IBPP3/443-161/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-161/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu 18 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 15 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia wysokości obrotu po przekroczeniu którego traci się podmiotowe zwolnienie z podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia wysokości obrotu po przekroczeniu którego traci się podmiotowe zwolnienie z podatku VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem będący odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 marca 2009 r. znak IBPP3/443-161/09/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2008 r. Wnioskodawca zajmował się działalnością ubezpieczeniową która została przez GUS zaklasyfikowana jako pośrednictwo w zawieraniu umów ubezpieczeniowych na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego oraz usługi akwizycyjne na rzecz funduszy emerytalnych PKWIU 67.20.20-00.00 - usługi maklerów i agencji ubezpieczeniowych dla której zgodnie z załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług przewidziana jest stawka zwolniona. W firmie A. na rzecz której Wnioskodawca wykonywał usługi ubezpieczeniowe otrzymywał wynagrodzenie podstawowe oraz prowizję w zależności od osiągniętych wyników.

Ponadto Wnioskodawca świadczył na rzecz dwóch innych firm usługi polegające na zapisywaniu dzieci na kursy edukacyjne. Firmy te dawały Wnioskodawcy kontakty do rodziców, z którymi umawiał się na spotkanie, na którym Wnioskodawca opisywał program edukacyjny i podpisywał umowę. W przypadku gdy rodzice nie mieli całej kwoty, a taka sytuacja występowa prawie zawsze, na zawarcie umowy podpisywał także umowę kredytową. Od prowadzonej działalności w tym zakresie pobierał wyłącznie prowizje nie mając żadnego stałego wynagrodzenia.

Działalność ta przez GUS została zakwalifikowana do grupy PKWIU 74.87.14-00.00- usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem nieruchomości jako pośrednictwo w zawieraniu umów dotyczących przeprowadzania przez zleceniodawcę kursów obejmujących zagadnienia efektywnej nauki (bez podpisywania umów we własnym imieniu), której zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług odpowiada stawka - 22% VAT oraz do PKWIU 67.13.10.00.00 - Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane - jako usługi świadczone na rzecz klientów ubiegających się o kredyt polegające na pośredniczeniu przy zawieraniu umów kredytowych pomiędzy klientem a bankiem, którym zgodnie z ustawą o podatku VAT odpowiada stawka VAT - zwolniona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze powyższą klasyfikację dokonaną przez GUS oraz fakt, że w działalności polegającej na zawieraniu umów edukacyjnych ze stawką 22% oraz działalności polegającej na pośrednictwie w zawieraniu kredytów ze stawką VAT zwolniona występowało wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne a w działalności ubezpieczeniowej gdzie występuje wyłącznie stawka zwolniona występowało wynagrodzenie mieszane (stałe i prowizyjne) Wnioskodawca prosi o udzielenie na piśmie informacji jak według stanu obowiązującego w 2008 r. powinienem obliczać limit od którego zależy rejestracja do podatku VAT. Czy powinien przyjąć jako próg do wejścia na VAT 50.000 zł obrotu z działalności opodatkowanej stawką 22% - tj. działalności z PKWIU 74.87.14.00.00, czy też powinien obliczyć go jako 30-krotność swojej prowizji z działalności opodatkowanej stawką 22% i w sytuacji gdy 30-krotność prowizji przekroczy 50.0000 zł zarejestrować się do podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy do obliczenia progu od którego zależy ewentualna rejestracja do VAT w 2008 r. powinien przyjąć 50.000 zł obrotu wyłącznie od sprzedaży opodatkowanej tj. z PKWIU 74.87.14.00.00 nie zaś 30-krotność prowizji. Do obrotu 50000 zł powinienem brać pod uwagę wyłącznie obrót ze sprzedaży opodatkowanej pomijając całkowicie obrót ze sprzedaży zwolnionej - PKWIU 67.20.20.-00.00 oraz PKWIU 67.13.10.00.00.

Stanowisko swoje Wnioskodawca opiera o treść art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz treść § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej o podobnym charakterze w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi pomniejszona o kwotę podatku do wartości sprzedaży nie przekraczającej 50.000 zł.

Zwolnienie to stosuje się do osób które w danym roku mogli korzystać ze zwolnienia i zgodnie z § 9 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia nie wykonują innych czynności opodatkowanych. W przypadku Wnioskodawcy oprócz czynności gdzie pobiera prowizję z tytułu działalności opodatkowanej według stawki 22% VAT - pośrednictwo w zawieraniu umów edukacyjnych wykonywał inne czynności lecz wyłącznie zwolnione z VAT według klasyfikacji GUS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa powyżej, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Zatem aby ocenić czy obrót z poszczególnych źródeł należy wliczać do wartości sprzedaży o której mowa w art. 113 ust. 1 należy najpierw ustalić, czy czynności które wykonuje Wnioskodawca korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, ewentualnie nie podlegają temu podatku czy też są to czynności opodatkowane. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tejże ustawy. Na marginesie należy zaznaczyć, że preferencyjne stawki VAT jak również zwolnienia z tego podatku mają zastosowanie w szczególnych przypadkach również na podstawie innych przepisów ustawy o VAT czy też aktów wykonawczych do tej ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, należy wliczyć sprzedaż, która będzie opodatkowana stawkami 22%, 7% i ewentualnie 0% natomiast do ww. sprzedaży nie wlicza się wartości czynności, które korzystają ze zwolnienia. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie pośrednictwa finansowego sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 67.20.20-00.00 oraz 67.13.10.00.00 które to zgodnie z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT korzystają na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, ze zwolnienia z podatku VAT. Tym samym obrót uzyskany z ww. działalności nie będzie wliczany do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Oprócz ww. usług Wnioskodawca świadczy również usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.87.14-00.00 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem nieruchomości które to podlegają opodatkowaniu 22% stawką VAT i od tej działalności Wnioskodawca był wynagradzany w formie prowizji.

Zgodnie z art. 113 ust. 8 ustawy o VAT w przypadku podatników, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4, przez wartość sprzedaży określoną w ust. 1 rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usług. W art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT zostały wymienione usługi prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze, w przypadku gdy podstawę opodatkowania stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia, pomniejszoną o kwotę podatku.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na § 9 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), obowiązujący do 30 listopada 2008 r., zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby, świadczącej usługi o podobnym charakterze, stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Zwolnienie, o którym mowa powyżej, dotyczy tych podatników, którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, i dotyczy wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania czynności wymienionych w ust. 1, nieprzekraczającej kwoty 50.000 zł. Przy czym zwolnienie to stosuje się pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł; do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zwolnień, o których mowa powyżej, nie stosuje się do podatników:

1.

zarejestrowanych na podstawie art. 96 lub art. 157 ustawy jako "podatnicy VAT czynni";

2.

wykonujących również inne, niż wymienione w ust. 1, czynności opodatkowane;

3.

wykonujących czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy;

4.

którzy zrezygnowali z prawa do zwolnień podmiotowych lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji lub utraty tego prawa nie upłynęły 3 lata.

Należy zauważyć, że powyżej zostały wymienione dwa rodzaje zwolnienia z podatku VAT, a mianowicie zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 113 ust. 8 ustawy o VAT, czyli zwolniony jest sam podatnik do momentu osiągnięcia pułapu obrotów (30-krotność kwoty prowizji) i ze zwolnienie przedmiotowe, a mianowicie zwolniona jest sama czynność którą wykonuje podatnik. Zwolnienie o którym mowa w § 9 ww. rozporządzenia przysługuje jedynie wówczas gdy podatnik wynagradzanej prowizyjnie nie wykonuje innej, opodatkowanej, działalności wynagradzanej na zasadach ogólnych. W tej sytuacji nie przelicza się należności uzyskanej z prowizji mnożnikiem 30. aby ustalić czy podatnik może korzystać z ww. zwolnienia, bierz się pod uwagę liczony narastająco kwotę uzyskanej prowizji.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca otrzymujący wyłącznie wynagrodzenie w postaci prowizji będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przewidzianym w § 9 ww. rozporządzenia w sytuacji gdy spełni warunki przewidziane w tym przepisie czyli:

* nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

* nie wykonuje innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT niż te w zakresie których otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji,

* nie wykonuje:

- importu towarów i usług,

- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

- dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca,

- dostaw wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

- dostawy towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem: energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10), perfum i wód toaletowych (PKWiU 24.52.11), kosmetyków upiększających do ust. i oczu (PKWiU 24.52.12), kosmetyków do manicure i pedicure (PKWiU 24.52.13), pudrów kosmetycznych i higienicznych - z wyłączeniem przeznaczonych dla dzieci (PKWiU ex 24.52.14-00), pozostałych kosmetyków upiększających do twarzy (PKWiU 24.52.15-00.10), dezodorantów osobistych i preparatów przeciwpotowych (PKWiU 24.52.19-50.00), preparatów do higieny intymnej (PKWiU 24.52.19-90.10), środków higienicznych kosmetycznych, gdzie indziej niewymienionych (PKWiU 24.52.19-90.3), preparatów toaletowych dla zwierząt (PKWiU 24.52.19-90.60), kosmetyków i wyrobów perfumeryjnych, pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 24.52.19-90.90), kart do gry - z wyłączeniem kart do gry dla dzieci (PKWiU ex 36.50.41-00), cygar, również z obciętymi końcami, cygaretek i papierosów z tytoniu lub namiastek tytoniu (PKWiU 16.00.11), tytoniu do palenia (PKWiU 16.00.12-30), tabaki (PKWiU ex 16.00.12-90.20),

- dostawy nowych środków transportu,

- dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę,

- usług prawniczych oraz usług w zakresie doradztwa, a także usług jubilerskich, oraz w sytuacji gdy podatnik ma siedzibę lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju,

* a także gdy podatnik nie utracił lub nie zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego w ciągu 3 ostatnich lat.

Reasumując, wynagrodzenie w postaci prowizji uzyskane z działalności zwolnionej z podatku VAT, oprócz działalności wymienionej w § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, nie wlicza się do sprzedaży o której mowa w art. 113 ust. 1. Natomiast określając próg sprzedaży, za 2008 r., po którym należy zarejestrować się jako podatnik VAT czynny należy brać pod uwagę wartość sprzedaży (50.000 zł) w postaci prowizji podlegającej opodatkowaniu 22% stawką VAT lecz jedynie w sytuacji gdy są spełnione ww. warunki z § 9 ww. rozporządzenia. Natomiast gdy którykolwiek z wspomnianych warunków nie zostanie spełniony przez Wnioskodawcę wtedy winien brać pod uwagę, jako kwotę po przekroczeniu której winien zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, 30 krotność prowizji.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl