IBPP3/443-1331/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1331/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 14 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

... (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie stroną umowy o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 projektu pod nazwą "...". Projekt realizowany będzie przez jednostkę budżetową Gminy - Miejski Zarząd Dróg i Transportu.

Miejski Zarząd Dróg i Transportu będzie ponosił wydatki związane z przygotowaniem do realizacji ww. projektu. Nabywcą towarów i usług w ramach realizacji projektu będzie Miejski Zarząd Dróg i Transportu. Powyższe towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu oraz przez Gminę Miasto. Ww. projekt nie będzie generował przychodów.

Przedmiotowa inwestycja będzie polegała na budowie odcinka drogi długości 272,20 m oznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego dla terenu w rejonie ulic:. i... w... jako "...".

Projekt budowlany obejmuje:

1. Część drogową - budowa odcinka klasy "L" dla kategorii ruchu KR4 w tym:

* jezdnia o nawierzchni bitumicznej szerokości 7,0 m wraz z jednostronnym chodnikiem o szerokości 2,0 m,

* plac do zawracania 12,5 m x 12,5 m na końcu projektowanego odcinka,

* zjazdy do działek zlokalizowanych na projektowanym i na istniejącym odcinku jezdni,

* remont nawierzchni na odcinku 110,0 m.

2. Część sanitarną w tym:

* budowę kanału deszczowego długości 276,4 m,

* budowę kanału sanitarnego o długości 412,0 m wraz z przyłączami do przyległych działek,

* budowę wodociągu o długości 416,0 m wraz z przyłączami do przyległych działek.

3. Część elektryczną - budowę oświetlenia.

4. Część teletechniczną - wykonanie kanalizacji teletechnicznej o długości 415,0 m oraz wykonanie przepustów pod jezdnią/w jezdni o długości 156,0 m.

Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu oraz przez Gminę Miasto do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wybudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona użytkownikom.

Gmina Miasto na podstawie dyspozycji będzie przekazywała środki finansowe do Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w celu dokonania płatności za nabyte przez jednostkę towary i usługi. Przedmiotowa inwestycja mieści się w ramach zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594).

Przekazywane przez Gminę środki finansowe na rzecz Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w ramach projektu nie będą stanowiły dostawy towarów jak również nie będą świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi, będą wystawiane na Miejski Zarząd Dróg i Transportu w..., który jest odrębnym od Gminy czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Gmina posiada interpretację Ministra Finansów IBPP2/443-463/13/AMP z dnia 21 sierpnia 2013 r. w zakresie uznania jednostek organizacyjnych gminy za odrębnych od niej podatników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ramach realizowanego projektu pn. "..." Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z projektem. Generalna zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Inwestycja ta nie będzie wykorzystywana przez Gminę na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przedmiotowa inwestycja mieści się w ramach zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami nabywane towary i usługi, związane z realizacją tejże inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, gdyż w wyniku zrealizowanej inwestycji nie wystąpi sprzedaż towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowania przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe, jednakże na podstawie innych argumentów niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Od 1 stycznia 2014 r., art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, na podstawie art. 1 pkt 38 lit. a ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), otrzymał następujące brzmienie: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Gmina zrealizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Miejski Zarząd Dróg i Transportu będzie ponosił wydatki związane z przygotowaniem do realizacji ww. projektu. Nabywcą towarów i usług w ramach realizacji projektu będzie Miejski Zarząd Dróg i Transportu. Gmina Miasto na podstawie dyspozycji będzie przekazywała środki finansowe do Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w celu dokonania płatności za nabyte przez jednostkę towary i usługi. Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi, będą wystawiane na Miejski Zarząd Dróg i Transportu, który jest odrębnym od Gminy czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Aby faktury umożliwiły zrealizowanie prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

Zgodnie z przepisami obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) faktura powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, adresy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.

Od 1 stycznia 2014 r. do ustawy o podatku od towarów i usług został dodany art. 106 lit. e na podstawie art. 1 pkt 50 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35, ost. zm. Dz. U. z 2013 r. poz. 1027). Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 ww. ustawy faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.

Z opisu sprawy wynika, ze Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych zakupów związanych z projektem, który będzie realizowała jednostka budżetowa Gminy - Miejski Zarząd Dróg i Transportu. Wnioskodawca nie będzie otrzymywał więc żadnych faktur.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą wszystkich towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu pn. "..." jest Miejski Zarząd Dróg i Transportu będący odrębnym od Wnioskodawcy (Gminy) zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jak wyżej zostało podniesione, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić wyłącznie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ponieważ ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostki budżetowej, powołanej do wykonywania zadań własnych Gminy, której działalność jest finansowana z budżetu Gminy. Dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania zakupionych towarów i usług w tym podatku naliczonego.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia żadnych towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca, nie może mieć możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z ww. projektem.

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", ponieważ Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, lecz tym, że Wnioskodawca nie jest wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki prawno-podatkowe należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl