformować właściwy na miejsce działalności urząd celny, jeśli tak w oparciu o jakie przepisy.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Według Wnioskodawcy w razie reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłacona akcyzą Wnioskodawca w przypadku uznania reklamacji, może dokonać obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów w momencie dokonania zniszczenia tychże wyrobów w składzie podatkowym (zgodnie z art. 83 ustawy o podatku akcyzowym).

Ad.2

Niszczenie tytoni do palenia w składzie podatkowym może odbywać się tylko poprzez spalenie tychże wyrobów.

Ad.3

Według Wnioskodawcy w razie braku możliwości niszczenia towarów w składzie podatkowym, towar reklamacyjny (tytoń do palenia) powinien być zniszczony poprzez wykwalifikowaną firmę, która może dokonać utylizacji spleśniałych tytoni.

Ad.4

W ocenie Wnioskodawcy o fakcie niszczenia zareklamowanych towarów nie trzeba zawiadamiać urzędu celnego, gdyż jest to towar z zapłacona akcyzą i nie będący już objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak również nie podlegający szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia Wnioskodawca jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów w przypadku ich zniszczenia poza składem podatkowym,

* prawidłowe w części dotyczącej możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia Wnioskodawca jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów w przypadku ich zniszczenia w składzie podatkowym, zniszczenia wyrobu poprzez spalenie oraz braku objęcia reklamowych wyrobów szczególnym nadzorem podatkowym.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot ten może dokonać obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów.

Podmiot prowadzący skład podatkowy, może dokonać obniżenia, o którym mowa wyżej, w przypadku:

1.

wykorzystania reklamowanych wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobów akcyzowych

2.

zniszczenia reklamowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym.

Powyższy przepis przyznaje prowadzącemu skład podatkowy prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej od sprzedaży wyprodukowanych wyrobów o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od zwróconych w wyniku uznanej reklamacji wyrobów.

Aby podmiot prowadzący skład podatkowy mógł skorzystać z powyższego uprawnienia muszą zostać spełnione dwa następujące warunki:

* zwrot wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą powinien nastąpić w wyniku reklamacji tych wyrobów,

* zwrócone wyroby akcyzowe powinny zostać skierowane do ponownego przerobu w składzie podatkowym lub w nim zniszczone.

Zatem, w przypadku gdy nabywca wyrobów akcyzowych, które zawierają w cenie akcyzę zwraca w drodze reklamacji te wyroby podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy i reklamacja ta zostanie przez prowadzącego skład podatkowy uznana, podatnik ten ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej od sprzedaży wyprodukowanych wyrobów o kwotę akcyzy zapłaconej od zwróconych wyrobów jeżeli skieruje te wyroby do ponownego przerobu lub dokona ich zniszczenia w składzie podatkowym.

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest producentem tytoniu do palenia. Produkcja odbywa się w składzie podatkowym, a od wyprodukowanego i sprzedanego tytoniu Wnioskodawca uiścił należny podatek akcyzowy. W ramach prowadzonej sprzedaży tytoniu zdarzyła się reklamacja wynikająca z wady produktu polegającej na pleśnieniu tytoniu. Reklamacja produktu przez odbiorcę została przez Wnioskodawcę uznana. W związku ze zwrotem do składu podatkowego reklamowanych wyrobów nie nadających się do sprzedaży Wnioskodawca planuje ich zniszczenie w składzie podatkowym.

Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji "zniszczenia" zatem w takiej sytuacji należy odwołać się do powszechnego znaczenia tego słowa. "Zniszczyć" w myśl Małego Słownika Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1994) oznacza: spowodować zużycie czego; znosić podrzeć, zużyć; unicestwić, zgładzić, zniweczyć co, usunąć.

Zgodnie z powyższym przez zniszczenie o którym mowa w przepisach dotyczących podatku akcyzowego należy rozumieć szereg czynności zmierzających do unicestwienia, zgładzenia, usunięcia czegoś. Zatem zniszczeniem wyrobu jest każda czynność, w wyniku której dany wyrób przestaje istnieć.

Tym samym zniszczenie reklamowanych wyrobów (tytoniu do palenia) nie nadających się do sprzedaży poprzez ich spalenie spełnia definicję zniszczenia, umożliwiającą zastosowanie w przedmiotowej sprawie art. 83 ustawy o podatku akcyzowym. W miejscu tym zaznaczyć jednak należy, iż jeżeli zniszczenie wyrobów tytoniowych może zostać dokonane w wyniku innej czynności, to takie zniszczenie wyrobu (unicestwienie) jest również dopuszczalne. Przepisy art. 83 ustawy o podatku akcyzowym nie precyzją jak ma być zniszczony dany wyrobów, a jedynie odnoszą się do spełnienia odpowiedniego warunku polegającego na zniszczeniu reklamowanego wyrobu od którego akcyza została zapłaconą w składzie podatkowym.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.) szczególnym nadzorem podatkowym są objęte:

1.

wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, określone w załączniku nr 2 do ustawy w poz.:

a.

13, zwane dalej "piwem",

b.

14-16, zwane dalej "wyrobami winiarskimi",

c.

17, zwane dalej "alkoholem etylowym",

d.

18, zwane dalej "napojami spirytusowymi";

2.

wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego, określone w poz. 19-23 i 27 załącznika nr 2 do ustawy;

3.

oleje smarowe otrzymywane z ropy naftowej, gdzie indziej niesklasyfikowane, o kodach CN 2710 19 71 do 2710 19 99:

a.

objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego,

b.

objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, jeżeli są przemieszczane do podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 pkt 23 ustawy, lub przez ten podmiot magazynowane;

4.

wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, jeżeli są przemieszczane do podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 pkt 23 ustawy, lub przez ten podmiot magazynowane;

5.

wyroby akcyzowe produkowane poza składem podatkowym, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy;

6.

wyroby akcyzowe, w stosunku do których wprowadzony został obowiązek oznaczania znakami akcyzy na podstawie ustawy, w zakresie tego obowiązku;

7.

wyroby energetyczne, w zakresie zawartości w nich substancji stosowanych do znakowania i barwienia, których rodzaje i minimalne ilości stosowane do znakowania i barwienia regulują przepisy wydane na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

W pozycji 27 załącznika nr 2 do ww. ustawy o podatku akcyzowym zostały wymienione bez względu na kod CN papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w przypadku będącym przedmiotem interpretacji tj. reklamacji wyrobów z zapłacona akcyzą (tekst jedn. nie objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego) uznanej przez Wnioskodawcę prowadzącego skład podatkowy i ich zniszczenia (spalenia) w tym składzie, Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów.

Stosownie do art. 83 ust. 2 pkt 1 obniżenie kwoty akcyzy należnej o akcyzę zapłaconą od reklamowanych wyrobów może być przez Wnioskodawcę dokonane nie wcześniej niż w momencie dokonania zniszczenia przedmiotowych wyrobów.

Jednocześnie mając na uwadze § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego tytoń do palenia z zapłaconą akcyzą nie podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu, zatem jego zniszczenie nie podlega przepisom dotyczącym szczególnego nadzoru podatkowego. Wnioskodawca zatem nie jest zobligowany do przeprowadzania zniszczenia ww. wyrobów w obecności pracownika urzędu celnego, ani też nie musi (choć przepisy tego nie zabraniają) powiadamiać właściwego naczelnika urzędu celnego o zniszczeniu reklamowanych wyrobów.

Powyższe nie zmienia jednak faktu, iż zniszczenie tych wyrobów przez Wnioskodawcę winno być odpowiednio i wiarygodnie udokumentowane w celu prawidłowego wykazania należnego do zapłacenia podatku akcyzowego.

Odnośnie natomiast stanowiska Wnioskodawcy uznającego, prawo do obniżenia kwoty należnej akcyzy, do której Wnioskodawca jest zobligowany o kwotę akcyzy zapłaconą od reklamowanych wyrobów, w przypadku dokonania zniszczenia reklamowanych wyrobów tytoniowych przez wykwalifikowaną firmę poza składem podatkowym należy stwierdzić, iż jest to stanowisko nieprawidłowe. Przepis art. 83 ust. 2 pkt 2 jasno bowiem wskazuje, że warunkiem dokonania powyższego obniżenia jest zniszczenie reklamowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia Wnioskodawca jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów w przypadku ich zniszczenia poza składem podatkowym,

* prawidłowe w części dotyczącej możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia Wnioskodawca jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów w przypadku ich zniszczenia w składzie podatkowym, zniszczenia wyrobu poprzez spalenie oraz braku objęcia reklamowych wyrobów szczególnym nadzorem podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl