IBPP3/443-1574/13/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1574/13/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 21 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 21 lutego 2014 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 21 lutego 2014 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina K. (Wnioskodawca) jako Beneficjent w okresie od 27 września 2010 r. do 31 grudnia 2012 r. realizowała projekt pn. "...." dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa 3 "Turystyka i przemysł kulturowy", działanie 3.2 "Rozwój produktu dziedzictwa kulturowego - ochrona i promocja dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego oraz przystosowanie ich do celów turystycznych".

Pomoc finansowa projektu: pomoc bezzwrotna.

Projekt realizowany był w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Ogłoszone zostały dwa przetargi.

W skład pierwszego zamówienia wchodziły: wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie niezbędnych zezwoleń, wykonanie robót budowlanych w pełnym zakresie, a w skład drugiego usługa nadzoru inwestorskiego.

Przedmiotem projektu była rekonstrukcja założeń zabytkowego parku wpisanego do rejestru zabytków województwa (decyzja z dnia 30 sierpnia 1985 r. ówczesnego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków) oraz rekonstrukcja zabudowań dworskich z przeznaczeniem na Park....

Adaptacja obejmowała odtworzenie założeń parku "romantycznego", remont i przebudowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania istniejącej zabudowy dworskiej na funkcję wystawienniczo-konferencyjno-warsztatową oraz wprowadzenie na teren parku ścieżek o charakterze rekreacyjno-dydaktycznym wraz z elementami towarzyszącymi.

Zakres rzeczowy projektu przedstawiał się następująco:

* Adaptacja parku - budynek dawnego dworu: roboty rozbiórkowe, roboty montażowe stanu surowego; roboty stanu wykończeniowego; izolacja pionowa fundamentów,

* Adaptacja parku - budynek kuchni dworskiej: roboty rozbiórkowe, roboty montażowe stanu surowego; roboty stanu wykończeniowego,

* Adaptacja parku - roboty zewnętrzne ukształtowanie terenu: odnowienie stawu, wykonanie nawierzchni utwardzonych ścieżek, dróg i placów, rekultywacja dzikiego wysypiska oraz nasadzenia zieleni, trawniki i krzewy, parking, przyłącze zewnętrzne do sieci wod-kan,

* Sieci i instalacje elektryczne i energetyczne: przebudowa energetycznych sieci NN, zasilanie kablowe budowli, instalacja wewnętrzna budynków, instalacje słaboprądowe budynków (telefoniczna, p.poż. i antywłamaniowa), przełożenie/przebudowa sieci telefonicznej, oświetlenie zewnętrzne sieć i instalacja monitoringu,

* Mała architektura (ławki, kosze na śmieci itp..),

* Wyposażenie pracowni oraz etnograficznego placu zabaw.

Osiągnięcie wszystkich zamierzonych celów projektu było możliwe wskutek realizacji pełnego zakresu inwestycji. Działania dobrane zostały w taki sposób, by zapewnić zaspokojenie najważniejszych potrzeb odbiorców: mieszkańców i turystów - by podnieść jakość przestrzeni na odnawianym obszarze. Głównym założeniem projektu było stworzenie możliwości do aktywnego spędzania czasu natomiast punktem centralnym skupiającym największą uwagę był odrestaurowany budynek dworu. W dworze przewidziano część ekspozycyjną, konferencyjno-wystawienniczą, oraz restauracyjną. W części ekspozycyjnej pokazywana jest historia i dziedzictwo kulturowe gminy i okolicznych miejscowości.

Produktami projektu były:

* Liczba obiektów dziedzictwa kulturowego objętego wsparciem w ramach projektu - 1szt.

* Liczba obiektów dziedzictwa kulturowego zapewniających dostęp dla osób niepełnosprawnych - 1szt.

* Liczba wdrożonych systemów informacji i zabezpieczeń przed nielegalnym wywozem, kradzieżą i zniszczeniem zabytków ruchomych i nieruchomych - 1 szt.

* Powierzchnia obiektów dziedzictwa kulturowego objętego wsparciem w ramach projektu - 28 000 m2.

W ramach promocji projektu została wykonana tablica informacyjna umieszczona na terenie budowy oraz tablica pamiątkowa ustawiona na stałe. Promocja jest kosztem kwalifikowanym.

W ramach pozostałych form promocji ww. inwestycji przewidziano zamieszczenie stosownych informacji na stronach internetowych beneficjenta i podmiotu objętego inwestycją. Produkty projektu są szeroko udostępniane zwiedzającym i mieszkańcom, oznakowane oraz promowane za pomocą publikacji i broszur.

Produkty projektu będą ogólnodostępne dla zwiedzających i mieszkańców - udostępniane w sezonie letnim (miesiące maj - sierpień) przez minimum pięć dni w tygodniu, z uwzględnieniem, co najmniej jednego dnia wolnego od pracy, przez pięć godzin dziennie, natomiast w pozostałych miesiącach roku przez 10 godzin tygodniowo, z uwzględnieniem co najmniej jednego dnia wolnego od pracy.

Ukształtują one obraz życia na wsi, którego nieodzownym elementem będzie aktywny udział społeczności lokalnej w zachowaniu dziedzictwa kulturowego regionu oraz wpłyną na wzrost jakości życia w miejscowości i całej gminie.

W ramach programu funkcjonalnego wykorzystania obiektu przewiduje się między innymi organizację wystaw tematycznych, konferencji i spotkań, kameralne występy artystyczne, próby miejscowych grup artystycznych oraz zebrania lokalnej społeczności. W wydarzeniach tych przewiduje się udział takich partnerów jak: instytucje kultury, instytucje naukowe, środowiska twórcze, społeczność lokalna i jej organizacje.

Dzięki utworzeniu punktu, w którym koncentrować się będą główne wydarzenia o charakterze społeczno - kulturalnym zostanie nadana nowa jakość istniejącej przestrzeni publicznej będąca zachętą do działania dla mieszkańców gminy, jak również dla inwestorów zewnętrznych do odnowy obiektów i zmiany ich sposobu użytkowania, tak by powstały nowe miejsca pracy w obszarze dotychczas zmarginalizowanym.

Wskaźnikami rezultatu projektu będą:

* Liczba obiektów/zabytków dziedzictwa kulturowego zabezpieczonych przed nielegalnym wywozem, kradzieżą i zniszczeniem - 1szt.

* Liczba osób odwiedzających obiekty dziedzictwa kulturowego objęte wsparciem - 1150 osób

* Liczba stałych miejsc pracy utworzonych w wyniku realizacji projektu - 2,5 szt.

Produkty projektu będą wykorzystane w organizacji regionalnych imprez - podpisano list intencyjny z M. Centrum Kultury"..." o ich wykorzystaniu w trakcie trwania "..." - cyklicznego międzynarodowego festiwalu. Realizowany obiekt nie wchodzi w skład sieci powiązań regionalnych i nie jest objęty s. a. m. dz. k.

Beneficjentem bezpośrednim dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego i instytucją wdrażającą przedsięwzięcie był Wnioskodawca. Wnioskodawca jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Podstawę prawną funkcjonowania Urzędu Gminy stanowi ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Podmiotem zarządzającym projektem w trakcie realizacji był beneficjent. Inwestycja w całości była prowadzona (zarządzana) w ramach struktur Urzędu Gminy. Wszystkie procedury związane z realizacją projektu przeprowadzone zostały zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych i Wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO). Wszystkie działania w ramach projektu odbywały się pod nadzorem Wójta Gminy.

Po zakończeniu realizacji inwestycji Wnioskodawca stał się właścicielem nowego obiektu a zarządzanie i administrowanie produktami projektu zostało przekazane Centrum Kultury (CK), jednostce organizacyjnej gminy - zawarta umowa użyczenia na czas nieokreślony z przeznaczeniem do wykorzystania na potrzeby prowadzenia działalności statutowej.

Wybór CK na podmiot zarządzający obiektem wynika z celów statutowych CK oraz jego powiązania z Gminą. Ponadto CK posiada personel odpowiedni do zapewnienia pełnego wykorzystania obiektu (szerokie oddziaływanie społeczne) oraz dbałości o jego stan techniczny. Dyrektor CK pełni funkcję głównego zarządcy obiektu. Do kompetencji dyrektora należy także stałe informowanie Wójta i Rady Gminy o podejmowanych działaniach, stopniu realizacji założonych celów i rezultatów projektu; podejmowanych działaniach promocyjnych i in.

Zgodnie ze statutem, podstawowym celem CK jest prowadzenie działalności w zakresie upowszechniania kultury, ścisła współpraca ze społecznym ruchem kulturalnym w zakresie organizacji czynnego uczestnictwa mieszkańców gminy w życiu kulturalnym, otacza opieką i pomocą merytoryczną amatorski ruch artystyczny i twórców ludowych, sprawuje mecenat nad młodymi talentami oraz współdziała w realizacji zadań w zakresie opieki nad zabytkami, pomnikami kultury narodowej, zabytkami i pomnikami przyrody.

Centrum Kultury realizuje zadania zgodnie ze Statutem (Załącznik do Uchwały) nadanym uchwałą Rady Gminy, który określa między innymi sposób prowadzenia gospodarki majątkowo-finansowej.

W związku z powyższymi założeniami, można także jasno stwierdzić, że Wnioskodawca posiada zdolność organizacyjną i finansową do utrzymania projektu.

W okresie funkcjonowania zrewitalizowanego obiektu z uwagi na jego funkcje w projekcie zaplanowano nieznaczne przychody związane z prowadzonymi warsztatami.

Warsztaty te zorganizowane będą przez Centrum Kultury i w związku z powyższym nie będą one generować dochodu dla Wnioskodawcy. Nieznaczny dochód będzie osiągało tylko Centrum Kultury. Koszty funkcjonowania obiektu w całości ponosi Centrum Kultury.

Podczas realizacji projektu nie istniała możliwość odzyskania podatku VAT lub jego części i nie był generowany dochód w projekcie.

Beneficjent na realizację przedmiotowego projektu nie uzyskał wsparcia w formie pomocy publicznej jak również nie planował takowej uzyskać.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, generujących podatek VAT należny po stronie Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 21 lutego 2014 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 21 lutego 2014 r.), nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT i nie ma prawa do ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w piśmie z dnia 21 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) uzupełniającym wniosek, Wnioskodawca przeformułował zadane pytanie oraz własne stanowisko. Tym samym przyjęto, że przedstawione w tym piśmie informacje są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana na podstawie przepisów w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., bowiem wniosek dotyczy stanu faktycznego a został złożony 23grudnia 2013 r.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 27 września 2010 do 31 grudnia 2012 realizował projekt pn. "..." dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa 3 "Turystyka i przemysł kulturowy", działanie 3.2 "Rozwój produktu dziedzictwa kulturowego - ochrona i promocja dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego oraz przystosowanie ich do celów turystycznych". Przedmiotem projektu była rekonstrukcja założeń zabytkowego parku wpisanego do rejestru zabytków województwa oraz rekonstrukcja zabudowań dworskich z przeznaczeniem na Park.... Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, generujących podatek VAT należny po stronie Wnioskodawcy.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, generujących podatek VAT należny po stronie Wnioskodawcy.

Podsumowując należy uznać, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl