IBPP3/443-1328/13/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1328/13/JP Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 października 2013 r. (data złożenia 25 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 2 stycznia 2014 r. (data złożenia 2 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2013 r. złożono ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 stycznia 2014 r. (data złożenia 2 stycznia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) jest zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Od większości dokonywanych zakupów towarów i usług nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu, gdyż zakupy te wiążą się z czynnościami wykonywanymi na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, które to czynności podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy VAT. Skoro zatem zakupy wiążą się z czynnościami zwolnionymi, to a contrario art. 86 ust. 1 nie przysługuje prawo do odliczenia podatku z takich zakupów.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność, z której obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w całości podlega opodatkowaniu jako czynności wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (np. wynajem i dzierżawa lokali użytkowych) i w związku z tym zakupy dotyczące tych czynności korzystają z odliczenia podatku naliczonego z faktur, które je dokumentują.

Istnieje także trzeci rodzaj zakupów, których nie da się przypisać ani czynnościom zwolnionym ani opodatkowanym, np. takie zakupy, które służą generalnemu funkcjonowaniu Wnioskodawcy, jak np. energia dla potrzeb biura, programy komputerowe, usługi biegłego rewidenta, doradcze, informatyczne itp. W takich przypadkach Wnioskodawca stosuje dla odliczeń podatku proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i następnych.

Wnioskodawca obecnie ubiega się o dofinansowanie projektu "..." z programu regionalnego "Narodowa Strategia Spójności" obsługiwanego przez Urząd Marszałkowski Województwa i wszystko na to wskazuje, że dofinansowanie to otrzyma. Realizacja projektu wiązać się będzie z koniecznością zakupu wielu towarów i usług, które Wnioskodawca będzie musiał wobec ww. urzędu rozliczyć i odpowiednio udokumentować, przy czym większość dokumentów do tego rozliczenia będzie zawierało podatek od towarów i usług. W zakresie dofinansowania jest to o tyle istotne, że podatek, który będzie podlegał odliczeniu, nie będzie objęty dofinansowaniem, natomiast podatek, którego Wnioskodawca nie będzie miał prawa odliczyć, jako wydatek kwalifikowalny, jest dofinansowaniem objęty.

Jak wskazano Wnioskodawca w piśmie z 2 stycznia 2014 r. na potrzeby realizacji projektu Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi. W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywca będzie wskazany Wnioskodawca. Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu.

Place rekreacyjne będące przedmiotem projektu będą służyły do wypoczynku i rekreacji członkom Wnioskodawcy i ich rodzinom, wszystkim osobom korzystającym z zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy a także wszystkim innym osobom chcącym z nich skorzystać. Place rekreacyjne będą udostępniane całkowicie nieodpłatnie. Realizacja projektu nie wiąże się z uzyskiwaniem żadnych przychodów. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z 2 stycznia 2014 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z 2 stycznia 2014 r.):

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w piśmie z 2 stycznia 2014 r. (data złożenia 2 stycznia 2014 r.) uzupełniającym wniosek, Wnioskodawca przeformułował zadane pytanie oraz własne stanowisko. Tym samym przyjęto, że przedstawione w tym piśmie informacje są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Treść powyższego przepisu wskazuje zatem, iż odliczenie podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Wskazana zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący spółdzielnią mieszkaniową ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "..." z programu regionalnego "Narodowa Strategia Spójności".

Na potrzeby realizacji projektu Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi. W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywca będzie wskazany Wnioskodawca. Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu.

Place rekreacyjne będące przedmiotem projektu będą służyły do wypoczynku i rekreacji członkom Wnioskodawcy i ich rodzinom, wszystkim osobom korzystającym z zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy a także wszystkim innym osobom chcącym z nich skorzystać. Place rekreacyjne będą udostępniane całkowicie nieodpłatnie. Realizacja projektu nie wiąże się z uzyskiwaniem żadnych przychodów.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu "..." z programu regionalnego "Narodowa Strategia Spójności".

Mając na uwadze powyższe przepisy i przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jest prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie nabyte towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl