IBPP3/443-146/14/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-146/14/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 lutego 2014 r. (data wpływu 11 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego albo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) rozpoczęło działalność 31 lipca 2008 r. Organizacja ma na celu działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności: opracowanie i wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) na swoim obszarze działania, działania na rzecz umacniania lokalnej tożsamości i więzi, podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowaniu i realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju oraz pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania Lokalnej Strategii Rozwoju, kształtowanie postaw otwartych na współpracę, wiedzę i innowacje, podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu: rozwój przedsiębiorczości, kapitału ludzkiego, społeczeństwa obywatelskiego i informacyjnego, aktywizację gospodarczą i zawodową, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i cyfrowemu, przeciwdziałanie patologiom społecznym, propagowanie zdrowego trybu życiu oraz rozwoju produktów regionalnych, turystyki i agroturystyki oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, promocja obszarów wiejskich, w szczególności objętych Lokalną Strategią Rozwoju. Organizacja prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

W dniu 31 grudnia 2013 r. podpisana została przez Wnioskodawcę umowa nr:. w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy w zakresie operacji polegającej na przygotowaniu projektu współpracy pn. "...". Projekt jest realizowany w partnerstwie ze Stowarzyszeniem LGD "..." na podstawie umowy zawartej partnerskiej.

Celem projektu współpracy jest rozwój współpracy międzyludzkiej w oparciu o łączący Partnerów "..." oraz promocja dziedzictwa historycznego, kulturowego i przyrodniczego obszarów LGD przez organizację 2 spotkań Partnerów projektu oraz opracowanie dokumentacji technicznej "scenariusza gry terenowej". Projekt był realizowany w okresie od października 2013 r. do grudnia 2013 r.

Realizacja projektu składała się z kilku etapów/spotkań:

Celem pierwszego spotkania partnerów na etapie przygotowania projektu było przygotowanie zarysu projektu współpracy - budowa celów, kryteriów i przygotowanie dokumentów, które pozwoliły na poznanie infrastruktury obszaru i zaznajomienie się z projektem scenariusza "gry terenowej" jak również zapoznanie się z metodami promocji dziedzictwa kulturowego i historycznego, które zostały wykorzystane w ww. opracowaniu. Spotkanie było podzielone na 2 integralne ze sobą części: "techniczną" trwającą ok. 5 godzin. Druga część, to część terenowa na obszarze LGD "..." której celem było zobaczenie najważniejszych punktów dotyczących dziedzictwa kulturowego, które następnie stanowiły główne punkty podczas "gry terenowej" młodzieży. Był to czas na wniesienie ewentualnych poprawek, propozycji do ostatecznej wersji scenariusza "gry terenowej", która była niezbędnym elementem służącym do realizacji kolejnego wniosku współpracy. Na tym dokumencie opierał się przebieg gry terenowej na obszarze LGD "...". W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele obu Lokalnych Grup Działania tworząc tym samym zespoły robocze (zarządy, biuro, koordynatorzy - w sumie 16 osób: 9 osób z "..." i 7 z "...". Czas spotkania to około 8 godzin.

Drugie spotkanie Partnerów projektu odbyło się na terenie LGD "...". Celem tego spotkania był analogiczny jak w spotkaniu 1 poznanie infrastruktury obszaru Partnera oraz zaznajomienie się z projektem scenariusza "gry terenowej" dotyczącego obszaru Wieliczki i wprowadzenie ewentualnych zmian. Kolejno zapoznanie się z metodami promocji dziedzictwa kulturowego i historycznego, które zostały wykorzystane w ww. opracowaniu.

Drugie spotkanie przyczyniło się do sprecyzowania zadań i kompetencji partnerów oraz oszacowaniu kosztów i harmonogramu przyszłych operacji realizujących projekt. W spotkaniu wzięli udział te same zespoły robocze jak w spotkaniu 1 z obu Lokalnych Grup Działania biorących udział w projekcie. Czas spotkania około 8 godzin. Spotkania przyczyniły się do opracowania założeń wspólnego projektu współpracy, sprecyzowania zadań i kompetencji partnerów oraz oszacowaniu kosztów i harmonogramu przyszłych operacji realizujących projekt.

Na etapie przygotowania projektu współpracy zostały poniesione koszty związane z organizacją dwóch spotkań partnerów: podróż, wyżywienie oraz druk materiałów, jak i koszty związane z wynagrodzeniem za wykonanie opracowania scenariusza "gry terenowej" którego ostateczna wersja została zatwierdzona po 2 spotkaniach partnerów. Koszty związane z opracowaniem scenariusza "gry strategicznej" obejmuję opracowanie zasobów dziedzictwa kulturowego obszaru LGD... - opis + zdjęcia, mapka, przebieg gry itp. Opracowanie ww. dokumentu było niezbędne do dalszej realizacji projektu współpracy. Całość gry strategicznej dla młodzieży opiera się na scenariuszu jaki został przygotowany przez Partnerów dla danego obszaru. Opracowanie scenariusza było wyjściową bazą dalszych prac mających na celu powstanie nowej propozycji usług z zakresu rekreacji dla młodzieży na terenie LGD "..." i LGD "...", w oparciu o dziedzictwo przyrodnicze, historyczne i kulturowe.

Koszt realizacji przedsięwzięcia po stronie Wnioskodawcy wyniosły 5120,00 zł, w tym koszty kwalifikowane operacji, które zostaną pokryte z dotacji wynoszą 5120,00 zł. Na realizację ww. operacji Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego maksymalnie w wysokości 100% wartości całego przedsięwzięcia. Dofinansowanie przeznaczone będzie na pokrycie następujących kosztów: koszty organizacji dwóch spotkań partnerów projektu oraz wynagrodzenie za opracowanie scenariusza "gry terenowej" dot. zasobów dziedzictwa kulturowo-historycznego.

Nabywcą towarów i usług zakupionych w związku realizacją projektu w części dotyczącej partnera projektu będzie Wnioskodawca (faktury dokumentujące zakupy będą wystawione na Wnioskodawcę). Zakupione w ramach operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT. Przyznane przez Wnioskodawcę dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego przeznaczone jest na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Scenariusz opracowany w związku z realizacją zadania udostępniony będzie jedynie na potrzeby organizacji LGD (... oraz...) do wytworzenia nowej oferty turystycznej: gier terenowych. Nie będzie zatem nigdzie przekazywany odpłatnie.

Projekt skierowany głównie do dzieci i młodzieży z terenu LGD... oraz LGD.... Wszystkie elementy gry terenowej oraz samo uczestniczenie w projekcie będzie dla jej uczestników nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania w związku z realizacją działań w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania - "..." w związku z działaniami w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy, ponieważ zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług VAT obniżenie lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy podatku VAT czynni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zrealizował w okresie od października 2013 r. do grudnia 2013 r. projekt pn. "..." Projekt jest realizowany w partnerstwie ze Stowarzyszeniem LGD "...". Celem projektu jest rozwój współpracy międzyludzkiej w oparciu o łączący Partnerów "..." oraz promocja dziedzictwa historycznego, kulturowego i przyrodniczego obszarów LGD przez organizację dwóch spotkań. Pierwsze spotkanie polegało na przygotowaniu zarysu projektu współpracy (przygotowanie dokumentów umożliwiających poznanie infrastruktury obszaru i zaznajomienie się z projektem scenariusza "gry terenowej" oraz zapoznanie się z metodami promocji dziedzictwa kulturowego i historycznego, które zostały wykorzystane w ww. opracowaniu). Drugie spotkanie Partnerów projektu odbyło się na terenie LGD "...". Celem tego spotkania był analogiczny jak w spotkaniu pierwszym poznanie infrastruktury obszaru Partnera oraz zaznajomienie się z projektem scenariusza "gry terenowej" dotyczącego obszaru....

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca poniósł koszty związane z organizacją dwóch spotkań partnerów: podróż, wyżywienie oraz druk materiałów, jak i koszty związane z wynagrodzeniem za wykonanie opracowania scenariusza "gry terenowej" którego ostateczna wersja została zatwierdzona po dwóch spotkaniach partnerów.

Wnioskodawca poniósł koszty związane z opracowaniem scenariusza "gry strategicznej", które obejmuję opracowanie zasobów dziedzictwa kulturowego obszaru LGD... - opis plus zdjęcia, mapka, przebieg gry itp. Opracowanie ww. dokumentu było niezbędne do dalszej realizacji projektu współpracy. Całość gry strategicznej dla młodzieży opiera się na scenariuszu jaki został przygotowany przez partnerów dla danego obszaru. Opracowanie scenariusza było wyjściową bazą dalszych prac mających na celu powstanie nowej propozycji usług z zakresu rekreacji dla młodzieży na terenie LGD "..." i LGD "..."., w oparciu o dziedzictwo przyrodnicze, historyczne i kulturowe.

Scenariusz opracowany w związku z realizacją zadania udostępniony będzie jedynie na potrzeby organizacji LGD (... oraz...) do wytworzenia nowej oferty turystycznej: gier terenowych. Nie będzie zatem nigdzie przekazywany odpłatnie.

Projekt skierowany jest głównie do dzieci i młodzież z terenu LGD... oraz LGD.... Wszystkie elementy gry terenowej oraz samo uczestniczenie w projekcie będzie dla jej uczestników nieodpłatne.

Nabywcą towarów i usług zakupionych w związku realizacją projektu w części dotyczącej partnera projektu będzie Wnioskodawca, faktury dokumentujące zakupy będą wystawione na Wnioskodawcę. Zakupione w ramach operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Analiza przedstawionego opisu stanu faktycznego wskazuje, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, związanego z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których w zawartych tam regulacjach.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca, na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania - "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Nadmienia się, że w pozostałym zakresie wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl