IBPP3/443-133/07/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-133/07/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki Rzeszowskiej, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Strategia informatyzacji i studia rozwoju nowoczesnej publicznej infrastruktury informatycznej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Strategia informatyzacji i studia rozwoju nowoczesnej publicznej infrastruktury informatycznej".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Politechnika realizuje projekt pod nazwą "Strategia informatyzacji i studia rozwoju nowoczesnej publicznej infrastruktury informatycznej" w ramach umowy o dofinansowanie zawartej z Urzędem Marszałkowskim. Projekt ten jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 75% oraz budżetu państwa w 25%. Celem projektu jest przygotowanie koncepcji planistycznych i założeń technicznych dla różnych segmentów infrastruktury informatycznej stanowiącej podstawę budowy społeczeństwa informacyjnego. Na projekt składają się następujące elementy:

* opracowanie "Strategii Informatyzacji Województwa X na lata 2007 - 2013"

* "Studium Rozwoju Sieci Szerokopasmowej",

* "Koncepcja Systemu Informacji Przestrzennej...",

* budowa sieci współpracy miedzy jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie realizacji poszczególnych inwestycji w oparciu o opracowane koncepcje.

W ramach projektu Politechnika dokonuje zakupów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, są to m.in.: materiały biurowe, usługi opracowania dokumentów planistycznych, usługi informatyczne. W ramach realizacji projektu dokumentacja, która powstanie będzie udostępniana nieodpłatnie, gdyż projekt ma charakter non profit. Politechnika nie dokonuje odliczeń naliczonego w ramach zakupów podatku VAT. Ponadto kierownik projektu złożył oświadczenie, iż w ramach projektu nie prowadzi i nie będzie prowadził przez no najmniej 5 lat od daty jego zakończenia, żadnej działalności opodatkowanej podatkiem od towarowi i usług. W związku z powyższym Politechnika nie uzyskała wynagrodzenia a jedynie zwrot poniesionych kosztów zgodnie z umową o dofinansowanie projektu. Umowa ta zobowiązuje Wnioskodawcę do wykorzystania zakupionych w ramach projektu składników majątkowych wyłącznie na cele związane z jego realizacją. Składniki majątkowe powstałe w trakcie realizacji projektu nie były ani nie będą w całości ani w jakiejkolwiek części w przyszłości wykorzystywane do wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tak więc Uczelnia w świetle art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia w trakcie realizacji projektu podatku VAT. Politechnika zatem miała prawo do zaliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją (jak i po zakończeniu realizacji) projektu, gdy zakupy towarów lub usług dokonywane w ramach projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyłącza równocześnie możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Projekt ma charakter non profit, w związku z czym Politechnika nie uzyskuje wynagrodzenia a jedynie zwrot poniesionych kosztów - wydatków kwalifikowanych. Czynności realizowane przez Uczelnię w ramach ww. projektu nie maja charakteru świadczenia na rzecz oznaczonego podmiotu w ramach istniejącej więzi prawnej są one nieodpłatne i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług. Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu powstałe składniki majątkowe nie będą wykorzystywane na cele związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w związku z czym także po zakończeniu realizacji projektu Uczelnia nie ma możliwości odliczenia ani zwrotu podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy zakupy towarów i usług dokonane podczas realizacji przedmiotowego projektu, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, w związku z czym, Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku w całości lub w części w odniesieniu do przedmiotowego projektu, w trakcie jak i po zakończeniu jego realizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku i nie będą mieć z czynnościami opodatkowanymi - czynności realizowane przez Uczelnię w ramach ww. projektu nie mają charakteru świadczenie na rzecz oznaczonego podmiotu w ramach istniejącej więzi prawnej i są nieodpłatne. Także po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu powstałe składniki majątkowe nie będące wykorzystywane na cele związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zatem z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl