IBPP3/443-1418/13/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1418/13/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn.: "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 3 grudnia 2013 r.):

Gmina (Wnioskodawca) jest uczestnikiem Związku Gmin XXX. ZG... działa w oparciu o postanowienia statutu (tekst jedn.: ogłoszony w Dz. Urz. Województwa... Nr 50, poz. 699 z późn. zm.) wpisanego do rejestru Związków Międzygminnych w dniu 28 grudnia 1994 r. pod poz. 127. Uczestnikami Związku są gminy województwa określone w statucie.

W ramach działań Związku Gmin została zawarta w dniu 30 sierpnia 2006 r. umowa o dofinansowanie projektu numer (...) pn. "XXX" w ramach Priorytetu I ZPORR Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów.

Na podstawie uchwały z dnia 17 listopada 2011 r. Związek Gmin został postawiony w stan likwidacji.

W związku z likwidacją, Związek zamierza dokonać przekazania na rzecz jednostki samorządu terytorialnego Gminy M. całości praw i obowiązków wynikających z ww. umowy o dofinansowanie a jej własność nieodpłatnie, Przekazanie praw i obowiązków z tej umowy może spowodować, iż w związku ze zmianą beneficjenta na jednostkę samorządu terytorialnego - gminę, zmianie ulegnie kwalifikowalność podatku VAT w projekcie. Beneficjentem umowy byłaby jednostka samorządowa - Gmina, która w chwili zawarcia umowy o dofinansowanie do nadal jest uczestnikiem Związku Gmin. Zgodnie z zapisami zawartej umowy o dofinansowanie projektu mógłby teoretycznie być odzyskiwalny. Następnie jednostka samorządu terytorialnego będąc właścicielem przedmiotowej kanalizacji rozważa możliwość przekazania nieodpłatnie majątku objętego zawartą umową o dofinansowanie do eksploatacji podmiotowi "g" sp. z o.o. z siedzibą w M., w której udziały posiada Gmina M. Spółka "G" w związku z eksploatacją odcinka kanalizacji pobierałaby opłaty za ścieki.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Związek Gmin realizował projekt pod nazwą: "XXX". Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura jest własnością Związku Gmin.... Zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Związek Gmin.

Jak wskazano we wniosku Związek Gmin zamierza nieodpłatnie przekazać Wnioskodawcy na własność powstałą w wyniku realizacji projektu infrastrukturę. Przekazanie to nastąpi nieodpłatnie, nie będzie udokumentowane fakturą VAT. Powyższą infrastrukturę Wnioskodawca będzie wykorzystywał do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - przekaże ją w nieodpłatne użyczenie Spółce G, by przy użyciu tej infrastruktury Spółka ta prowadziła działalność w zakresie usług związanych z odprowadzaniem ścieków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 3 grudnia 2013 r.):

Czy w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym (poz. 68 wniosku ORD-IN) Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z faktur VAT dokumentujące zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z 3 grudnia 2013 r.), w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest uczestnikiem Związku Gmin. Uczestnikami Związku są gminy województwa określone w statucie. W ramach działań Związku została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pn. "XXX" w ramach Priorytetu I ZPORR Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów.

Projekt realizowany był przez Związek Gmin. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura jest własnością Związku. Zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Związek.

Na podstawie uchwały z dnia 17 listopada 2011 r. Związek Gmin został postawiony w stan likwidacji. W związku z likwidacją, Związek zamierza nieodpłatnie przekazać Wnioskodawcy na własność powstałą w wyniku realizacji projektu infrastrukturę. Przekazanie to nastąpi nieodpłatnie, nie będzie udokumentowane fakturą VAT. Powyższą infrastrukturę Wnioskodawca będzie wykorzystywał do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - przekaże ją w nieodpłatne użyczenie Spółce G, by przy użyciu tej infrastruktury Spółka ta prowadziła działalność w zakresie usług związanych z odprowadzaniem ścieków. Spółka "G" w związku z eksploatacją odcinka kanalizacji pobierałaby opłaty za ścieki.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Związek Gmin).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec tego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Wnioskodawcę nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "XXX", bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

Reasumując, należy stwierdzić, że w związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, że granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Związku Gmin... (podmiotu który był realizatorem projektu), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl