IBPP3/443-133/11/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-133/11/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

* dotyczącego działalności gospodarczej - jest prawidłowe,

* dotyczącego działalności statutowej - jest nieprawidłowe,

* prawa do ubiegania się o zwrot kwoty podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (związanego z realizacją projektu w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego działalności gospodarczej i statutowej oraz prawa do ubiegania się o zwrot kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. - data wpływu 22 kwietnia 2011 r.):

Stowarzyszenie Klub Sportowy posiada osobowość prawną i działa w oparciu o statut. Zadaniem statutowym jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania Klubu oraz wychowywanie dzieci i młodzieży przez kulturę fizyczną i sport. Wszelka działalność prowadzona przez Klub nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a ma jedynie służyć wywiązywaniu się z założeń statutowych. Działalność finansowana jest częściowo z dotacji jednostki samorządowej, składek członkowskich, dotacji i darowizn osób prawnych prowadzących działalność gospodarczą nastawioną na osiąganie zysków oraz osób fizycznych. Środki te jednak nie wystarczają na pokrycie kosztów działalności statutowej.

Dlatego też Klub prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na:

* prowadzeniu sprzedaży detalicznej w kawiarence klubowej,

* świadczeniu usług reklamowych w postaci tablic wywieszonych na terenie Klubu,

* wynajmie pomieszczeń bądź boisk należących do Klubu - okazjonalnie, nie więcej niż kilka razy w roku.

Dochody z działalności gospodarczej w całości przeznaczone są na finansowanie działalności statutowej Klubu.

Działalność statutowa jest nieodpłatna i nie są pobierane jakiekolwiek opłaty od zawodników trenujących w Klubie. W ramach działalności statutowej Klub:

* prowadzi działalność szkoleniową dla dzieci i młodzieży,

* uczestniczy w zawodach i rozgrywkach sportowych,

* organizuje zawody i rozgrywki sportowe,

* sprawuje opiekę wychowawczą i szkoleniową nad dziećmi i młodzieżą będącymi zawodnikami Klubu,

* organizuje otwarte imprezy rekreacyjno - sportowe dla członków, zawodników oraz wszystkich mieszkańców terenu działania Klubu.

Czynności wykonywane w ramach zadań statutowych są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

W ramach działalności statutowej Klub wykonuje również czynności opodatkowane:

* sprzedaż biletów na mecze - tylko na mecze zawodników IV ligi, na pozostałe mecze zawodników trampkarzy starszych, trampkarzy młodszych, szkółki piłkarskiej i orlików wstęp jest bezpłatny - opodatkowana stawką 8%

* przychody z opłat uzyskanych od innych klubów sportowych za wyszkolenie zawodnika (opłaty transferowe) - okazjonalnie kilka razy w roku - zwolnione z podatku.

Czynności podlegające opodatkowaniu w ramach działalności gospodarczej:

* świadczenie usług reklamowych - opodatkowane stawką 23%,

* sprzedaż towarów w kawiarence klubowej - opodatkowane wg stawek zakupu towarów,

* wynajem pomieszczeń, bądź boisk Klubu - opodatkowane stawką 23%.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Klub jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Klub odlicza podatek naliczony od zakupów związanych z działalnością gospodarczą: zakupy towarów handlowych, materiałów i usług potrzebnych do funkcjonowania kawiarenki, zakupy materiałów na potrzeby świadczonych usług reklamowych (są one nieznaczne, gdyż reklamodawcy wykonują i umieszczają tablice reklamowe we własnym zakresie).

Klub wykonuje również czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT tj. pobiera składki członkowskie od członków Klubu, które w całości są przeznaczone na utrzymanie, organizację i inne cele statutowe Klubu.

Klub złożył projekt w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Projekt polega na refundacji kosztów poniesionych przez Klub. W ramach tego projektu zorganizowana została impreza kulturalno - rekreacyjno - sportowa. Klub poniósł koszty zakupu wyżywienia (grochówka gotowa, koryto masarza, chleb krojony), napoi, opłat sędziowskich, oprawy artystyczno-muzycznej i konferansjerskiej, pucharów dla zwycięzców zawodów organizowanych podczas imprezy. Wszystkie zakupione towary zostały rozdane, a usługi były ogólnodostępne nieodpłatnie dla wszystkich uczestników. Impreza była otwarta i nieodpłatna, uczestnikami byli członkowie i zawodnicy Klubu, ich rodziny oraz mieszkańcy z terenu działania Klubu. Impreza mieści się w działalności statutowej i nie była organizowana dla osiągnięcia zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Klub realizując zadania dotyczące działalności statutowej ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Czy ma prawo ubiegać się o zwrot kwoty podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na zasadach określonych w rozdziale 9 RMF z dnia 22 grudnia 2010.

Czy Klub Sportowy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Klub Sportowy jest podatnikiem podatku VAT i ma prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego zakupów dla działalności gospodarczej (art. 86) oraz nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego zakupów dla działalności statutowej.

Od zakupów związanych z działalnością statutową tj:

* zakup sprzętu sportowego i strojów sportowych,

* wynajem obiektów sportowych - boiska, sale gimnastyczne, szatnie,

* wynajem środków transportu - wyjazdy na mecze,

* zakup napoi - głównie woda,

* opłaty regulaminowe związane z obowiązkową przynależnością do związku sportowego,

* koszty zatrudnienia trenerów, instruktorów,

* utrzymanie boisk,

* ogólne koszty administracyjno - biurowe,

* organizacja imprez sportowych i rekreacyjnych.

Klub nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego, gdyż są one związane z działalnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Klub nie ma prawa ubiegać się o zwrot kwoty podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na zasadach określonych w rozdziale 9 RMF z 22 grudnia 2010 r., gdyż są one związane bezpośrednio z działalnością statutową i tym samym są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż w odniesieniu do pytania przedstawionego we wniosku jako pierwsze jego treść, jak również stanowisko Wnioskodawcy będące przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej zostały ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku natomiast gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ww. art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy o VAT. Jak stanowi ust. 3 tego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się również obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Jak stanowi ust. 9 art. 90 ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Jak wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Należy również podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w rozpatrywanej sytuacji.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Sprzedażą natomiast - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Klub Sportowy posiada osobowość prawną i działa w oparciu o statut. Zadaniem statutowym jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania Klubu oraz wychowywanie dzieci i młodzieży przez kulturę fizyczną i sport. Wszelka działalność prowadzona przez Klub nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a ma jedynie służyć wywiązywaniu się z założeń statutowych. Działalność finansowana jest częściowo z dotacji jednostki samorządowej, składek członkowskich, dotacji i darowizn osób prawnych prowadzących działalność gospodarczą nastawioną na osiąganie zysków oraz osób fizycznych. Środki te jednak nie wystarczają na pokrycie kosztów działalności statutowej.

Dlatego też Klub prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na:

* prowadzeniu sprzedaży detalicznej towarów w kawiarence klubowej - opodatkowanej wg stawek zakupu towarów,

* świadczeniu usług reklamowych w postaci tablic wywieszonych na terenie Klubu, - opodatkowanych stawką 23%,

* wynajmie pomieszczeń bądź boisk należących do Klubu (okazjonalnie, nie więcej niż kilka razy w roku) - opodatkowanym stawką 23%.

Klub odlicza podatek naliczony od zakupów związanych z działalnością gospodarczą: zakupy towarów handlowych, materiałów i usług potrzebnych do funkcjonowania kawiarenki, zakupy materiałów na potrzeby świadczonych usług reklamowych (są one nieznaczne, gdyż reklamodawcy wykonują i umieszczają tablice reklamowe we własnym zakresie).

Ze względu na fakt, że ww. czynność generują podatek należny, a tym samy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnikowi zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z ich wykonywaniem, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne wykluczające prawo do odliczenia określone w art. 88 ww. ustawy. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z opisu stanu faktycznego wynika również, że Klub wykonuje działalność statutową, która jest nieodpłatna, gdyż nie są pobierane jakiekolwiek opłaty od zawodników trenujących w Klubie. W ramach działalności statutowej Wnioskodawca:

* prowadzi działalność szkoleniową dla dzieci i młodzieży,

* uczestniczy w zawodach i rozgrywkach sportowych,

* organizuje zawody i rozgrywki sportowe,

* sprawuje opiekę wychowawczą i szkoleniową nad dziećmi i młodzieżą będącymi zawodnikami Klubu,

* organizuje otwarte imprezy rekreacyjno - sportowe dla członków, zawodników oraz wszystkich mieszkańców terenu działania Klubu.

Klub pobiera składki członkowskie od członków Klubu, które w całości są przeznaczone na utrzymanie, organizację i inne cele statutowe Klubu, są to w ocenie Wnioskodawcy czynności nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach działalności statutowej Klub wykonuje również czynności opodatkowane:

* sprzedaż biletów na mecze - tylko na mecze zawodników IV ligi (pozostałe mecze zawodników trampkarzy starszych, trampkarzy młodszych, szkółki piłkarskiej i orlików wstęp jest bezpłatny) - opodatkowana stawką 8%

* przychody z opłat uzyskanych od innych klubów sportowych za wyszkolenie zawodnika (opłaty transferowe) - okazjonalnie kilka razy w roku - zwolnione z podatku.

Czynności wykonywane w ramach zadań statutowych są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

W ocenie Wnioskodawcy nie ma on praw do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z działalnością statutową (tj. zakupu sprzętu sportowego i strojów sportowych, wynajmu obiektów sportowych, wynajmu środków transportu na wyjazdy na mecze, zakupu napoi, opłat za przynależność do związku sportowego, kosztów zatrudnienia trenerów i instruktorów, utrzymania boisk, ogólnych kosztów administracyjno-biurowych, organizacji imprez sportowych i rekreacyjnych), gdyż są one związane z działalnością zwolnioną.

Należy zauważyć, że w ramach działalności statutowej poza usługami zwolnionymi pod podatku VAT i niepodlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem Wnioskodawca świadczy również usługi opodatkowane stawką 8% dot. sprzedaży biletów wstępu na mecze IV ligi.

Ponadto należy zwrócić uwagę na to, które z ww. zakupów mają choćby pośredni związek z działalnością gospodarczą Klubu związaną z prowadzeniem kawiarenki klubowej, świadczeniem usług reklamowych i wynajmem pomieszczeń bądź boisk należących do Klubu.

Podatnikowi przysługuje bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania ww. czynności opodatkowanych. Podatnik może dokonać odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług, które są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi lub w części, jeżeli nie jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji, czyli powiązania zakupu z czynnościami opodatkowanymi oraz ze zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W odniesieniu podatku naliczonego związanego z czynnościami "mieszanymi", tj. opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu, mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W pierwszym etapie, z całości zakupów, których Wnioskodawca nie potrafi bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, powinien wydzielić tą ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną.

Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem.

Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając np. specyfikę, organizację i podział pracy w jego jednostce lub inne okoliczności.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną, Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż najpierw należy określić jaka część podatku naliczonego związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a dopiero do pozostałej części podatku naliczonego zastosować proporcję, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. zakupów związanych z działalnością statutową należało uznać za nieprawidłowe.

W złożonym wniosku Wnioskodawca sformułował również pytanie dotyczące prawa do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. Jak wskazano Klub złożył projekt w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Projekt polega na refundacji kosztów poniesionych przez Klub. W ramach tego projektu zorganizowana została impreza kulturalno - rekreacyjno - sportowa. Klub poniósł koszty zakupu wyżywienia (grochówka gotowa, koryto masarza, chleb krojony), napoi, opłat sędziowskich, oprawy artystyczno-muzycznej i konferansjerskiej, pucharów dla zwycięzców zawodów organizowanych podczas imprezy. Wszystkie zakupione towary zostały rozdane, a usługi były ogólnodostępne nieodpłatnie dla wszystkich uczestników. Impreza była otwarta i nieodpłatna, uczestnikami byli członkowie i zawodnicy Klubu, ich rodziny oraz mieszkańcy z terenu działania Klubu. Impreza mieści się w działalności statutowej i nie była organizowana dla osiągnięcia zysku.

Odnosząc się do nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. imprezy kulturalno - rekreacyjno - sportowej w ramach projektu działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, wskazać należy, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ze względu na fakt, że zakupy towarów i usług związanych z ww. imprezą nie dotyczą czynności opodatkowanych podatkiem VAT Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że w zakresie ww. projektu nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem zakupy te w związku z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot kwoty podatku naliczonego w oparciu o przepisy ww. rozporządzenia Ministra Finansów. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

* dotyczącego działalności gospodarczej - jest prawidłowe

* dotyczącego działalności statutowej - jest nieprawidłowe,

* prawa do ubiegania się o zwrot kwoty podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (związanego z realizacją projektu w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013) - jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości i zastosowania zwolnienia i stawek VAT przez Wnioskodawcę bowiem nie było to przedmiotem pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl