IBPP3/443-1450/12/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1450/12/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.) oraz pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 22 lutego 2013 r.) nr IBPP3/443-1450/12/AZ oraz pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 15 września 2006 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z zakresu pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B). Prowadzone przez Wnioskodawcę przedszkole uzyska status niepublicznego przedszkola prowadzonego przez osobę fizyczną w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz wpis do ewidencji niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego prowadzonej przez Gminę. Na podstawie tego samego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie prowadzić również internetowy sklep z zabawkami, będzie świadczyć inne usługi edukacyjne (szkolenia dla nauczycieli) oraz niepubliczną pedagogiczno-psychologiczną poradnię dziecka. Wnioskodawca nadmienia, że jest podatnikiem VAT. Aktualnie prowadzi księgę przychodów rozchodów.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że dokonuje sprzedaż usług edukacyjnych tj. przedszkole oraz żłobek, równocześnie prowadzi poradnię psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci, zamierza w niedługim czasie rozpocząć sprzedaż zabawek w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Wnioskodawca prowadzi następujące działalności:

* PKWiU 85.10.10.0 - wychowanie przedszkolne,

* PKWiU 85.59.19 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

* PKWiU 88.60.10 - usługi wspomagające edukację

* PKWiU 47.91.Z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,

* PKWiU 52.63.1 - usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego poza siecią sklepową pozostałe,

* PKWiU 52.61.20 - usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego przez Internet,

* PKWiU 52.61.1 - usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego przez domy sprzedaży wysyłkowej

* PKWiU 85.60.10 - usługi poradni psychologiczno - pedagogicznej dla dzieci.

Za świadczone usługi edukacyjne - wychowanie przedszkolne Wnioskodawca w całości otrzymuje zapłatę za pośrednictwem banku na firmowy rachunek bankowy.

Za świadczone usługi w poradni pedagogiczno - psychologicznej opłatność będzie przyjmowana w gotówce.

Sprzedaż zabawek będzie sprzedażą wyłącznie w systemie wysyłkowym, a zapłatę w całości Wnioskodawca będzie otrzymywać na rachunek bankowy.

Wpływy na rachunek bankowy są opisywane i jednoznacznie wskazują jakiej usługi dotyczą. Wnioskodawca planuje dokonywać sprzedaży w systemie wysyłkowym, za którą zapłata dokonywana będzie w całości za pośrednictwem banku na rachunek bankowy firmy. Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencje sprzedaży wysyłkowej, z której będzie wynikało jednoznacznie, których czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Sprzedaż usług edukacyjnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wykonywana była już w 2012 r., natomiast sprzedaż wysyłkową na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje dopiero rozpocząć 2013 r.

W roku 2012 Wnioskodawca otrzymywał wpłaty na rachunek bankowy z tytułu czesnego za usługi przedszkolne. Z tego tytułu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2012 r. wyniosła 236 935,00 zł.

W poradni i psychologiczno - pedagogicznej Wnioskodawca zajmuje się terapią dla dzieci. Zatrudnieni pedagodzy, logopedzi i psycholodzy pracują indywidualnie z dziećmi przeprowadzając terapię diagnozują. Jest to praca z małymi dziećmi służąca ich prawidłowemu rozwoju psycho - fizycznemu, traktowana jest przez Wnioskodawcę jako profilaktyka lecznicza. Zdaniem Wnioskodawcy stosując art. 43 ust. 1 pkt 26a i 19d ustawy o VAT, usługi te są zwolnione z podatku VAT. Działalność prowadzona przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną dla dzieci jest sklasyfikowana we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej pod numerem PKD 85.60.Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach prowadzonej niepublicznej pedagogiczno - psychologicznej poradni dziecka Wnioskodawca powinien zainstalować kasę fiskalną.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 4 marca 2013 r.):

W roku 2013 po dwóch miesiącach po przekroczeniu kwoty granicznej tj. 20 000,00 zł, Wnioskodawca powinien rozpocząć ewidencjonowanie przychodów w kasie fiskalnej. Ewidencjonowane w kasie fiskalnej będą przychody z tytułu usług w poradni pedagogiczno - psychologicznej. Przychód ze sprzedaży zabawek w systemie sprzedaży wysyłkowej nie będzie ujmowany w kasie fiskalnej. Przychód z czesnego, czyli wpłat rodziców za usługi przedszkolne nie będą ujmowane w kasie fiskalnej.

Do limitu określającego moment przekroczenia kwoty granicznej 20 000,00 zł powodujący konieczność zainstalowania kasy fiskalnej Wnioskodawca wliczać będzie przychód ze sprzedaży wysyłkowej zabawek oraz przychód uzyskany w poradni pedagogiczno - psychologicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930) ustawodawca zwolnił z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6 cyt. rozporządzenia).

Stosownie natomiast do treści § 3 ust. 1 pkt 1 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013 r. rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

Wskazać w tym miejscu należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Z opisu sprawy wynika, że od 15 września 2006 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z zakresu pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B). Za świadczone usługi edukacyjne - wychowanie przedszkolne, sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 85.10.10.0., Wnioskodawca w całości otrzymuje zapłatę za pośrednictwem banku na firmowy rachunek bankowy. W roku 2012 Wnioskodawca otrzymywał wpłaty na rachunek bankowy z tytułu czesnego za usługi przedszkolne sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 85.10.10.0. świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w wysokości 236 935 zł.

Na podstawie tego samego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie prowadzić również internetowy sklep z zabawkami, będzie świadczyć inne usługi edukacyjne (szkolenia dla nauczycieli) oraz niepubliczną pedagogiczno - psychologiczną poradnię dziecka na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Usługi poradni psychologiczno - pedagogicznej dla dzieci Wnioskodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 85.60.10. Za świadczone usługi w poradni pedagogiczno - psychologicznej opłatność będzie przyjmowana w gotówce. Sprzedaż zabawek będzie sprzedażą wyłącznie w systemie wysyłkowym, a zapłatę w całości Wnioskodawca będzie otrzymywać na rachunek bankowy. Wpływy na rachunek bankowy są opisywane i jednoznacznie wskazują jakiej usługi dotyczą. Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencje sprzedaży wysyłkowej, z której będzie wynikało jednoznacznie, których czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Odnosząc się do kwestii obowiązku ewidencjonowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług, należy zauważyć, że zgodnie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym określonych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 29 załącznika do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienione zostało świadczenie usług w zakresie edukacji (ex PKWiU 85.) - z wyłączeniem: - usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0) - usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0).

Odpowiednio do powołanych wyżej unormowań, zgodnie z § 2 pkt 1, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013 r. rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. - czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 29 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. wymieniono usługi w zakresie edukacji (ex PKWiU 85.) - z wyłączeniem: - usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0) - usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0) - usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

Powyższe oznacza, że w zakresie świadczonych usług w zakresie edukacji sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85, Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2014 r.

Wnioskodawca nie będzie więc miał obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu świadczonych usług w zakresie wychowania przedszkolnego (85.10.10). Nie będzie miał również obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu świadczonych usług poradni psychologiczno - pedagogicznej dla dzieci (PKWiU 85.60.10), pomimo, iż zapłata za te usługi będzie przyjmowana w gotówce, bowiem usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85 zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.

Odnosząc się natomiast do kwestii ewidencjonowania obrotów z tyt. sprzedaży wysyłkowej, należy wskazać, że w poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. jako zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Z opisu zdarzenia przyszłego jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca prowadząc sprzedaż wysyłkową będzie spełniał warunki określone w poz. 36 załącznika do rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r., zatem będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów z tyt. tej sprzedaży do dnia 31 grudnia 2014 r.

Podsumowując, wykonując czynności opisane we wniosku, tj. usługi wychowania przedszkolnego, usługi poradni psychologiczno - pedagogicznej oraz sprzedaż zabawek w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu tych usług za pomocą kasy rejestrującej.

Należy jednak zauważyć, że w świetle powołanych wyżej unormowań obrót z tytułu świadczenia tych należy uwzględnić do limitu obligującego Wnioskodawcę do rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Jak wskazał Wnioskodawca, obrót z tytułu sprzedaży usług przedszkolnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2012 r. wyniósł 236 935,00 zł, a więc przekroczył w 2012 r. kwotę 40 000 zł. Tak więc ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej Wnioskodawca mógł korzystać w terminie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym w ciągu 2012 przekroczył obrót 40 000 zł.

Należy jednak zauważyć, że pomimo utraty prawa do zwolnienia ze względu na przekroczenie limitu obrotów, Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu wykonywania czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W konsekwencji, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie prowadził wyłącznie sprzedaż w zakresie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania tj. wymienionych we wniosku usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85, a także dostawy towarów w systemie wysyłkowym nie będzie miał do dnia 31 grudnia 2014 r. obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jednakże w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek czynności nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania (niewymienionej w załączniku do rozporządzenia), będzie on zobowiązany do zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Nie można więc zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż w roku 2013 po dwóch miesiącach od przekroczenia kwoty granicznej tj. 20 000 zł powinien rozpocząć ewidencjonowanie w kasie rejestrującej przychodów z tytułu usług poradni psychologiczno - pedagogicznej. Nieprawidłowe jest również uwzględnianie do limitu obligującego do rozpoczęcia ewidencjonowania wyłącznie obrotów ze sprzedaży wysyłkowej oraz z usług poradni psychologiczno - pedagogicznej z pominięciem obrotu z tytułu świadczenia pozostałych usług edukacyjnych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85, bowiem jak wskazano powyżej, do limitu należy uwzględnić każdą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, bez względu na to, czy sprzedaż ta jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania czy też nie.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl