IBPP3/443-1372/13/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1372/13/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 listopada 2013 r. (data wpływu 6 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 3 grudnia 2005 r., jest płatnikiem podatku VAT. Prowadzi sklep internetowy z artykułami sportowymi (PKD 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. Wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD) 47.91.Z, 46.42.Z). Sprzedaż za pośrednictwem internetu stanowi 100% obrotu Wnioskodawcy. 95% klientów stanowią osoby fizyczne, 5% firmy.

Zapłata za zamówienia odbywa się wyłącznie poprzez płatności elektroniczne typu... itd. oraz na konto bankowe, pobrania kurierem są wpłacane zbiorczo na konto bankowe przez firmy kurierskie, a za pośrednictwem poczty elektronicznej Wnioskodawca otrzymuje rozpiskę czego dotyczy wpłata, jakich numerów i adresów. Całość - 100% sprzedaży Wnioskodawcy jest fakturowana.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję dowodów dokumentujących transakcje sprzedaży, z której jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczy dana zapłata, dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję sprzedaży w sytuacji, gdy nie będzie musiał stosować kasy fiskalnej. Przez prowadzenie bezrachunkowej ewidencji sprzedaży usług Wnioskodawca rozumie brak obowiązku po stronie Wnioskodawcy do wystawiania faktur z formą płatności gotówką, w przypadku nieposiadania kas fiskalnych i nieprzyjmowania płatności gotówkowych.

Zainteresowany zakupił kasę rejestrującą gdyż wymagały tego obowiązujące w tym czasie przepisy. Od 2 września 2006 r. Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego na przedmiotowej kasie i skorzystał z ulgi na jej zakup. Niezależnie od kasy fiskalnej wystawiał faktury VAT. W październiku 2013 r. zawiadomił Urząd Skarbowy że kasa przechodzi w stan rezerwowy.

Na dzień dzisiejszy kasa rejestrująca Wnioskodawcy ma wszystkie przeglądy techniczne jest w bardzo dobrym stanie technicznym, ale Zainteresowany jej nie używa do rejestracji sprzedaży.

Zgodnie z § 1 i § 2 ust. 1 oraz poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Według Wnioskodawcy w opisanym wyżej stanie faktycznym zachodzi podstawa do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawca ma prawo zrezygnować ze stosowania kasy rejestrującej, w przypadku nieposiadania kas fiskalnych i nieprzyjmowania płatności gotówkowych.

W przyszłości Wnioskodawca rozważa możliwość otwarcia sklepu stacjonarnego w takim wypadku w sklepie stacjonarnym ewidencja byłaby prowadzona przy pomocy kasy rejestrującej. A w sklepie internetowym w oparciu o ewidencję opisaną powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca ma prawo zrezygnować ze stosowania kasy rejestrującej i dalej prowadzić działalność gospodarczą bez kasy rejestrującej.

Jeżeli Wnioskodawca nie może wyrejestrować kasy rejestrującej to jak powinien się zachować zgodnie z przepisami prawa.

Czy jeśli Wnioskodawca otworzy oprócz sklepu internetowego (dalej e-sklep) otworzy w przyszłości sklep stacjonarny, czy może ewidencjować sprzedaż e-sklepu tylko poprzez ewidencję sprzedaży precyzującej sprzedaż, tak jak Wnioskodawca opisuje to powyżej, a w sklepie stacjonarnym przy pomocy kasy fiskalnej.

Czy jeśli prowadzona jest ewidencja w sklepie stacjonarnym przy pomocy kasy fiskalnej to również trzeba prowadzić automatycznie ewidencje przy pomocy kasy fiskalnej w e-sklepie.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest możliwe wyrejestrowanie kasy rejestrującej, jeżeli jest ona nieużywana. Istnieją interpretacje podatkowe indywidualne potwierdzające to stanowisko.

Drugim rozwiązaniem wg Zainteresowanego byłoby pozostawienie kasy w stanie technicznym bardzo dobrym wraz z przeglądami technicznymi, ale bez dokonywania rejestracji sprzedaży do momentu kiedy będzie wymagana ponownie.

W przypadku założenia sklepu stacjonarnego istnieje możliwość prowadzenia oddzielnej ewidencji w e-sklepie na podstawie opisanej powyżej ewidencji oraz rejestracji sprzedaży w sklepie stacjonarnym za pomocą kasy rejestrującej.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, ustawodawca nałożył na podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Wnioskodawca dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej oraz rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej jednakże prowadzi pełną ewidencję sprzedaż za pomocą faktur VAT oraz ma ewidencję pozwalającą na przypisanie konkretnych wpłat do poszczególnych transakcji a korzystanie z kasy jest dublowaniem istniejącego już rejestru co za tym idzie należy stwierdzić, iż może dokonywać sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej.

Tym samym, nie będąc zobowiązanym do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej, Wnioskodawca może wyrejestrować kasę rejestrującą zgłoszoną naczelnikowi urzędu skarbowego, kończąc pracę tego urządzenia w trybie fiskalnym zgodnie z § 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są świadczone na rzecz podmiotów innych, niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolnicy ryczałtowi.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przyjęty przez Wnioskodawcę sposób ewidencji dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia. Wnioskodawca nie będzie przyjmował wpłat w formie gotówkowej, płatności będą dokonywane w sposób wskazany w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, ponadto Wnioskodawca będzie w posiadaniu dowodów, z których będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie usługi dana wpłata - dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy - dotyczy.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca uważa, jak opisał to powyżej, że możliwa jest rezygnacja z ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej, a co za tym idzie jej wyrejestrowanie lub pozostawienie w dobrym stanie technicznym do przyszłego wykorzystania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest prawidłowe, jednak w oparciu o inne argumenty, niż wskazane we wniosku.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

A zatem zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, można stosować jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

* zapłata za dostarczony towar w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej;

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Należy również wskazać, że z zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2, nie stosuje się w określonych w nim przypadkach.

Wskazać w tym miejscu należy, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika, jej użytkowanie zatem musi być zgodne z przepisami określonymi w ustawie o VAT oraz w aktach wykonawczych i nadzorowane jest zarówno przez podmiot prowadzący serwis główny, jak i właściwy miejscowo urząd skarbowy.

Również zakończenie pracy przez kasę fiskalną wymaga przeprowadzenia przez podatnika określonych czynności wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 363) w sprawie kas rejestrujących.

Zgodnie z § 15 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

1. wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2....składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;

3....składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego;

4....dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

...Odczyt, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem § 27. Raport stanowi załącznik do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia (§ 15 ust. 2).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca prowadzi sklep internetowy z artykułami sportowymi.

Zapłata za zamówienia odbywa się wyłącznie poprzez płatności elektroniczne typu PayU, PayPal, Transferuj.pl itd. oraz na konto bankowe, pobrania kurierem są wpłacane zbiorczo na konto bankowe przez firmy kurierskie, a za pośrednictwem poczty elektronicznej Wnioskodawca otrzymuje rozpiskę czego dotyczy wpłata, jakich numerów i adresów.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję dowodów dokumentujących transakcje sprzedaży, z której jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczy dana zapłata, dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

W tym miejscu wskazać należy, że sprzedaż artykułów sportowych, jako niewymieniona w § 4 ust. 1 rozporządzenia, nie została wyłączona ze zwolnień określonych w § 2.

Dokonując zatem analizy treści złożonego wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, że w przypadku sprzedaż przez internet na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych artykułów sportowych, których dostawa dokonywana jest w systemie wysyłkowym - pocztą lub przesyłkami kurierskimi, gdy zapłaty za transakcję dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z prowadzonych ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła, to Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., nie dłużej niż do końca 2014 r., bez względu na wartość osiągniętego obrotu.

Tym samym, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej (za pośrednictwem internetu), która stanowi 100% obrotu, może Pan zaprzestać tej ewidencji, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2014 r.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku otwarcia sklepu stacjonarnego, tj. czy ewidencji będzie podlegała wyłącznie sprzedaż w sklepie stacjonarnym, czy również sprzedaż wysyłkowa przypomnieć należy, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca w stanie faktycznym sprawy wskazał, że od 2 września 2006 r. prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego na kasie rejestrującej, gdyż wymagały tego obowiązujące w tym czasie przepisy.

Wobec tego z dniem 2 września 2006 r. Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zatem co do zasady obowiązany jest do zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej każdej sprzedaży dokonywanej na rzecz podmiotów określonych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, nieobjętej zwolnieniem.

Jeżeli więc Wnioskodawca, na którym co do zasady ciąży obowiązek ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej otworzy sklep stacjonarny, w którym wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, to wystąpi obowiązek ewidencjonowania obrotu z tytułu tej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Natomiast sprzedaż przez internet w systemie wysyłkowym przy spełnieniu opisanych wyżej warunków, będzie mogła korzystać ze zwolnienia jako wymieniona w części II załącznika do rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r.

Podsumowując, Wnioskodawca do momentu wystąpienia sprzedaży nieobjętej zwolnieniem, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (sprzedaż w planowanym do otwarcia sklepie stacjonarnym), nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych lub na rzecz rolników ryczałtowych.

W konsekwencji Wnioskodawca może co do zasady w chwili obecnej wyrejestrować kasę rejestrującą zgłoszoną naczelnikowi urzędu skarbowego, kończąc pracę tego urządzenia w trybie fiskalnym zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

Wnioskodawca może również pozostawić kasę rejestrującą w stanie technicznym odpowiadającym wymogom określonym w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące do momentu kiedy będzie ona ponownie wymagana do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo jest prawidłowe, ponieważ Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny, jednakże jak wynika z treści interpretacji z uwagi na inną podstawę prawną, niż powołana przez Wnioskodawcę.

Należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl