IBPP3/443-150/10/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-150/10/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 21 kwietnia 2010 r. znak: IBPP3/443-150/10/ŁW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca informuje, że została zakończona ocena merytoryczno-techniczna wniosków o dofinansowanie złożonych w ramach konkursu dla działania "3.4 Promocja turystyki w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wniosek Miasta (Wnioskodawca) pod nazwą "..." został wybrany do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

W ramach projektu zostaną wykonane następujące działania:

1.

wydanie katalogu oferty M. Publikacja będzie służyła m.in. przy akcji mailingowej, konferencjach targach bądź wizytach studyjnych dziennikarzy. Zaplanowano druk 5.000 egz. zaktualizowanej partii katalogu;

2.

opracowanie i produkcja multimedialnej prezentacji promocyjnej oferty M.na płycie CD i aktualizacja strony internetowej. W ramach działania przewiduje się aktualizację prezentacji (graficzną, merytoryczną), tłoczenie płyty z nadrukiem oraz druk okładki - 5.000 egz;

3.

konferencje promujące produkt markowy M. Miasta i regionu. W ramach działania zaplanowano przeprowadzenie wykładów dot. krajowego i światowego rynku M., opracowanie wykładu promocyjnego, przeprowadzenie konferencji, w przypadku konferencji prasowych zbieranie artykułów o Wnioskodawcy do książki prasowej;

4.

kampania w mediach krajowych i międzynarodowych (prasa oraz media cyfrowe). Działanie ma na celu wykreowanie i utrwalenie wizerunku Miasta jako miasta atrakcyjnego dla turystyki biznesowej;

5.

wizyty studyjne dziennikarzy krajowych i zagranicznych, mają na celu pozyskiwanie uwagi dziennikarzy i generowanie artykułów o atrakcjach turystycznych i możliwościach konferencyjnych Wnioskodawcy;

6.

udział w targach BTF w kraju i zagranicą. Działanie ma na celu nawiązanie kontaktów z krajowymi i międzynarodowymi organizatorami spotkań, pozyskanie zapytań konferencyjnych, edukowanie szerokiej publiczności targowej w zakresie możliwości konferencyjnych Wnioskodawcy;

7.

uczestnictwo w branżowych stowarzyszeniach. Zaplanowano je w: Stowarzyszeniu Konferencje i Kongresy w Polsce oraz Międzynarodowym Stowarzyszeniu Kongresów i Konferencji ICCA.

8.

promocja projektu.

Równocześnie Wnioskodawca informuje, że realizacja projektu nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w Urzędzie Miasta. Efekty realizacji projektu w postaci katalogu oferty M. Wnioskodawcy, multimedialnej prezentacji promocyjnej oferty miasta, konferencji promocyjnych będą ogólnodostępne i bezpłatne. W wyniku realizacji projektu Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów dysponentem środków będzie Koordynator Projektu Międzynarodowe Centrum Kongresowe zatrudniony w Urzędzie Miasta.

W celu zapewnienia właściwej dbałości o realizację celów projektu w Urzędzie Miasta powstał zespół realizujący niniejszy projekt. Zespół został powołany Zarządzeniem Prezydenta, w jego skład wchodzą przedstawiciele Wydziału Informacji i Promocji, Biura Funduszy Europejskich oraz Koordynator Projektu Międzynarodowe Centrum Kongresowe. Ponadto w strukturze Urzędu w Wydziale Zagranicznym powstała komórka organizacyjna Referat Kongresów i Konferencji - Convention Bureau K.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek wyjaśniając, iż Beneficjentem środków z Unii Europejskiej dla projektu pn. "..." jest osoba prawna jaką jest Miasto. Miasto jako osoba prawna nie jest podatnikiem podatku VAT, jednakże podatnikiem VAT jest Urząd Miasta - jednostka budżetowa, która obsługuje organ jakim jest Miasto i realizuje powierzone mu zadania. Miasto samo nie realizuje swoich zadań tylko poprzez swoje jednostki, miedzy innymi przez jedną z nich tj. Urząd Miasta.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Urząd Miasta wykonuje zadania publiczne w oparciu o art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gdzie m.in. wymienia się sprawy obejmujące zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w zakresie związku z działalnością opodatkowaną, którą w imieniu Miasta rozlicza urząd Miasta.

Zatem Urząd Miasta stoi na stanowisku, że rozliczając podatek od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji wydatków w ramach ww. projektu, gdyż realizując zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami wskazanym powyżej, nie jest w tym zakresie podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie jest podmiotem uprawnionym w myśl art. 86 ust. 1 do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji wydatków związanych z ww. projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urzędowi Miasta przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów § 12 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) - nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków poniesionych dla ww. projektu. W myśl tego paragrafu zwolnione z podatku VAT są czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu i na własna odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy organizacja kultury zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Urząd Miasta wykonując zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki - a więc zadania zwolnione z podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 cytowanego powyżej Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego przy realizacji przedmiotowego programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach realizacji zadań własnych Gminy będzie realizował inwestycję pn. "...". Projekt został wybrany do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Projekt będzie współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Realizacja projektu nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji ww. projektu Miasto. nie będzie osiągać żadnych przychodów.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl