IBPP3/443-1588/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1588/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismami z 19 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) oraz z 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 10 marca 2014 r. znak: IBPP3/443-1588/13/UH oraz pismem z 1 kwietnia 2014 r. będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 25 marca 2014 r. znak: IBPP3/443-1588/13/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Miasto... (Wnioskodawca) otrzymało dofinansowanie do zadania: "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 Działanie 1.1 "Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu" Poddziałanie 1.1.2 "Promocja Inwestycyjna". Na fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi jako nabywca jest wskazane Miasto....

Zadanie było współfinansowane ze źródeł Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 85%. Przedmiotem zadania było m.in. uczestnictwo w targach inwestycyjnych na terenie Europy:. we Francji,... we Włoszech,... w Niemczech oraz...... w Hiszpanii. Promocja inwestycyjna polegała na prezentacji 4 ofert inwestycyjnych zlokalizowanych na terenie Miasta.

W ramach projektu przygotowane zostały i wykonane materiały promujące Miasto (folder gospodarczy, ulotka, formatki terenów inwestycyjnych, teczka na dokumenty, prezentacja multimedialna w formie spotu reklamowego). W ramach uczestnictwa w targach Miasto ponosiło koszty związane z wynajęciem powierzchni wystawienniczej, zabudową stoiska, jego transportem, usługami tłumaczenia oraz organizacją wyjazdu przedstawicieli Miasta. W ramach projektu zakupione zostały również projektor multimedialny, laptop i aparat fotograficzny, które są kosztem niekwalifikowanym w projekcie. Celem bezpośrednim projektu było podniesienie poziomu inwestycji bezpośrednich na terenie Miasta i poprawa rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Miasta dzięki intensyfikacji działań z zakresu marketingu zewnętrznego.

W ramach realizowanego zadania promowane były 4 tereny inwestycyjne:

* SSE P... - teren przy ul.... w... - będący własnością Skarbu Państwa - Agencja nieruchomości rolnych oraz Gmina... w użytkowaniu wieczystym osoby prawnej,

* SSE P... - teren wzdłuż ul... w... - będący własnością Skarbu Państwa - Agencja nieruchomości rolnych oraz. Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A,

* SSE P... - teren wzdłuż ul... w... - będący własnością prywatnej spółki oraz Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym prywatnej spółki,

* SRK... - teren wzdłuż ul.... w... - będący własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Spółki Restrukturyzacji Kopalń, oraz w użytkowaniu wieczystym podmiotu grupowego bez nazwy.

W związku z powyższym Miasto w chwili obecnej nie posiada prawa do dysponowania tym gruntem (pomimo posiadania prawa własności jednej z działek, ponieważ nieruchomość ta została oddana w użytkowanie wieczyste).

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że na potrzeby zintegrowanych inwestycji terytorialnych trwają prace nad przygotowaniem koncepcji projektu, który miałby na celu dalszy rozwój gospodarczy Miasta przez zrewitalizowanie terenu poprzemysłowego obejmujące uzbrojenie terenu inwestycyjnego wraz z budową nowej drogi. Przystąpienie do realizacji projektu uzależnione jest od uzyskania wsparcia finansowego ze środków UE przyszłego RPO WSL 2014-2020 w ramach którego potencjalny projekt byłby finansowany. Obecnie została złożona wstępna fiszka projektu w ramach ZIT do Urzędu Marszałkowskiego. Wymogi programu warunkują, aby realizujący inwestycję był właścicielem nieruchomości objętych projektem. Cel projektu zrealizowany zostanie przez pozyskanie nowych inwestorów (docelowa sprzedaż gruntu) dla zrewitalizowanego terenu poprzemysłowego. W związku z powyższym, na potrzeby przyszłej realizacji projektu, rozważany jest zakup przez Miasto nieruchomości gruntowej wchodzącej w skład oferty inwestycyjnej SRK... (który to teren był jedną z czterech ofert promowanych terenów w ramach realizacji projektu będącego przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej). Koszty utrzymania produktów niniejszego zadania po zakończeniu realizacji będą w całości pokrywane ze środków budżetowych Miasta.

Wnioskodawcą we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest Miasto, które jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) w odniesieniu do czynności przypisanych gminie. Zgodnie z wymogami otrzymania dofinansowania, Miasto powinno przedstawić informację czy jest płatnikiem podatku VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

* rzeczowa realizacja projektu rozpoczęła się 9 maja 2012 r., a jego rzeczowe zakończenie to 31 grudnia 2013 r.

* wszelkie, działania promocyjne zaplanowane w harmonogramie rzeczowo-finansowym realizacji projektu zostały zrealizowane.

* celem bezpośrednim projektu było podniesienie poziomu inwestycji bezpośrednich na terenie... i poprawa rozpoznawalności oferty inwestycyjnej miasta dzięki intensyfikacji działań z zakresu marketingu zewnętrznego. Prowadzone działania polegały na poinformowaniu jak najszerszej grupy potencjalnych inwestorów o ofercie inwestycyjnej. Tak więc celem działań było pozyskanie inwestorów, którzy promowane tereny kupią lub wydzierżawią, a następnie zagospodarują.

* celem promocji nie jest osiąganie obrotów opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę, albowiem nie jest on podmiotem uprawnionym do dysponowania gruntami. Wnioskodawca jest właścicielem tylko jednego terenu z obszaru P... z czego grunt ten jest w użytkowaniu wieczystym osoby prawnej. Wnioskodawca nie posiada prawa do dysponowania nieruchomością w zakresie np. sprzedaży, dzierżawy lub innych form odpłatnego udostępniania nieruchomości. Użytkowanie wieczyste udzielone jest na okres 99 lat i w tym okresie dysponentem jest osoba, której oddano grunt w użytkowanie wieczyste. Obecnie nie ma planów w zakresie odzyskania gruntu na rzecz miasta. Opłata z tytułu użytkowania wieczystego nie podlega przepisom ustawy o podatku VAT.

* wnioskodawca nie posiada prawa do dysponowania gruntem będącym w użytkowaniu wieczystym, posiada natomiast zgody gestorów przedmiotowych terenów na promocje nieruchomości w ramach realizowanego projektu. Użytkowanie wieczyste udzielone jest na okres 99 lat i w tym okresie dysponentem jest osoba której oddano grunt w użytkowanie wieczyste. Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć działań dotyczących tego gruntu w tak dalekim horyzoncie czasowym tj. czy będzie on nadal w użytkowaniu, czy też zostanie wydzierżawiony, sprzedany.

* podmiot uprawniony zgodnie z prawem do dysponowania gruntem będzie zawierał umowy z inwestorami zainteresowanymi lokowaniem kapitału na terenach będących własnością Skarbu Państwa oraz terenach będących własnością innych podmiotów,

* właściciele terenów inwestycyjnych będących przedmiotem projektu nie wnosili i nie będą wnosić na rzecz Wnioskodawcy żadnych opłat za jakiekolwiek działania związane z realizacją projektu, w tym za promocję terenów inwestycyjnych i nie będą również zobowiązani do jakiegokolwiek innego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy.

* zarówno projektor multimedialny jak i laptop oraz aparat fotograficzny stanowią koszty niekwalifikowane projektu w oparciu o wytyczne Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa... na lata 2007-2013 w sprawie kwalifikowalności wydatków. Projektor multimedialny oraz laptop zakupione zostały jako niezbędne elementy stoiska wystawowego i wykorzystywane były m.in. do wyświetlania na stoisku spotu reklamowego wykonanego w ramach realizacji projektu. Aparat fotograficzny został zakupiony w celu sporządzania wymaganej przez I. R. dokumentacji zdjęciowej projektu.

* promowane tereny inwestycyjne przeznaczone są w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Miasta... pod funkcje produkcyjno-usługowe.

* W jaki sposób promowane tereny inwestycyjne zostaną zagospodarowane po zakończeniu realizacji projektu leży w gestii ich obecnych właścicieli lub inwestorów, którzy ewentualnie nabędą te nieruchomości.

W ramach realizacji projektu "..." promowana była oferta inwestycyjna SRK... - teren wzdłuż ul.... w... - będący własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. oraz w użytkowaniu wieczystym podmiotu grupowego. Obecnie Gmina... zamierza część tej nieruchomości kupić. Obrót ze sprzedaży osiągnie podmiot, który w okresie realizacji projektu był jego właścicielem. Obrót Gminy w zakresie zbycia ww. nieruchomości może nastąpić w przyszłości w związku z realizacją odrębnego projektu.

Realizacja projektu nie była związana z wykonywanymi przez Gminę czynnościami: opodatkowanymi, niepodlegającymi opodatkowaniu, zwolnionymi od podatku.

W piśmie z 1 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że dokonywane w związku z realizacją projektu zakupy towarów i usług nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nadmienił jednocześnie, że miasto Jastrzębie Zdrój w ramach przeprowadzonego projektu realizowało zadania własne w postaci promocji Gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym przez promowanie terenów inwestycyjnych leżących w... lecz nie będących w dyspozycji gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 19 marca 2014 r.):

Czy Wnioskodawca (Miasto J.) jako beneficjent programu przy realizacji zadania "..." ma prawo odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu i w jakim zakresie.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 19 marca 2014 r.):

Mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego występuje wówczas gdy towar i usługa są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca (Miasto...) nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego z faktur "wydatkowych" dokumentujących nabycie towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest "wykreowanie" sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu.

Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, że możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 9 maja 2012 r. do 31 grudnia 2013 r. realizował zadanie: "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 1.1 "Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu" Poddziałanie 1.1.2 "Promocja Inwestycyjna". Realizacja projektu rozpoczęła się 9 maja 2012 r.a zakończyła 31 grudnia 2013 r.

Przedmiotem zadania było m.in. uczestnictwo w targach inwestycyjnych na terenie Europy, przygotowane zostały i wykonane materiały promujące miasto (folder gospodarczy, ulotka, formatki terenów inwestycyjnych, teczka na dokumenty, prezentacja multimedialna w formie spotu reklamowego. W ramach uczestnictwa w targach miasto ponosiło koszty związane z wynajęciem powierzchni wystawienniczej, zabudową stoiska, jego transportem, usługami tłumaczenia oraz organizacją wyjazdu przedstawicieli Miasta. W ramach projektu zakupione zostały również projektor multimedialny, laptop i aparat fotograficzny. Projektor multimedialny oraz laptop zakupione zostały jako niezbędne elementy stoiska wystawowego i wykorzystywane były m.in. do wyświetlania na stoisku spotu reklamowego wykonanego w ramach realizacji projektu. Aparat fotograficzny został zakupiony w celu sporządzania wymaganej przez I. R. dokumentacji zdjęciowej projektu.

W ramach realizowanego zadania promowane były 4 tereny inwestycyjne:

* SSE... - teren będący własnością Skarbu Państwa - Agencja nieruchomości rolnych oraz Gmina... w użytkowaniu wieczystym osoby prawne,

* SSE... - teren będący własnością Skarbu Państwa - Agencja nieruchomości rolnych oraz Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A,

* SSE... - teren będący własnością prywatnej spółki oraz Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym prywatnej spółki,

* SRK... - teren będący własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Spółki Restrukturyzacji Kopalń, oraz w użytkowaniu wieczystym podmiotu grupowego bez nazwy.

Celem bezpośrednim projektu było podniesienie poziomu inwestycji bezpośrednich na terenie miasta i poprawa rozpoznawalności oferty inwestycyjnej miasta dzięki intensyfikacji działań z zakresu marketingu zewnętrznego. Prowadzone działania polegały na poinformowaniu jak najszerszej grupy potencjalnych inwestorów o ofercie inwestycyjnej. Tak więc celem działań było pozyskanie inwestorów, którzy promowane tereny kupią lub wydzierżawią, a następnie zagospodarują.

Celem promocji nie jest osiąganie obrotów opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę, albowiem nie jest on podmiotem uprawnionym do dysponowania gruntami. Wnioskodawca jest właścicielem tylko jednego terenu z obszaru P... z czego grunt ten jest w użytkowaniu wieczystym osoby prawnej. Wnioskodawca nie posiada prawa do dysponowania nieruchomością w zakresie np. sprzedaży, dzierżawy lub innych form odpłatnego udostępniania nieruchomości. Użytkowanie wieczyste udzielone jest na okres 99 lat i w tym okresie dysponentem jest osoba, której oddano grunt w użytkowanie wieczyste. Wnioskodawca nie posiada prawa do dysponowania gruntem będącym w użytkowaniu wieczystym, posiada natomiast zgody gestorów przedmiotowych terenów na promocje nieruchomości w ramach realizowanego projektu. Podmiot uprawniony zgodnie z prawem do dysponowania gruntem będzie zawierał umowy z inwestorami zainteresowanymi lokowaniem kapitału na terenach będących własnością Skarbu Państwa oraz terenach będących własnością innych podmiotów. Właściciele terenów inwestycyjnych będących przedmiotem projektu nie wnosili i nie będą wnosić na rzecz Wnioskodawcy żadnych opłat za jakiekolwiek działania związane z realizacją projektu, w tym za promocję terenów inwestycyjnych i nie będą również zobowiązani do jakiegokolwiek innego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Gmina z mocy prawa jest posiadającą osobowość prawną wspólnotą samorządową, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zlokalizowaną na odpowiednim terytorium. Jak już wskazano wyżej w ramach zadań własnych przypisanych przez ustawodawcę jednostce samorządu terytorialnego, jest wykonywanie zadań z zakresu promocji gminy.

Należy w tym miejscu wskazać, że czym innym jest promocja gminy określona jako zadanie własne (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym) a czym innym promocja określonego produktu inwestycyjnego (towaru) należącego do gminy.

Realizując działania w zakresie promocji gminy w szeroko pojętym aspekcie terytorialnym, Gmina pobudza określone zachowania, wspiera i aktywizuje społeczność lokalną, promuje walory regionu, dostarcza informacji związanych z zasobami swojego terenu.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizując projekt będący przedmiotem wniosku promuje nieodpłatnie tereny inwestycyjne. Celem promocji nie jest osiąganie obrotów opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę, albowiem nie jest on podmiotem uprawnionym do dysponowania gruntami. Wnioskodawca jest właścicielem tylko jednego terenu w użytkowaniu wieczystym osoby prawnej. Wnioskodawca nie posiada prawa do dysponowania nieruchomością w zakresie np. sprzedaży, dzierżawy lub innych form odpłatnego udostępniania nieruchomości. Właściciele terenów inwestycyjnych będących przedmiotem projektu nie wnosili i nie będą wnosić na rzecz Wnioskodawcy żadnych opłat za jakiekolwiek działania związane z realizacją projektu, w tym za promocję terenów inwestycyjnych i nie będą również zobowiązani do jakiegokolwiek innego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy.

Ten przedmiot działań Wnioskodawcy mieści się w zakresie, działalności publicznej w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina prowadzi działania polegające na poinformowaniu jak najszerszej grupy potencjalnych inwestorów o ofercie inwestycyjnej.

W konsekwencji, promocja terenów inwestycyjnych w rozpatrywanej sytuacji, jest realizacją celu publicznego, do którego Gmina jest zobowiązana w drodze ustawy. Działania podejmowane w ramach projektu prowadzone są w związku z wykonywaniem przez Gminę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, czyli do celów Jej "działalności gospodarczej", polegającej na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych leżących na terenie Miasta, lecz niebędących w dyspozycji Gminy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Miasto nie będzie miało możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacja projektu pn. "..." jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl