IBPP3/443-1441/13/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1441/13/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 19 listopada 2013 r. (data wpływu 20 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z 28 listopada 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 28 listopada 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 25 listopada 2013 r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W M., od 14 lat działa Uczniowski Klub Sportowy "P." (Wnioskodawca), który specjalizuje się przede wszystkim w takich dyscyplinach sportowych, jak: bieg na orientację i bieg przełajowy. Od początku swego istnienia organizuje cykliczne imprezy takie jak: B. N. (bieg przełajowy), czy "L. C." (bieg na orientację).

W roku 2013 zorganizowano dwie cykliczne imprezy:

W maju - "..." - II edycja w L.: 11 maja 2013 r.

To impreza mająca na celu zachęcenie mieszkańców z terenu powiatu I. do uprawiania pięknej, ale do tej pory mało znanej dyscypliny sportowej, jaką jest bieg na orientację. W roku 2013 wprowadzono nową konkurencję, jaką są duety rodzinne. Do tej imprezy przygotowano nową, zaktualizowaną mapę obejmującą tereny parku miejskiego w L., a także obszar przy ZSS nr 3 w L. Każdy uczestnik otrzymał kolorową wydrukowaną mapę oraz elektronicznego chipa, którym potwierdzał obecność na kolejnych punktach kontrolnych. Dla wszystkich przygotowano kompasy, którymi posługiwali się podczas pokonywania tras. Ułatwiło im to nawigację i pozwoliło uzyskać lepszy wynik. Każdy zawodnik otrzymał także odpowiedni numer startowy. Dzięki elektronicznemu systemowi potwierdzania punktów i sprzętowi... spotkanie z biegiem na orientację zyskało o wiele więcej na jakości organizacyjnej i na widowiskowości. Po zakończonym biegu każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy medal, a także napoje i słodycze. Imprezę obsługiwali wykwalifikowani sędziowie, a zabezpieczona była przez straż miejską i policję.

W listopadzie - "B. N." - XVI edycja: 7 listopada 2013 r.

W imprezie tej biorą zawsze udział uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów z terenu powiatu I. i nie tylko, a także zawodnicy Uczniowskich Klubów Sportowych. Średnio co roku startowało ok. 350 zawodników. W roku 2013 wprowadzono nową konkurencję - "...", które startowały po zakończeniu biegów indywidualnych. Dzięki temu liczba zawodników się zwiększyła. Impreza ta ukierunkowana była w największym stopniu na udział najmłodszych adeptów biegów przełajowych, ale dla dorosłych przygotowano bardziej wymagającą trasę. To było nowością na B. N. i Wnioskodawca liczy na to, że z roku na rok przybywać będzie zawodników właśnie w tej kategorii. Każdy biorący udział w zawodach zawodnik otrzymał numer startowy. Nad bezpiecznym przejściem zawodników na zawody czuwała policja i obsługa logistyczna zawodów. Dla najlepszych zawodników przygotowano puchary.

Obie te imprezy były ubezpieczone i miały charakter ogólnodostępny. Wskaźnikiem produktu była ilość zorganizowanych imprez - 2.

Wskaźnikiem rezultatu była ilość osób biorących udział we wszystkich trzech imprezach - spodziewany był udział ok. 700 osób, co zostało zrealizowane.

Planowany termin realizacji zadania, tj. złożenia wniosku o płatność, przypada na listopad 2013 r. Wymaganym załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z organizacją ww. imprez, które również są przedmiotem projektu którego wniosek dotyczy.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą.

Realizacja projektu imprez nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Spowoduje natomiast skuteczniejsze realizowanie celów statutowych klubu poprzez promocję aktywnego trybu życia i spędzania wolnego czasu.

Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...", który polegał na zorganizowaniu biegu na orientację i biegu przełajowego, w skład którego wchodziły dwie imprezy:

1....- 11 maja 2013 r.

2. XVI B. N.- 7 listopada 2013 r.

Zorganizowane imprezy były ogólnodostępne i nieodpłatne.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 listopada 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z 28 listopada 2013 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...", który polegał na zorganizowaniu biegu na orientację i biegu przełajowego, w skład którego wchodziły dwie imprezy:..i B. N. Zorganizowane imprezy były ogólnodostępne i nieodpłatne.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, tym samym nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl