IBPP3/443-1433/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1433/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie Prawa do odliczenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 15 stycznia 2014 r. znak: IBPP3/443-1433/13/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

OSP w... (Wnioskodawca) została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym 31 października 2007 r. Wnioskodawca jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r., Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz własnego statutu.

Celem działania OSP jest:

Prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i organizacjami społecznymi,

1. Branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów i innych klęsk,

2. Uświadomienie ludności o konieczności i sposobach ochrony przed pożarami oraz przygotowywanie jej do udziału w ochronie przeciwpożarowej,

3. Branie udziału w obronie cywilnej,

4. Rozwijanie wśród członków OSP zainteresowań w dziedzinie kultury, oświaty i sportu,

5. Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich ma lata 2007-2013 (Dz. U. z 2008 r. Nr 138, poz. 868) organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operację tzw. "małe projekty", o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 ppkt 1 powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych "małych projektów" zalicza się również podatek VAT w przypadku, gdy Wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.Urz.UE.L277 z 2005 r. str. 1, z późn. zm.)

Wnioskodawca realizując cele statutowe, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani też żadnej innej od której pobierałby opłaty. W związku z tym Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie Wnioskodawca realizuje umowę w ramach operacji przyznania pomocy na działanie "małe projekty" w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich, podpisaną z Samorządem Województwa. W związku z faktem, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7, a także realizacja założeń "małego projektu" ma charakter nieodpłatny, a więc nie generujący dochodu, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizowania operacji pod nazwą "małe projekty".

W piśmie z 21 stycznia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ze względu na limit sprzedaży, nie składa deklaracji VAT-7. Zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." udokumentowane są fakturami VAT w których Wnioskodawca figuruje jako nabywca.

Efektem zrealizowanego projektu jest:

* podniesienia jakości życia mieszkańców w oparciu o lokalne walory kulturowe i historyczne, co z kolei sprzyjać będzie integracji mieszkańców,

* wzrost potencjału OSP,

* umożliwienie mieszkańcom w tym dzieciom i młodzieży uczestnictwa w wydarzeniach na terenie gminy i poza nią,

* zwiększenie motywacji do podejmowania działań w celach charytatywnych.

Działania realizowane w ramach projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie będą generować przychodów.

Towary zakupione w ramach realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupione stroje nie zostaną nikomu przekazane i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tytuł realizowanego projektu: "...". Zakupy w ramach realizacji projektu były dokonywane w grudniu 2013 r. (termin zakończenia realizacji projektu grudzień 2014 r.)

W związku z realizacja projektu zostały zakupione następujące towary:

1. Zakup umundurowania:

* Czapka rogatywka - 10 szt.

* Pagon do koszuli strażackiej - 10 szt.

* Koszula strażacka (długi rękaw) - 10 szt.

* Krawat - 10 szt.

* Sznur do koszuli strażackiej - 10 szt.

* Sznur galowy OSP - 10 szt.

* Kurtki strażackie OSP - czarne - 5 szt.

* Mundur strażacki - 10 szt.

* Hełm strażacki paradny dla rozprowadzającego - komendanta - I szt.

* Hełm strażacki paradny dla warty - 4 szt.

2. Zakup sztandaru z osprzętem:

* Drzewiec do sztandaru - 1szt.

* Sztandar OSP - 1 szt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z 21 stycznia 2014 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie dokonywanych zakupów w ramach realizacji projektu pn. "..." w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z zakresu "Małych projektów".

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 21 stycznia 2014 r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "..." w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z zakresu "Małych projektów".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl natomiast art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zrealizuje projekt pn. "...". W związku z realizacja projektu zostało zakupione umundurowanie (czapki rogatywki, pagony do koszul strażackich, koszule strażackie z długim rękawem, krawaty, sznury do koszuli strażackiej, sznury galowe OSP, kurtki strażackie OSP czarne, mundury strażackie, hełm strażacki paradny dla rozprowadzającego - komendanta, hełmy strażackie paradne dla warty) oraz sztandar z osprzętem (drzewiec do sztandaru, sztandar OSP). Towary zakupione w ramach realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupione stroje nie zostaną nikomu przekazane i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy związane z realizacją ww. projektu udokumentowane są fakturami VAT, w których Wnioskodawca figuruje jako nabywca. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7, nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ze względu na limit sprzedaży.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a zakupione usługi nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl