IBPP3/443-166/10/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-166/10/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości zabudowanej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie telefoniczne tut. organu z dnia 27 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, głównie w sektorze budownictwa. Wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną budynkiem przemysłowym, ponad 5 lat temu bez podatku VAT. Nieruchomość ta była użytkowana w Spółce, lecz nie były skutecznie realizowane modernizacje i inne ulepszenia przewyższające 30% jej wartości początkowej. Z uwagi na potrzeby Wnioskodawcy planuje się zbycie niniejszej nieruchomości. Transakcję zbycia nieruchomości Wnioskodawca postrzega jako zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż poniósł wydatki na ulepszenie przeznaczonej do zbycia nieruchomości niższe od 30% wartości początkowej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca ma obowiązek płacić podatek od towarów i usług przy zbyciu ww. nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, aby prawidłowo opodatkować sprzedaż nieruchomości, trzeba ustalić, czy i kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia. Od 2009 r. obowiązują dwa rodzaje zwolnień.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT - jeżeli minęły co najmniej dwa lata od pierwszego zasiedlenia, przy sprzedaży nie nalicza się podatku VAT. Podatnik może jednak fakultatywnie skorzystać z opodatkowania nieruchomości, jeśli obie strony transakcji zgłoszą do urzędu skarbowego zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania.

Jeżeli natomiast nie minęły dwa lata od pierwszego zasiedlenia lub gdy pierwsze zasiedlenie jeszcze nie wystąpiło, sprzedaż jest opodatkowana.

Można jednak uniknąć tego opodatkowania, gdy zostały spełnione następujące warunki:

* dokonującemu sprzedaży nie przysługiwało w stosunku do nieruchomości prawo do prawo do odliczenia VAT naliczonego,

* gdy nie poniósł wydatków na ulepszenie obiektu w wysokości 30% wartości początkowej lub wyższej, w stosunku do których miał prawo odliczenia.

Drugi warunek nie musi zostać spełniony, jeśli obiekt był wykorzystywany przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Podsumowując, niezależnie od tego, kiedy miało miejsce zasiedlenie, Wnioskodawca może sprzedać nieruchomość bez opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nawet w opisanym drugim przypadku (gdy nie minęły dwa lata od pierwszego zasiedlenia lub gdy pierwsze zasiedlenie nie wystąpiło) Wnioskodawca jest zwolniony z opodatkowania, gdyż nabył nieruchomość bez podatku VAT i nie poniósł wydatków na ulepszenie w wysokości przekraczających 30% wartości początkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez pojęcie sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ponadto stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, bądź też jest opodatkowana 22% stawką podatku, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, głównie w sektorze budownictwa. Wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną budynkiem przemysłowym, ponad 5 lat temu bez podatku VAT. Nieruchomość ta była użytkowana w Spółce, lecz nie były skutecznie realizowane modernizacje i inne ulepszenia przewyższające 30% jej wartości początkowej. Wydatki na ulepszenie przeznaczonej do zbycia nieruchomości były niższe od 30% jej wartości początkowej. Z uwagi na potrzeby Wnioskodawcy planuje się zbycie niniejszej nieruchomości. Transakcję zbycia nieruchomości Wnioskodawca postrzega jako zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do tej ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Opierając się na powyższej definicji należy przyjąć, iż z punktu widzenia pierwszego zasiedlenia, pierwszym nabywcą lub użytkownikiem budynku, budowli lub ich części będzie podmiot, który stanie się takim nabywcą lub użytkownikiem w następstwie czynności podlegającej opodatkowaniu.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Reasumując powyższe, podkreślić należy, iż wartość nakładów na ulepszenie mającej być przedmiotem zbycia nieruchomości zabudowanej budynkiem przemysłowym poniesionych przez Wnioskodawcę, była niższa niż 30% jej wartości początkowej. A zatem w odniesieniu do tej nieruchomości, pierwsze zasiedlenie nastąpiło co najmniej "ponad 5 lat temu" - jak wskazano we wniosku, kiedy to Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość "bez podatku VAT".

W tym miejscu tut. organ pragnie zaakcentować różnicę pomiędzy zwolnieniem danej czynności od podatku od towarów i usług, a niepodleganiem tej czynności opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A zatem planowane przez Wnioskodawcę zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem przemysłowym nie będzie miało miejsca w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również okres czasu, który upłynął od pierwszego zasiedlenia jest dłuższy niż dwa lata. Tym samym zbycie przedmiotowej nieruchomości, w odniesieniu do posadowionego na niej budynku przemysłowego, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, natomiast w odniesieniu do gruntu, na którym znajduje się ww. budynek na podstawie art. 29 ust. 5 tej ustawy.

Ponadto Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, i wybrać opodatkowanie planowanej dostawy przedmiotowej nieruchomości, jednakże pod warunkiem spełnienia przesłanek wskazanych w art. 43 ust. 10 oraz art. 43 ust. 11 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl