IBPP3/443-1370/12/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1370/12/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 11 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach związanych z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "...".

Inwestycja polegać będzie na budowie bezpiecznego systemu udostępniania pacjentom dostępu do zgromadzonych danych zawartych w ich historiach choroby, archiwizowanych w bezpieczny sposób, jak również do dokonywania rejestracji, sprawdzenia miejsca w kolejce oczekujących itp. System składał się będzie zarówno z oprogramowania umożliwiającego dostęp do danych oraz wymianę informacji jak i urządzeń, za pomocą których dane te będą udostępniane, zabezpieczane, gromadzone, przechowywane i archiwizowane. W skład systemu wchodzić też będą wewnątrzsieciowe terminale umożliwiające korzystanie z zasobów systemu pacjentom przebywającym w szpitalu oraz stanowiska komputerowe, przy pomocy których pacjent zostanie zaopatrzony w zestaw haseł dostępu do systemu. Korzystanie z systemu dla wszystkich jego użytkowników będzie bezpłatne.

Realizując projekt Wnioskodawca zrealizuje ciążący na nim obowiązek udostępniania dokumentacji medycznej pacjentom, jak również poprawi własną organizację pracy związanej z obsługą pacjentów w zakresie ich rejestracji, odpowiednim informowaniu o miejscu w kolejce, udzielaniu innych istotnych dla pacjenta informacji itp. wymaganych odrębnymi przepisami prawnymi (np. ustawa o działalności leczniczej, ustawa o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta itd.).

Wnioskodawca poniesie w ramach projektu wydatki na zakup środków trwałych (serwery, komputery, urządzenia peryferyjne), wartości niematerialnych i prawnych (oprogramowania, licencje) oraz koszty promocji projektu (koszty informowania społeczeństwa o przedmiocie projektu, jego celach i możliwościach).

Planowany okres realizacji projektu to I - III kwartał 2013 r.

Przedmiot projektu w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług i co miesiąc składa deklaracje VAT-7.

Ponad 99% przychodów Wnioskodawcy pochodzi ze świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach VAT, otrzymanych w ramach realizowanego projektu, od podatku VAT należnego wynikającego z wystawionych faktur VAT dokumentujących sprzedaż opodatkowaną.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca poniesie w ramach projektu wydatki na zakup środków trwałych (serwery, komputery, urządzenia peryferyjne), wartości niematerialnych i prawnych (oprogramowania, licencje) oraz na koszty promocji projektu, które po wdrożeniu do użytkowania stanowić będą system do internetowego świadczenia bezpłatnych usług publicznych, takich jak udostępnianie pacjentom dostępu do zgromadzonych danych zawartych w ich historiach choroby, dokonywanie rejestracji, sprawdzenie miejsca w kolejce oczekujących itp.

Dostęp do przedmiotowych usług będzie bezpłatny, a same usługi nie będą bezpośrednio związane z świadczonymi przez wnioskodawcę usługami medycznymi zwolnionymi z podatku VAT, czy też z jakimikolwiek innymi usługami Wnioskodawcy.

W związku z powyższym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach VAT, otrzymanych w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "...".

Inwestycja polegać będzie na budowie bezpiecznego systemu udostępniania pacjentom dostępu do zgromadzonych danych zawartych w ich historiach choroby, archiwizowanych w bezpieczny sposób, jak również do dokonywania rejestracji, sprawdzenia miejsca w kolejce oczekujących itp. Korzystanie z systemu dla wszystkich jego użytkowników będzie bezpłatne.

Wnioskodawca poniesie w ramach projektu wydatki na zakup środków trwałych (serwery, komputery, urządzenia peryferyjne), wartości niematerialnych i prawnych (oprogramowania, licencje) oraz koszty promocji projektu (koszty informowania społeczeństwa o przedmiocie projektu, jego celach i możliwościach).

Przedmiot projektu w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług i co miesiąc składa deklaracje VAT-7.

Ponad 99% przychodów Wnioskodawcy pochodzi ze świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wynika z treści wniosku przedmiot projektu tj. powstały w wyniku realizacji projektu system w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym z treści wniosku wynika, że towary i usługi zakupione w celu realizacji ww. projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach VAT, otrzymanych w ramach realizowanego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że powstały w wyniku realizacji projektu system w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Tut. organ zaznacza, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl