IBPP3/443-156/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-156/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013.), uzupełnionego pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 15 marca 2013 r.) oraz pismem z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług VAT wykazanego na fakturach VAT dokumentujących wykonanie projektu pn. "..." jest:

* prawidłowe w części dotyczącej zakupu mienia (sprzętu komputerowego) oraz systemów informatycznych wykorzystywanych do czynności nieopodatkowanych,

* nieprawidłowe w części dotyczącej zakupu systemów informatycznych wykorzystywanych do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług VAT wykazanego na fakturach VAT dokumentujących wykonanie projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 15 marca 2013 r.) oraz pismem z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 22 kwietnia 2013 r. Nr IBPP3/443-156/13/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina zakończyła realizację projektu pn. "...". Projekt jest współfinansowany ze środków EFRR w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013 zgodnie z umową o dofinansowanie nr z dnia 21 września 2011 r.

Wydatki na realizację projektu były dokumentowane fakturami VAT. Powstałe mienie (wartości niematerialne i prawne, oprogramowanie oraz środki trwałe) w wyniku realizacji tego projektu służy do wykonywania nieodpłatnych zadań własnych Gminy, na rzecz mieszkańców, podatników i interesantów w Gminie. Celem tego projektu była m.in. poprawa jakości obsługi interesantów w Urzędzie Gminy, w szczególności zwiększono zakres usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

W piśmie z dnia 30 kwietnia 2013 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu, Wnioskodawca wskazał, że mienie (sprzęt komputerowy) powstałe w wyniku realizacji projektu będzie w wykorzystywane w całości przez Gminę do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

Powstały w wyniku realizacji projektu system informatyczny (zakup oprogramowania z kosztami wdrożenia) będzie wykorzystywany do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT oraz w niewielkim zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

Jeśli chodzi o czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT, to wykorzystywana będzie część zakupionego w ramach projektu systemu informatycznego, w szczególności aplikacje "umowy dzierżawy", "rejestr opłat", "faktura". Służyć one będą wyłącznie czynnościom o charakterze cywilnoprawnym (naliczanie i pobieranie wpłat z tytułu umów dzierżawy najmu, wieczystego użytkowania i innych czynności), opodatkowanych podatkiem VAT.

Wartość zakupionych aplikacji wraz z kosztami wdrożenia, wyodrębnionymi z ogólnej kwoty zakupów na realizację projektu i przeznaczonymi wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn.: umowy dzierżawy, rejestr opłat, faktura), na podstawie wystawionych faktur VAT w latach 2010 i 2011, wynosi: brutto 18 129,27 zł w tym podatek naliczony podatek VAT 3 280,27 zł.

Pozostałe systemy i sprzęt komputerowy zakupiony w związku z realizacją projektu będą służyć wyłącznie czynnościom nieopodatkowanym podatkiem od towarów i usług VAT.

Na fakturach dokumentujących nabywanie na potrzeby realizacji projektu towary i usługi jako nabywca jest wskazywana Gmina.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia także posługiwanie się nr NIP. Do dnia 30 czerwca 2012 r. w Urzędzie Skarbowym w... zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT był Urząd Gminy..., NIP.... W tym czasie Gmina jako samorządowa osoba prawna korzystała z NIP Urzędu Gminy tj. Od 1 lipca 2012 r. wyrejestrowano Urząd Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT a w jego miejsce zarejestrowano Gminę jako czynnego podatnika podatku VAT o numerze NIP....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może lub czy będzie mogła w przyszłości w jakikolwiek sposób odliczyć podatek od towarów i usług VAT, wykazany na fakturach dokumentujących wykonanie projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane pismem z dnia 12 marca 2013 r.):

Według oceny Wnioskodawcy, Gminie jako beneficjentowi projektu pn. "..." nie przysługuje ani nie będzie przysługiwało w przyszłości prawo do odliczenia podatku VAT wykazywanego na fakturach dokumentujących wykonanie tego projektu. Podstawą takiego stanowiska jest brak związku pomiędzy poniesionymi wydatkami inwestycyjnymi na ten projekt a sprzedażą opodatkowaną.

Pismem z dnia 12 marca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stanowiska własnego, informując że twierdzenie o braku związku wykonanej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną, wg Jego oceny jest zasadne. Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem zadanie inwestycyjne pn. "..." był zakup oprogramowania, wdrożenie i szkolenia pracowników zakup sprzętu komputerowego do celów m.in. elektronicznego obiegu dokumentów, obsługi finansowo księgowej, obsługi podatków.

Ponadto zgodnie z wnioskiem oraz umową o dofinansowanie tego projektu celem jego jest poprawa jakości obsługi mieszkańców, podatników i interesantów w Gminie, zwiększenie zakresu usług publicznych świadczonych nieodpłatnie drogą elektroniczną.

Z założeń studium wykonalności stanowiącym załącznik do wniosku w ramach Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych Priorytet II. Społeczeństwo informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, stanowiącym podstawę do udzielenia dofinansowania ze środków UE, wynika:

Strona 111 pkt 13.2 Program sprzedaży. Kalkulacja przychodów ze sprzedaży

"Omawiany projekt jest nieefektywny z finansowego punktu widzenia. Jego realizacja nie zapewnia bowiem Inwestorowi (Gminie) możliwości uzyskania zeń bezpośrednio jakichkolwiek przychodów, które mogłyby zasilić jego budżet Produkty uzyskane w drodze realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Gminę do świadczenia jakichkolwiek odpłatnych usług."

W przypadku Gminy sprzedażą opodatkowaną są przychody z najmu i dzierżawy gruntów, lokali użytkowych. Wg oceny Wnioskodawcy biorąc między innymi zapisy w dokumentacji na podstawie której udzielono Gminie dofinansowania do tego projektu, brak jest związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy czynnościami związanymi z realizacją ww. inwestycji, a czynnościami związanymi ze sprzedażą opodatkowaną w Gminie.

Można również z całą pewnością stwierdzić że koszt poniesionych wydatków inwestycyjnych na to zadanie, ani obecnie ani w przyszłości, nie ma żadnego wpływu na zakres świadczonych usług najmu i dzierżawy oraz na kwotę przychodów z tego tytułu.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, nie budzące wątpliwości wydaje się stwierdzenie, o braku związku pomiędzy czynnościami związanymi z ww. inwestycją a czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej zakupu mienia (sprzętu komputerowego) oraz systemów informatycznych wykorzystywanych do czynności nieopodatkowanych,

* nieprawidłowe w części dotyczącej zakupu systemów informatycznych wykorzystywanych do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy: działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych art. 7 ust. 1 pkt 15).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675) wynika również, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) zrealizowała projekt pn. "..." współfinansowany ze środków EFRR w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013. Celem tego projektu była m.in. poprawa jakości obsługi interesantów w Urzędzie Gminy, w szczególności zwiększono zakres usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

W opisie stanu faktycznego wskazano, że mienie (sprzęt komputerowy) powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane w całości przez Gminę do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

Powstały w wyniku realizacji projektu system informatyczny (zakup oprogramowania z kosztami wdrożenia) będzie wykorzystywany do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT oraz w niewielkim zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

Jeśli chodzi o czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT, to wykorzystywana będzie część zakupionego w ramach projektu systemu informatycznego, w szczególności aplikacje "umowy dzierżawy", "rejestr opłat", "faktura". Służyć one będą wyłącznie czynnościom o charakterze cywilno-prawnym (naliczanie i pobieranie wpłat z tytułu umów dzierżawy najmu, wieczystego użytkowania i innych czynności), opodatkowanych podatkiem VAT.

Wartość zakupionych aplikacji wraz z kosztami wdrożenia, wyodrębnionymi z ogólnej kwoty zakupów na realizację projektu i przeznaczonymi wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn.: umowy dzierżawy, rejestr opłat, faktura), na podstawie wystawionych faktur VAT w latach 2010 i 2011, wynosi: brutto 18 129,27 zł w tym podatek naliczony podatek VAT 3 280,27 zł.

Pozostałe systemy i sprzęt komputerowy zakupiony w związku z realizacją projektu będą służyć wyłącznie czynnościom nieopodatkowanym podatkiem od towarów i usług VAT.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego mamy więc do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca na potrzeby realizacji projektu dokonał nabycia sprzętu komputerowego (mienia), który służy wyłącznie czynnościom nieopodatkowanym oraz systemów informatycznych, które służą czynnościom nieopodatkowanym oraz opodatkowanym, przy czym Wnioskodawca jest w stanie dokonać wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z poszczególnymi kategoriami czynności tj. opodatkowanymi podatkiem VAT oraz niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał bowiem wyraźnie na "wartość zakupionych aplikacji wraz z kosztami wdrożenia, wyodrębnionymi z ogólnej kwoty zakupów na realizację projektu i przeznaczonymi wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT".

Zatem w odniesieniu do zakupu mienia (sprzętu komputerowego) oraz tej części systemów informatycznych, które będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego.

Powyższe wynika z faktu, że dokonane zakupy mienia (sprzętu komputerowego) oraz części systemów informatycznych nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Tym samym stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tyt. tych nabyć.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że część zakupionego w ramach projektu systemu informatycznego wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych (w szczególności aplikacje "umowy dzierżawy", "rejestr opłat", "faktura"). Służyć one będą wyłącznie czynnościom o charakterze cywilnoprawnym (naliczanie i pobieranie wpłat z tytułu umów dzierżawy najmu, wieczystego użytkowania i innych czynności), opodatkowanych podatkiem VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie natomiast do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem z uwagi na związek dokonanych zakupów części systemów informatycznych (aplikacji) z wykonywaniem czynności o charakterze cywilnoprawnym tj. z wykonywaniem jak podał Wnioskodawca czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie tych systemów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, Gminie nie przysługuje ani nie będzie przysługiwało w przyszłości prawo do odliczenia podatku VAT wykazywanego na fakturach dokumentujących wykonanie tego projektu, należało uznać za prawidłowe jedynie w części dotyczącej wydatków ponoszonych na zakup mienia (sprzętu komputerowego) oraz systemów informatycznych wykorzystywanych wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

* prawidłowe w części dotyczącej zakupu mienia (sprzętu komputerowego) oraz systemów informatycznych wykorzystywanych do czynności nieopodatkowanych,

* nieprawidłowe w części dotyczącej zakupu systemów informatycznych (aplikacji) wykorzystywanych do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Należy podkreślić, że tut. organ nie jest w stanie przewidzieć jakie zmiany nastąpią w przepisach prawa podatkowego w przyszłości, zatem niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z przedstawionych elementów stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl