IBPP3/443-1407/13/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1407/13/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 13 listopada 2013 r., uzupełnionym pismem z 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz ubiegania się o zwrot całości podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz ubiegania się o zwrot całości podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Celem głównym projektu jest rozwój infrastruktury okołoturystycznej miasta R. Przedmiotowy projekt wpisuje się w cel realizacji Priorytetu III RPO 2007-2013 Turystyka, działanie 3.2 "Infrastruktura okołoturystyczna", Poddziałanie 3.2.2 "Infrastruktura okołoturystyczna/podmioty publiczne", typ 1 projekt "budowa (w tym rozbudowa, odbudowa, nadbudowa), przebudowa i remont infrastruktury aktywnych form turystyki", cel szczegółowy "...".

Przedmiotowy projekt przyczyni się do powstania atrakcyjnej oferty spędzania wolnego czasu w mieście. Przebieg tras rowerowych umożliwi dotarcie do terenów atrakcyjnych turystycznie takich jak: Przystań w R., teren..., lasy..., Muzeum..., zabytkowy Pasaż... oraz Sanktuarium pw..... Sanktuarium to jest bardzo ważnym zabytkiem w regionie. Diagnoza zawarta w programie RPO 2007-2013 wskazuje, iż województwo jest ważnym ośrodkiem turystycznym. Ze względu na swą atrakcyjność gospodarczą i inwestycyjną tworzy możliwości rozwoju turystyki biznesowej. Zróżnicowanie industrialne i wielokulturowe dziedzictwo województwa tworzy unikatowe w skali kraju warunki turystyki przemysłowej i kulturowej. RPO 2007-2013 wskazuje, że bogactwo turystycznych możliwości regionu, poparte inwestycjami w rozwój infrastruktury oraz profesjonalną promocją przyczynia się do zwiększenia ruchu turystycznego, a w rezultacie do wzrostu gospodarczego regionu. W wyniku realizacji projektu powstanie jedna nowa trasa rowerowa oraz przebudowane zostaną trzy istniejące szlaki turystyczne na terenie miasta R., które łączyć się będą z trasami rowerowymi miast ościennych. Nowe trasy przebiegać będą w pobliżu miejsc atrakcyjnych pod względem turystycznym, co umożliwi promowanie oferty turystycznej miasta R. wśród osób korzystających z tras rowerowych. Trasy rowerowe stanowić będą element promocji proekologicznych zachowań oraz aktywnego spędzania czasu wolnego wśród mieszkańców R. oraz miast regionu. Dzięki zwiększeniu liczby osób korzystających z roweru jako środka transportu, projekt wpłynie na poprawę stanu środowiska naturalnego. W efekcie zwiększy się atrakcyjność turystyczna, rekreacyjna, kulturalna R. oraz ulegnie negatywny wizerunek miasta o niskich walorach turystycznych. Projekt przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności miasta oraz regionu jako miejsca atrakcyjnego turystycznie, rekreacyjnie i kulturalnie oraz do zwiększenia ruchu turystycznego. Realizacja projektu jest więc zgodna z założeniami i diagnozą zawartą w RPO 2007-2013 i przyczyni się do rozwoju konkurencyjnej gospodarki regionalnej. Poprzez spójność z celem szczegółowym "..." projekt wpisuje się także i przyczynia do realizacji celu głównego RPO 2007-2013, którym jest stymulowanie dynamicznego rozwoju, przy wzmocnieniu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej regionu.

Dzięki realizacji projektu zostanie osiągnięty następujący wskaźnik rezultatu:

- liczba osób korzystających z nowych obiektów infrastruktury aktywnego wypoczynku - 10.000 osób. Dzięki utworzeniu nowych tras rowerowych poprawie ulegnie także bezpieczeństwo użytkowników dróg poprzez oznakowanie tras rowerowych i rozdzielenie ich od innych dróg.

Jednocześnie obok mierzalnych rezultatów projekt przyczyni się także do osiągnięcia niemierzalnych rezultatów, do których można zaliczyć:

* wzrost aktywności ruchowej mieszkańców,

* zbudowanie wizerunku miasta jako miejsca atrakcyjnego turystycznie, rekreacyjnie i kulturalnie,

* zapobieganie gwałtownemu pogarszaniu się warunków życia w mieście związanych z masowością komunikacji samochodowej,

* upowszechnienie zwyczaju korzystania z roweru jako wygodnego środka lokomocji.

Beneficjentem projektu jest Miasto R. Instytucją odpowiedzialną za realizację projektu jest Urząd Miasta R. Miasto R. jest czynnym podatnikiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W piśmie z 11 grudnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że nazwa projektu, które miasto będzie realizować brzmi: "...". Realizowane zadanie inwestycyjne nie służy działalności opodatkowanej Miasta. Trasy rowerowe powstałe w wyniku projektu nie będą służyły działalności opodatkowanej, będą udostępniane nieodpłatnie. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych gminy. Towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu i może wnioskować o zwrot całości podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z 11 grudnia 2013 r.):

Nie można zatem zastosować art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i uznać, że Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych z realizacją powołanego zadania inwestycyjnego. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych gminy. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca nie ma możliwości ubiegania się o zwrot całości podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1a obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. "...". W wyniku realizacji projektu powstanie jedna nowa trasa rowerowa oraz przebudowane zostaną trzy istniejące szlaki turystyczne na terenie miasta, które łączyć się będą z trasami rowerowymi miast ościennych. Trasy rowerowe powstałe w wyniku projektu nie będą służyły działalności opodatkowanej, będą udostępniane nieodpłatnie. Towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zakupy towarów i usług, dokonywane w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl