IBPP3/443-1580/13/LZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1580/13/LZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 26 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 26 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 26 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.), został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla projektu pn. "...".

Wartość całkowita projektu 30 853,80 zł z czego podatek VAT 3 337,99 zł. Wysokość kosztów kwalifikowanych analogicznie jak wyżej 30 853,80 zł w tym VAT 3 337,99. W programie PROW dofinansowaniu podlegać będą koszty stworzenia strony internetowej, wydania folderu, promocji, obsługi księgowej projektu, zarządzania projektem, na zasadzie refundacji poniesionych nakładów. Umowa o przyznanie pomocy nr z dnia 21 maja 2013 r.

Jednym z celów Wnioskodawcy jest podejmowanie inicjatyw na rzecz rozwoju różnych dziedzin życia społecznego, kulturalnego i turystycznego na obszarze Lokalnej Grupy Działania (LGD). W związku z powyższym dotarcie do szerokiego grona ludzi zamieszkujących zarówno obszar działania LGD, jak i mieszkających poza obszarem działania LGD należy do kluczowej strategii rozwojowej Stowarzyszenia. Wiąże się to jednak z koniecznością podjęcia chociażby takich działań jak stworzenie strony internetowej związanej tematycznie z turystyką, czy broszur.

Dzięki stronie internetowej:

- możliwe będzie informowanie zarówno mieszkańców obszaru LGD, a przede wszystkim osoby mieszkające poza obszarem LGD o walorach przyrodniczych i walorów krajoznawczo-turystycznych gminy i okolic. Na nowo utworzonej stronie internetowej planuje się umieszczenie m.in. informacji o zabytkach, pomnikach, pomnikach przyrody, szlakach turystycznych, bazie turystycznej - czyli strona będzie tematycznie promowała walory turystyczne gminy a tym samym obszaru LSR. Oprócz tego strona będzie informowała o markowych produktach regionalnych (jak produkty tradycyjne), o zbliżających się imprezach kulturalnych - co również przyczyni się do rozwoju turystycznego regionu. Osoby mieszkające poza regionem LSR na stronie znajdą informacje niezwykle przydatne turystycznie czyli: jak dojechać do gminy, czym się po niej poruszać, co już się dzieje w tym regionie, a co w najbliższym czasie będzie się działo. Strona będzie również pomagała w upowszechnianiu działań na rzecz ochrony środowiska oraz wspieraniu inicjatyw zmierzających do poprawy jego stanu.

Gmina jest atrakcyjnym miejscem do uprawiania turystyki. Właśnie z myślą o turystach wydany zostanie folder promocyjny. Będzie w nim można zobaczyć jak wiele ma do zaoferowania pod względem turystycznym nasza mała ojczyzna. Oprócz krótkiej historii naszej gminy w folderze umieszczone będą informacje dotyczące gminy wchodzącej w skład LSR takie jak: położenie, zabytki, atrakcje turystyczne, szlaki turystyczne. Wydawnictwo zostanie wzbogacone o najważniejsze informacje z dziedziny kultury sportu i rekreacji. Dopełnieniem wszystkiego będą fotografie ukazujące piękno naszej gminy i jej sąsiadów z terenu LGD.

Faktury i rachunki na realizację projektu wystawione w okresie 28 czerwca 2013 r. do 17 grudnia 2013 r. będą na Wnioskodawcę.

Stowarzyszenie nie osiąga z tytułu realizacji projektu obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Przedstawienie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest warunkiem umożliwiającym zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach programu PROW.

1.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i nie korzysta za zwolnienia na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

2.

Efekty realizacji projektu (stworzenie folderu, utworzenie strony internetowej) nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Publikacja będzie udostępniania nieodpłatnie. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał z tego żadnych dochodów.

3.

Wszystkie faktury, które mają związek z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma i będzie miał możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższych rozważań prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i nie korzysta za zwolnienia na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Efekty realizacji projektu (organizacja warsztatów, imprezy finalnej) nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Udział w warsztatach, imprezie finalnej będzie nieodpłatny i ogólnodostępny. Wszystkie faktury, które mają związek z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma i nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. organ podkreśla, że w przedmiotowej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca korzysta cz też nie korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ustawy o VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, nie sformułowano pytania w tym zakresie. Powyższe zostało potraktowane informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl