IBPP3/443-142/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-142/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty podatku należnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i na potrzeby prowadzonej działalności zakupił w dniu 6 września 2006 r. samochód osobowy marki BMW X5. Samochód osobowy został zakupiony od kontrahenta niemieckiego w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia. Podstawa opodatkowania (cena samochodu) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia została powiększona o wartość zadeklarowanego przez Wnioskodawcę i zapłaconego w Urzędzie Celnym podatku akcyzowego w kwocie 34 768,00 PLN. Od ustalonej w powyższy sposób podstawy opodatkowania Wnioskodawca naliczył podatek od towarów i usług, który został rozliczony w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2006 r.

W decyzji z dnia 10 lipca 2008 r. Naczelnik Urzędu Celnego stwierdził, iż zadeklarowany w deklaracji uproszczonej AKC-U i zapłacony przez Wnioskodawcę podatek akcyzowy przewyższa kwotę odpowiadającą rezydualnemu podatkowi zawartemu w cenie podobnego używanego samochodu, który został wcześniej zarejestrowany w Polsce. Jednocześnie organ ten określił zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia omawianego samochodu osobowego w kwocie 18 470,00 PLN. W konsekwencji Wnioskodawca otrzymał zwrot nadpłaconego podatku akcyzowego w kwocie 16 298 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z otrzymanym zwrotem nadpłaconego podatku akcyzowego, który to podatek uprzednio zwiększył podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego, Wnioskodawca ma prawo do odpowiedniego obniżenia kwoty zapłaconego uprzednio podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot nadpłaconego podatku akcyzowego, który to podatek zwiększył podstawę opodatkowania z tytułu wewnatrzwspólnotowego nabycia samochodu, uprawnia go do odpowiedniego obniżenia kwoty zapłaconego uprzednio podatku od towarów i usług z tytułu przedmiotowego nabycia.

Zgodnie z treścią art. 31 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Natomiast w myśl art. 31 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podstawa opodatkowania obejmuje również:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnatrzwspólnotowego nabycia.

Przytoczony wyżej art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy obejmuje zatem wszelkie opłaty związane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, których konieczność zapłaty wynika ze stosowania odpowiednich przepisów prawa.

Jak wynika z powyższego, podstawa opodatkowania z tytułu nabycia samochodu osobowego od kontrahenta niemieckiego obejmowała również, obok ceny nabycia tego samochodu, wartość zadeklarowanego przez Wnioskodawcę i zapłaconego w Urzędzie Celnym podatku akcyzowego. Ustalona w powyższy sposób wartość stanowiła podstawę do obliczenia należnego podatku od towarów i usług.

Nie ulega zatem wątpliwości, iż zwrócona Wnioskodawcy kwota nadpłaconego podatku akcyzowego powinna pomniejszyć ustaloną uprzednio podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego. W konsekwencji, obniżeniu ulega wartość podatku od towarów i usług obliczonego od odpowiednio pomniejszonej podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odpowiedniego obniżenia kwoty zapłaconego uprzednio podatku od towarów i usług o wartość stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą podatku VAT obliczonego od podstawy opodatkowania uwzględniającej kwotę nienależnie zapłaconego podatku akcyzowego, a kwotą podatku VAT obliczonego od odpowiednio pomniejszonej podstawy opodatkowania tj. podstawy pomniejszonej o wartość zwróconego Wnioskodawcy, nadpłaconego podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1 - stosownie do art. 31 ust. 2 ustawy - obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, iż podstawę opodatkowania z tyt. wewnątrz wspólnotowego nabycia zwiększa się o dodatkowe opłaty w tym o podatek akcyzowy. Zatem przy wewnątrz wspólnotowym nabyciu towarów podstawa opodatkowania, zgodnie z art. 31 ust. 1 ww. ustawy obejmuje również kwotę należnego podatku akcyzowego w związku z nabyciem towaru.

Stosownie do art. 106 ust. 7 ww. ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Według art. 103 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju - art. 103 ust. 4 ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w deklaracji VAT za miesiąc wrzesień 2006 r. naliczył podatek od towarów i usług należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego z uwzględnieniem zapłaconego do Urzędu Celnego od nabycia wewnątrzwspólnotowego podatku akcyzowego w wysokości 34 768 zł, który to podatek akcyzowy decyzją Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 10 lipca 2008 r. został określony w wysokości 18 470 zł W związku z powyższym Wnioskodawca otrzymał z urzędu celnego zwrot nadpłaconego podatku akcyzowego w kwocie 16 298 zł.

Z powyższego wynika, iż w wyniku decyzji Naczelnika Urzędu Celnego należny podatek akcyzowy jest mniejszy od kwoty podatku akcyzowego, który Wnioskodawca uwzględnił w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego samochodu osobowego, zadeklarowanego w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2006 r. podatek VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w wyniku zmiany (zmniejszenia) podstawy opodatkowania podatkiem VAT wewnatrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego, powstałej w związku z decyzją Naczelnika Urzędu Celnego, w której zmniejszeniu uległa kwota należnego podatku akcyzowego, oraz dokonania przez Wnioskodawcę korekty faktury wewnętrznej dotyczącej przedmiotowej transakcji nabycia wewnatrzwspólnotowego samochodu osobowego, Wnioskodawcy przysługuje korekta (obniżenie) podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego zadeklarowanego w deklaracji VAT-7 jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz korekta zadeklarowanej w deklaracji VAT-7 kwoty podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego, w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 3 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl