IBPP3/443-1434/13/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1434/13/JP Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 12 grudnia 2013 r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których została powołana na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). W celu wykonywania zadań własnych Gmina utworzyła jednostki organizacyjne zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Taką jednostką organizacyjną jest m.in. Gminny Ośrodek Sportu, który jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i dofinansowany przez Regionalny Program Operacyjny Województwa pod nazwą "..."

W ramach projektu realizowane są przedsięwzięcia:

* odnowa zabytkowego budynku dawnej plebanii i jego adaptacja na ośrodek wsparcia dla osób niepełnosprawnych intelektualnie,

* wyburzenie istniejącego budynku OSP, budowa nowej remizy strażackiej wraz z budową placu manewrowego, drogi wewnętrznej i miejsc parkingowych,

* odwodnienie terenu w rejonie boiska i placu centralnego,

* wyburzenie starego budynku szatni sportowej i powstanie w jego miejsce nowego obiektu zaplecza sportowego,

* powstanie placu centralnego wraz ze sceną plenerową i zapleczem gastronomicznym oraz ogólnodostępnymi toaletami,

* w pobliżu placu centralnego zostaną zamontowane urządzenia do zabawy dla dzieci w różnym wieku jak również plac z urządzeniami do ćwiczeń wysiłkowych, powstanie skate park, plac przecinać będą alejki a wzdłuż ulicy powstanie ścieżka rowerowa.

Niektóre z powstałych obiektów będą przekazane do:

1. Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie na podstawie nieodpłatnego użyczenia. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22d i pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług - usługi pomocy społecznej oraz usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi są zwolnione z podatku od towarów i usług. W związku z przekazaniem nieodpłatnym budynku zabytkowego dawnej plebani na działalność ośrodka wsparcia dla osób niepełnosprawnych intelektualnie, która to działalność jest zwolniona z podatku VAT Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących tej części inwestycji.

2. Budynek remizy strażackiej będzie wykorzystany przez Ochotniczą Straż Pożarną, a działalność ochotniczych straży pożarnych nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług gdyż są to zadania Gminy mające źródło w innych regulacjach prawnych. W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT od tej części inwestycji.

3. Jednostki organizacyjnej - Gminnego Ośrodka Sportu - której zostaną przekazane następujące obiekty: szatnia sportowa, scena plenerowa, plac centralny wraz z ścieżkami rowerowymi, skate parki, place zabaw dla dzieci i tzw. siłownią na wolnym powietrzu na cele działalności statutowej tej jednostki.

Zgodnie ze statutem GOS realizuje zadania w dziedzinie kultury fizycznej, sportu i rekreacji, a w szczególności:

* upowszechnianie kultury fizycznej,

* organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych,

* prowadzenie sekcji sportowych,

* utrzymywanie urządzeń i obiektów kultury fizycznej,

* koordynowanie i prowadzenie międzyszkolnych rozgrywek sportowych.

W ramach prowadzonej działalności statutowej GOS wykonuje czynności:

1. Opodatkowane (o charakterze odpłatnym):

* wynajem pomieszczeń: w budynku krytej pływalni, w budynku użyteczności publicznej tzw. "...",

* usług korzystania z basenu, sauny, fotelu do masażu na obiekcie krytej pływalni.

2. Niepodlegające opodatkowaniu (o charakterze nieodpłatnym): m.in. projekty współpracy transgranicznej na niwie sportowej, rozgrywki sportowe, upowszechnianie sportu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych mieszkańców Gminy oraz udostępnianie mieszkańcom Gminy bazy sportowej.

3. Zwolnione z podatku VAT - usługi świadczone między jednostkami budżetowymi.

Czynności nieodpłatne i zwolnione stanowią zdecydowaną część realizowanych przez GOS zadań, gdyż zgodnie ze statutem jednostka została powołana do realizacji zadań w dziedzinie kultury fizycznej, sportu i turystyki. Jednostka organizacyjna GOS z przekazanych obiektów w ramach projektu ww. nie będzie czerpała korzyści zarobkowych, gdyż będą na tych obiektach wykonywane czynności świadczone nieodpłatnie. W związku z powyższym Gminie od tych inwestycji również nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 5, art. 8 oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pismem z 12 grudnia 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że na fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywcę wskazano Wnioskodawcę, czyli Gminę.

Ochotnicza Straż Pożarna wykorzystywać będzie tylko jeden budynek, a mianowicie budynek "Remizy Strażackiej" o powierzchni 387 m2, zlokalizowany na działkach...,....

Zgodnie z umową użyczenia pomiędzy Gminą, a Gminnym Ośrodkiem Sportu (GOS), GOS może bezpłatnie oddać w używanie ww. budynku dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Realizacja budowy budynku "Remizy strażackiej" nastąpiło na podstawie art. 7 ust. 1. pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Wszystkie elementy przekazane w używanie do Ochotniczej Straży Pożarnej będą przekazane w bezpłatne używanie. Natomiast pozostała część, która nie zostanie przekazana przez Gminny Ośrodek Spotu do Ochotniczej Straży Pożarnej będzie udostępniana korzystającym bez opłat.

Gmina przekaże na podstawie umowy użyczenia Gminnemu Ośrodkowi Sportu w nieodpłatne użyczenie szatnię sportową, scenę plenerową, plac centralny wraz z ścieżkami rowerowymi, skate park, place zabaw dla dzieci i tzw. siłownię na wolnym powietrzu. Gmina przekaże do GOS szatnię sportową, scenę plenerową, plac centralny wraz z ścieżkami rowerowymi, skate park, place zabaw dla dzieci i tzw. siłownię na wolnym powietrzu w zakresie zadań własnych wymienionych w art. 7 ust. 1. pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina jak i Gminny Ośrodek Sportu z mienia powstałego w wyniku realizacji projektu, nie będą uzyskiwać przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z 12 grudnia 2013 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z 12 grudnia 2013 r.):

W związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i dofinansowany przez Regionalny Program Operacyjny Województwa pod nazwą "...". Na fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywcę wskazano Wnioskodawcę, czyli Gminę. Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę (tekst jedn.: Gminę) towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl