IBPP3/443-1351/13/ASz - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1351/13/ASz Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parafia Rzymskokatolicka w P. (Wnioskodawca) realizuje projekt pn. "...". Projekt został wybrany do realizacji w ramach Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" przez LGD Stowarzyszenie D.

Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług - a konkretnie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Parafia nie jest nastawiona na osiąganie zysków, a wszelkie swoje czynności świadczy w zakresie interesu zbiorowego swoich członków (wiernych). Czynności wykonywane są przez Parafię na rzecz jej wiernych w zamian za ofiarę.

Czynności duszpasterskie realizowane przez Wnioskodawcę prowadzone są w Kościele pw., który w praktyce wypełnia dwie funkcje:

* jest miejscem lokalnego kultu religijnego,

* jest zabytkiem wpisanym w szlak kulturowy.

Celem projektu o którym mowa powyżej jest rewitalizację zabytkowego kościoła, co pozwoli na zachowanie cennego dziedzictwa kulturowego i poprawę atrakcyjności turystycznej obszarów wiejskich, a także podniesie jakość świadczonej przez parafię posługi religijnej. Należy wziąć przy tym pod uwagę fakt, iż brak interwencji konserwatorskiej mógłby w krótkim czasie doprowadzić do zagrożenia budowlanego, którego efektem mogłaby być konieczność realizacji dużo szerszego zakresu prac i częściowe wyłączenie obiektu z użytkowania.

W wyniku realizacji inwestycji zostaną wykonane prace remontowe i konserwatorskie na zabytkowym obiekcie, które obejmują remont i konserwację wszystkich elewacji kościoła, za wyjątkiem stolarki okiennej i drzwiowej oraz remont pokrycia dachowego. Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje:

* prace przygotowawcze

* odbicie tynków i odgrzybienie muru

* zespolenie pęknięć - tynki powyżej 2 m

* tynki renowacyjne do 2 m - 208,64 m2

* detal sztukatorski i profile ciągnione

* detal rzeźbiarski - sterczyny w formie urn

* metaloplastyka i obróbki blacharskie

* remont pokrycia dachowego

Efektem prac ma być przywrócenie elewacjom zabytkowego kościoła pierwotnego wyglądu oraz utrzymanie zabytkowej infrastruktury w należytym stanie.

Projekt nie koncentruje się jednak wyłącznie na odtworzeniu substancji zabytkowej. W wyniku rewitalizacji projektu, świątynia zostanie włączona w szlak kulturowy D. i stanie się częścią ponadlokalnego produktu turystycznego. Fakt ten ma szansę na wzmocnienie atrakcyjności turystycznej obszaru poprzez wykorzystanie potencjału kulturowego i przyrodniczego miejsca. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż obiekt kościoła, jako zabytek będzie udostępniany wszystkim zwiedzającym całkowicie bezpłatnie.

W piśmie z 19 grudnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Kościół nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w projekcie opisanym w pozycji 68 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Parafia będzie miała prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub całości.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z realizacją projektu pn. "...", Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jeżeli nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedmiotem projektu jest remont i konserwacja zabytkowego obiektu. Żaden z elementów składowych projektu nie będzie wykorzystany do prowadzenia jakiejkolwiek działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, gdyż:

* w zakresie prowadzenia posługi religijnej, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

* w zakresie udostępniania obiektu na cele turystyczne nie będą pobierane żadne opłaty od zwiedzających. W obiekcie nie będzie prowadzona również żadna sprzedaż lub świadczone odpłatne usługi.

Tym samym w obiekcie nie będzie występować sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT, co oznacza, iż nie będzie występować podatek należny, w konsekwencji czego nie będzie można obniżyć go o podatek naliczony związany z zakupami inwestycyjnymi w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty niż wskazane we wniosku.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Obiekt kościoła jako zabytek będzie udostępniany wszystkim zwiedzającym całkowicie bezpłatnie. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Kościół nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku realizacją projektu pn. "..." Parafia nie ma prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, a które nie zostały objęte pytaniem i stanowiskiem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy posługa religijna jest zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. a ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe wskazanie Wnioskodawcy przyjęto informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl