IBPP3/443-1425/12/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1425/12/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2012 r. (data wpływu 21 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od nabycia towarów i usług prowadzących do powstania obiektów (sala gimnastyczna wraz z instalacjami wewnętrznymi i pochylnią oraz dźwigiem osobowym hydraulicznym dla niepełnosprawnych, budynek gospodarczy, boisko zewnętrzne, bieżnia), które po wybudowaniu zostaną odpłatnie wynajęte lub wydzierżawione - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od nabycia towarów i usług prowadzących do powstania obiektów (sala gimnastyczna wraz z instalacjami wewnętrznymi i pochylnią oraz dźwigiem osobowym hydraulicznym dla niepełnosprawnych, budynek gospodarczy, boisko zewnętrzne, bieżnia), które po wybudowaniu zostaną odpłatnie wynajęte lub wydzierżawione.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 otrzymała dofinansowanie projektu: Rozbudowa i przebudowa Zespołu Szkół w Z o salę gimnastyczną z pomieszczeniami towarzyszącymi wraz z instalacjami wewnętrznymi tj. wentylacją mechaniczną co., elektryczną wod - kan; budowa stanowisk czerpania wody, instalacji oświetlenia zewnętrznego i kanalizacji deszczowej, budowa boisk zewnętrznych i bieżni, przebudowa drogi. Celem wykonania projektu Gmina ogłosiła przetarg, który wyłonił wykonawcę, wykonującego w ramach umowy zawartej w wyniku przetargu: dobudowę do istniejącego budynku Zespołu Szkół w miejscowości Z budynku sali gimnastycznej wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi o powierzchni użytkowej 741,5 m wraz z instalacjami wewnętrznym, (wentylacją mechaniczną co., elektryczną, elektryczną niskoprądową wod-kan, gazową) oraz zewnętrzną instalacją wod-kan. Ponadto roboty objęte umową obejmują rozbiórkę fragmentów istniejącej infrastruktury kolidujących z inwestycją, przebudowę budynku szkoły poprzez stworzenie połączenia z salą, budowę budynku gospodarczego, budowę stanowisk do czerpania wody na cele p-poż., pochylnię dla osób niepełnosprawnych i dźwig hydrauliczny dla osób niepełnosprawnych, przebudowę fragmentu wodociągu, kanalizacji deszczowej, budowę przyłącza kanalizacji sanitarnej i przyłącza wody WLZ energii elektrycznej.

Przewidziany w umowie sposób rozliczenia gwarantuje możliwość identyfikacji rodzaju płaconych robót, gdyż do każdej faktury częściowej dołączony ma być protokół odbioru częściowego, potwierdzający wykonanie robót, ich zakres i wartość oraz obmiary robót.

Po zakończeniu inwestycji Gmina wydzierżawi/wynajmie odpłatnie X salę gimnastyczną (wraz z instalacjami wewnętrznymi oraz pochylnią i dźwigiem dla niepełnosprawnych), boiska i bieżnie oraz budynek gospodarczy. Zostanie także zapewniony swobodny dostęp do wynajętych budynków, boiska i bieżni po nieruchomości na której będą posadowione.

X jest jednostką organizacyjną Gminy posiadającą osobowość prawną. Do jego zadań statutowych należy m.in. krzewienie kultury oraz organizowanie życia kulturalnego. W związku z powyższym, poza udostępnianiem przedmiotu najmu na potrzeby sportu szkolnego i pozaszkolnego, będzie przedmiot najmu służył X do organizowania spotkań z mieszkańcami gminy, organizowaniu imprez kulturalnych, w tym plenerowych i innych (przedstawienia teatralne, obchody rocznic, wystawy czasowe itp.)

Umową najmu nie będzie objęta część inwestycji niepozostająca w bezpośrednim związku z możliwością użytkowania sali tj. instalacje zewnętrzne, punkt czerpania wody p-poż, droga.

Gmina w odniesieniu do projektu pn. "..." jest w stanie wyodrębnić podatek VAT naliczony przy zakupie towarów i usług potrzebnych do powstania obiektów (sala gimnastyczna wraz z instalacjami wewnętrznymi i pochylnią oraz dźwigiem osobowym hydraulicznym dla niepełnosprawnych, budynek gospodarczy, boisko zewnętrzne, bieżnia), które po wybudowaniu zostaną odpłatnie wynajęte lub wydzierżawione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 lutego 2013 r.):

Czy Gmina może odliczyć podatek VAT od nabycia towarów i usług prowadzących do powstania obiektów (sala gimnastyczna wraz z instalacjami wewnętrznymi i pochylnią oraz dźwigiem osobowym hydraulicznym dla niepełnosprawnych, budynek gospodarczy, boisko zewnętrzne, bieżnia), które po wybudowaniu zostaną odpłatnie wynajęte lub wydzierżawione.

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 lutego 2013 r.): zakup towarów i usług budowlanych w części odpowiadającej wydatkom na tę część inwestycji, która zostanie po jej zakończeniu odpłatnie wynajęta/ wydzierżawiona korzystać będzie z prawa odliczenia podatku od towarów i usług. Z ostrożności Gmina wskazuje, że X jest samorządową instytucją kultury i nie mieści się w katalogu podmiotów opisanych w § 13 ust. 13 rozporządzenia M.F. z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - a zatem świadczenie usługi dzierżawy przez Gminę temu podmiotowi będzie opodatkowane podatkiem VAT. Skoro zatem wznoszona sala gimnastyczna (wraz z instalacjami wewnętrznymi, pochylnią i dźwigiem osobowym hydraulicznym dla niepełnosprawnych), budynek gospodarczy oraz zewnętrzne boisko i bieżnia używane będą do świadczenia czynności opodatkowanych, to Gmina uprawniona będzie do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług wykorzystanych dla ich wzniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Ponieważ w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z czynnościami wykonywanymi przez jednostkę samorządu terytorialnego, należy zwrócić uwagę na przepis § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), w myśl którego zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gospodarki nieruchomościami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 otrzymał dofinansowanie projektu:.

Po zakończeniu inwestycji Gmina wydzierżawi/wynajmie odpłatnie X salę gimnastyczną (wraz z instalacjami wewnętrznymi oraz pochylnią i dźwigiem dla niepełnosprawnych), boiska i bieżnie oraz budynek gospodarczy. Zostanie także zapewniony swobodny dostęp do wynajętych budynków, boiska i bieżni po nieruchomości na której będą posadowione.

X jest jednostką organizacyjną Gminy posiadającą osobowość prawną.

Umową najmu nie będzie objęta część inwestycji niepozostająca w bezpośrednim związku z możliwością użytkowania sali tj. instalacje zewnętrzne, punkt czerpania wody p-poż, droga.

Gmina w odniesieniu do projektu pn. "..." jest w stanie wyodrębnić podatek VAT naliczony przy zakupie towarów i usług potrzebnych do powstania obiektów (sala gimnastyczna wraz z instalacjami wewnętrznymi i pochylnią oraz dźwigiem osobowym hydraulicznym dla niepełnosprawnych, budynek gospodarczy, boisko zewnętrzne, bieżnia), które po wybudowaniu zostaną odpłatnie wynajęte lub wydzierżawione.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, iż podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Przez umowę dzierżawy, zgodnie z art. 693 § 1 ustawy - Kodeks cywilny wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż zarówno umowa najmu jak i umowa dzierżawy są umowami cywilnoprawnymi nakładającymi na obie strony umowy określone przepisami obowiązki. Obie umowy mają charakter odpłatny, a czynsz stanowi obligatoryjny element stosunku zobowiązaniowego.

Umowa najmu i umowa dzierżawy będące czynnościami odpłatnymi stanowią, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatne usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje zatem, że zakupy towarów i usług prowadzących do powstania obiektów (sala gimnastyczna wraz z instalacjami wewnętrznymi i pochylnią oraz dźwigiem osobowym hydraulicznym dla niepełnosprawnych, budynek gospodarczy, boisko zewnętrzne, bieżnia), które po wybudowaniu zostaną odpłatnie wynajęte lub wydzierżawione służyć będą działalności generującej podatek należny, czyli pozostaną w związku z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek towarów i usług prowadzących do powstania obiektów (sala gimnastyczna wraz z instalacjami wewnętrznymi i pochylnią oraz dźwigiem osobowym hydraulicznym dla niepełnosprawnych, budynek gospodarczy, boisko zewnętrzne, bieżnia), z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na budowę przedmiotowych obiektów, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl