IBPP3/443-137/14/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-137/14/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z 9 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "..."

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu systemowego pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 29 kwietnia 2014 r. znak: IBPP3/443-137/14/AŚ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 9 maja 2014 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach umowy podpisanej w dniu 6 sierpnia 2013 z. Agencję... (P.) na realizację projektu systemowego pn. "..." w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013.Celem projektu jest udostępnienie przedsiębiorcom (sektor mikro, małych lub średnich firm) wysokiej jakości usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym polegających na przeprowadzeniu 30 audytów innowacyjności oraz 6 usług doradztwa w transferze technologii. Elementem audytów będzie dokonanie oceny potencjału i potrzeb technologicznych, zachęcenie do zmiany rutynowych praktyk obecnych w przedsiębiorstwie, wdrożenie innowacji, identyfikacja potrzeb przedsiębiorstwa w obszarze posiadanej przez przedsiębiorstwa infrastrukturze/urządzeniach polegających na ich modernizacji lub zakupie nowych, co skutkować będzie transferem technologii lub nawiązaniem współpracy z jednostką Badawczo-Rozwojową, zaproponowanie rozwiązań technologicznych i technologii, które przyczyniają się do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa, wdrożenie odpowiednich procedur zapewniających odpowiednie funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Zakres usługi doradztwa we wdrożeniu technologii będzie każdorazowo określał przedsiębiorca zgodnie z zakresem określonym w standardzie świadczenia usługi doradczej realizowanej w ramach działania 5.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Na realizację projektu Wnioskodawca otrzymał zaliczkę udzielaną ze środków publicznych na świadczenie usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym. Wnioskodawca na świadczone w ramach projektu usługi doradcze każdorazowo będzie podpisywał z przedsiębiorcami umowy oraz wystawiał zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis. Zgodnie z zapisami konkursu i umową z P., dotacja (wsparcie) uzyskana przez przedsiębiorców stanowi dla nich pomoc de minimis. Zgodnie z rozporządzeniem POIG (Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 2 kwietnia 2012 r. w sprawie udzielania przez. Agencję... pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013; Dz. U. z 2012 r. poz. 438) Wnioskodawca (G.) zobowiązany jest do zwrotu do P., w terminie określonym w umowie o udzielenie dotacji, ale nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia zakończenia realizacji projektu, kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą wsparcia otrzymaną na świadczenie usług proinnowacyjnych, a sumą pomocy de minimis udzielonej przedsiębiorcom, przy czym przy ustalaniu kwoty zwrotu należy uwzględnić zmianę wartości pieniądza w czasie.

Tym samym cała uzyskana przez Wnioskodawcę dotacja (wsparcie) ze środków publicznych jako zwrot poniesionych kosztów powinna zostać przerzucona na przedsiębiorstwa, które zdecydują się na skorzystanie w ramach projektu z usług doradczych w postaci uzyskanej przez nie pomocy de minimis.

W ramach realizacji umowy z P. Wnioskodawca zobowiązał się do transferu otrzymanego wsparcia w postaci:

* świadczenia audytów innowacyjności (Etap I) - 30 usług

* świadczenia doradztwa we wdrożeniu innowacji (Etap II) - 6 usług.

Wartość jednostkowa audytu innowacyjności (etap I) to 13 000 zł, a doradztwa we wdrożeniu innowacji (etap II) to 55 000 zł. Podane wartości stanowią kwoty maksymalne wskazane w wytycznych dla Wnioskodawców oraz w Standardzie świadczenia usług w ramach działania 5.2 PO IG przygotowanych i opublikowanych przez P. Dzięki otrzymanemu przez Wnioskodawcę wsparciu (dotacji) - przedsiębiorcy korzystający w ramach projektu z usług doradczych mogą z nich skorzystać przy częściowej odpłatności. W przypadku audytu innowacyjności (etap I) - przedsiębiorca ponosi odpłatność w wysokości 1 300,00 +VAT 23% otrzymując przy tym zaświadczenie o udzielnej pomoc de minimis na kwotę 13 000,00 zł. W przypadku etapu II - doradztwo we wdrożeniu innowacji wartość usługi będzie szacowana na podstawie komponentów wybranych indywidualnie przez przedsiębiorstwo. Zgodnie z przyjętymi wytycznymi zaplanowano, że Wnioskodawca wykonana 6 usług w ramach etapu II projektu, czyli na rzecz przedsiębiorstw zostanie wystawionych 6 zaświadczeń o pomocy de minimis na kwotę 46 750,00 zł każde. Zgodnie z zapisami projektu wystawione zostaną faktury na wkład przedsiębiorcy w realizację etapu II. Wnioskodawca szacuje, że wkład każdego przedsiębiorcy (etap II) będzie na średnim poziomie 8 250,00 + VAT 23%.

Wysokość zaświadczeń de minimis i wkładu przedsiębiorcy będzie uzależniona od rodzaju doradztwa, z którego będzie korzystało przedsiębiorstwo, gdyż w ramach projektu przewidziano różne poziomy dofinansowania uzależnione od rodzaju rozwiązania technologicznego, które będzie wdrażane. Zgodnie z zapisami umowy z P. doradztwo we wdrożeniu innowacji mającej postać rozwiązania technologicznego opracowanego wyłącznie na potrzeby danego przedsiębiorcy przez inny podmiot, w szczególności jednostkę naukową, w rozumieniu przepisów o zasadach finansowania nauki, wynosi do 85% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych na ten cel, natomiast doradztwo we wdrożeniu innowacji mającej postać gotowego rozwiązania technologicznego, w szczególności mającego postać maszyny lub urządzenia, jeżeli to rozwiązanie technologiczne, lub prawo do jego wykorzystania w prowadzonej działalności gospodarczej zostały nabyte przez przedsiębiorcę od innego podmiotu niż jednostka naukowa - wynosi do 50% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych na ten cel.

Etapy realizacji usług w ramach projektu

Wnioskodawca na początku realizacji usługi audytu innowacyjności (etap l) zgodnie z umową wystawia przedsiębiorcom zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis na kwotę 13 000 zł. Po wykonaniu usługi na podstawie podpisanego protokołu zdawczo-odbiorczego dla przedsiębiorstw nie przechodzących do etapu II projektu zostaje wystawiona faktura na kwotę 1 300,00 + VAT 23% (tzw. wkład przedsiębiorcy stanowiący 10% wartości usługi zgodnie z wyceną P.) równocześnie zostanie wystawiona korekta zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis na kwotę netto faktury, tym samym wartość uzyskanej przez przedsiębiorcę pomocy de minimis, który na I etapie zakończy udział w projekcie wyniesie 11 700,00 zł. (13 000,00 - 1 300,00). W projekcie założono, że 6 przedsiębiorstw zdecyduje się na skorzystanie z usługi doradztwa we wdrożeniu innowacji (etap II). W takim przypadku audyt innowacyjności wykonany w ramach etapu I projektu będzie dla nich usługą bezpłatną. Na realizację etapu II - doradztwo we wdrożeniu innowacji z 6 przedsiębiorcami zawierane będą kolejne umowy oraz wystawiane będą przez Wnioskodawcę kolejne zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis. Ponadto po realizacji usługi i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego zostanie przedsiębiorcom wystawiona faktura na wkład przedsiębiorcy do projektu średnio w wysokości 8 250,00+VAT 23% zgodnie z zakresem doradztwa.

Zgodnie z zapisami umowy Wnioskodawca zobowiązuje się do rozliczenia otrzymanej dotacji, w tym do przekazania do. Agencji...sprawozdań o udzielonej pomocy de minimis w terminie do dnia rozliczenia dotacji (wsparcia).

Przedsiębiorca biorący udział w projekcie ponosi częściową odpłatność, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W związku z tym każdy zakup towarów i usług ponoszony przy realizacji projektu związany jest z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Usługi doradcze są przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Wnioskodawca w ramach swojej oferty posiada cennik usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym. Jest to jedna z wielu działalności świadczonej przez Wnioskodawcę. Natomiast w ostatnich latach nie zostały komercyjnie wyświadczone żadne usługi doradcze. Usługi były jedynie świadczone bezpłatnie w ramach realizowanych projektów unijnych.

Przepływ środków: P. przekaże na realizację projektu zgodnie z umową o dofinansowanie do G. Sp. z o.o. środki pieniężne w wysokości 639 300,00 (jako wysokość wsparcia). Natomiast wysokość wydatków kwalifikowanych w ramach projektu wynosi 720 000,00 czyli różnicę stanowiącą kwotę 80 700, będą stanowiły wpływy od przedsiębiorstw stanowiące "wkład własny", za usługi, z których skorzystały przedsiębiorstwa w ramach projektu.

Podsumowując wartość pomocy de minimis wynosi 639 300,00 - na taką wartość będą wystawione zaświadczenia o udzieleniu pomocy de minimis na rzecz przedsiębiorstw, które wzięły udział w projekcie.

Etapy przekazywania środków pieniężnych:

Krok 1 - P. przekazuje zaliczkę na poczet realizacji projektu do G. Sp. o.o.

Krok 2 - po podpisaniu umowy z przedsiębiorcą (której załącznikiem jest zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis) realizowana jest usługa doradcza, po jej zakończeniu na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego wystawiana jest faktura na "wkład własny" przedsiębiorcy zgodnie z podpisaną umową - czyli zgodnie z etapami realizacji usług w projekcie opisanymi we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji wskazano następujące etapy realizacji usług w projekcie.

Etapy realizagi usług w ramach projektu:

Wnioskodawca na początku realizacji usługi audytu innowacyjności (etap I) zgodnie z umową wystawia przedsiębiorcom zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis na kwotę 13 000 zł. Po zakończonej usłudze na podstawie podpisanego protokołu zdawczo-odbiorczego dla przedsiębiorstw nie przechodzących do etapu II projektu zostaje wystawiona faktura na kwotę 1 300,00 + VAT 23% (tzw. wkład przedsiębiorcy stanowiący 10% wartości usługi zgodnie z wyceną P.) równocześnie zostanie wystawiona korekta zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis na kwotę netto faktury, tym samym wartość uzyskanej przez przedsiębiorcę pomocy de minimis, który na I etapie zakończy udział w projekcie wyniesie 11 700,00 zł. (13 000,00 - 1 300,00).

W projekcie założono, że 6 przedsiębiorstw zdecyduje się na skorzystanie z usługi doradztwa we wdrożeniu innowacji (etap II). W takim przypadku audyt innowacyjności wykonany w ramach etapu I projektu będzie dla nich usługą bezpłatną. Na realizację etapu II - doradztwo we wdrożeniu innowacji z 6 przedsiębiorcami zawierane będą kolejne umowy oraz wystawiane będą przez Wnioskodawcę kolejne zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis. Ponadto po realizacji usługi i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego zostanie przedsiębiorcom wystawiona faktura na wkład przedsiębiorcy do projektu średnio w wysokości 8 250,00+VAT 23%. zgodnie z zakresem doradztwa. Zgodnie z zapisami umowy Wnioskodawca zobowiązuje się do rozliczenia otrzymanego wsparcia, w tym do przekazania do. Agencji...sprawozdań o udzielonej pomocy de minimis w terminie do dnia rozliczenia wsparcia. Podsumowując każdy z uczestników projektu ponosi odpłatność opodatkowaną podatkiem VAT.

Zgodnie z umową z P. Wnioskodawca otrzymuje wsparcie finansowe na poczet świadczenia usług doradczych, o których mowa we wniosku. Wysokość wsparcia wynosi 639 300,00 zł i w całości przekazywana jest na rzecz przedsiębiorców, uczestników projektu. Przedmiotem umowy zawartej z P. jest świadczenie przez Wnioskodawcę usług doradczych na rzecz przedsiębiorców.

P.przekazuje na realizację projektu zgodnie z umową o dofinansowanie środki pieniężne w wysokości 639 300,00 (jako wysokość wsparcia). Natomiast łączna wartość projektu to 720 000,00 kwota jest wynikiem iloczynu wykonanych przez Wnioskodawcę audytów innowacyjności (30 szt. za kwotę 13 000 każdy) oraz 6 usług doradztwa we wdrożeniu innowacji za kwotę 55 000 każde). Powyższe kwoty (13 000 oraz 55 000) uwzględniają "wkład własny przedsiębiorcy".

Umowę z P. zawiera tylko Wnioskodawca. Ponadto Wnioskodawca podpisuje z każdym przedsiębiorcą każdorazowo umowę na daną usługę realizowaną w ramach projektu.

Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę obecnie dostępnych w ofercie G. Sp. z o.o. usług doradczych, w tym na cenę usług doradczych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Bez przyznawania wsparcia ze strony P. usługa doradcza w postaci audytów innowacyjności w ogóle nie byłaby świadczona przez G. Sp. z o.o. stąd nie można udzielić odpowiedzi na pytanie odnośnie wypływu na wysokość wkładu własnego.

Gdyby Wnioskodawca nie otrzymał wparcia na świadczenie tych konkretnych usług doradczych, te nie byłyby świadczone na rzecz przedsiębiorstw przez Wnioskodawcę.

Transfer dotacji dla przedsiębiorstw oznacza, że całe wsparcie (czyli wartość wykonanej usługi doradczej pomniejszonej o wkład własny przedsiębiorcy) będzie stanowiła pomoc de minimis dla przedsiębiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę stanowi podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu systemowego pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 9 maja 2014 r.):

Ad 1.

Zgodnie z art. 29a ustawy podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Wnioskodawca otrzymując dotację dokonuje jej pełnego transferu na przedsiębiorców. Umowa Wnioskodawcy z P. nie przewiduje wkładu własnego Wnioskodawcy. Częściowa odpłatność dokonywana przez przedsiębiorców stanowi odpłatne, opodatkowane świadczenie usług przez Wnioskodawcę.

W zakresie w jakim Wnioskodawca dokonuje transferu dotacji na przedsiębiorców (stanowiącą dla nich pomoc de minimis) - ta część dotacji stanowi dla Wnioskodawcy zwrot kosztów, który nie mieści się w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania.

Ad. 2

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniami). Wnioskodawca realizując projekt w obu jego etapach świadczy dla przedsiębiorców usługi doradcze opodatkowane 23% stawką podatku VAT, za które przedsiębiorca ponosi odpłatność. Uwzględniając powyższe Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu systemowego pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, który obowiązuje od dnia 1 stycznia 2014 r., podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5 art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1 z późn. zm.), w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach umowy podpisanej w dniu 6 sierpnia 2013 z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (P.) na realizację projektu systemowego pn.: "..." w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013. Celem projektu jest udostępnienie przedsiębiorcom (sektor mikro, małych lub średnich firm) wysokiej jakości usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym polegających na przeprowadzeniu 30 audytów innowacyjności oraz 6 usług doradztwa w transferze technologii. Cała uzyskana przez Wnioskodawcę dotacja (wsparcie) ze środków publicznych jako zwrot poniesionych kosztów powinna zostać przerzucona na przedsiębiorstwa, które zdecydują się na skorzystanie w ramach projektu z usług doradczych w postaci uzyskanej przez nie pomocy de minimis. Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę obecnie dostępnych w ofercie G. Sp. z o.o. usług doradczych, w tym na cenę usług doradczych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Bez przyznawania wsparcia ze strony P. usługa doradcza w postaci audytów innowacyjności w ogóle nie byłaby świadczona przez G. Sp. z o.o. Usługi doradcze są przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W ostatnich latach nie zostały komercyjnie wyświadczone żadne usługi doradcze. Usługi były jedynie świadczone bezpłatnie w ramach realizowanych projektów unijnych. Gdyby Wnioskodawca nie otrzymał wparcia na świadczenie tych konkretnych usług doradczych, te nie byłyby świadczone na rzecz przedsiębiorstw przez Wnioskodawcę. Transfer dotacji dla przedsiębiorstw oznacza, że całe wsparcie (czyli wartość wykonanej usługi doradczej pomniejszonej o wkład własny przedsiębiorcy) będzie stanowiła pomoc de minimis dla przedsiębiorcy.

Tym samym skoro - jak wskazał Wnioskodawca - cała uzyskana przez Wnioskodawcę dotacja (wsparcie) ze środków publicznych stanowi zwrot poniesionych kosztów, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków publicznych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowe dofinansowanie (pomoc de minimis dla przedsiębiorstw) będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przechodząc w następnej kolejności do oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie wątpliwości dotyczących prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu systemowego pn. "..." należy zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ww. ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl natomiast art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu pn. "..." są związane z czynnościami opodatkowanymi generującymi po stronie Wnioskodawcy podatek należny - odpłatne świadczenie usług doradczych w zamian za wynagrodzenie w postaci wkładu własnego partnerów.

Tym samym, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu systemowego pn.: "...", jest prawidłowe.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl