IBPP3/443-1320/13/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1320/13/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 19 grudnia 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego):

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (Wnioskodawca) jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, tj. Miasta. Dochody odprowadza do budżetu Miasta, na wydatki otrzymuje środki z budżetu Miasta w formie dotacji. Miasto jest gminą miejską.

Usługami pomocy społecznej są m.in. usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania (PKWiU 87.1), oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania (PKWiU 87.2). Takie też usługi są realizowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późniejszymi zm.).

Jednostki odpłatnie świadczące usługi w zakresie pomocy społecznej mogą korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obejmujących podatników osiągających niewielki obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Limit zwolnień jest jednak od 1 stycznia 2013 bardzo niski - wynosi maksymalnie 20 000 zł.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopad 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1382).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2014 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej transakcji zapłata dotyczyła, a podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

W roku 2013 w okresie I-IX MOPS osiągnął przychody kasowe ze sprzedaży ww. usług na kwotę 3 226,85 zł. Wpłaty na rachunek bankowy jednostki dokonane przez osoby fizyczne z tytułu usług opiekuńczych wyniosły 14 618,85 zł. Ogółem przychody z tytułu usług opiekuńczych do końca września 2013 r. wyniosły 17 845,70 zł.

Wnioskodawca nadmienia, iż ww. przychody w takich wielkościach wystąpiły po raz pierwszy w tym roku. Do tej pory wartość przychodów z tytułu usług opiekuńczych nie przekraczała w ciągu roku 10 000 zł.

Od m-ca października 2013 r. nie wystąpiły wpłaty z tytułu odpłatności bezpośrednio do kasy MOPS przez podopiecznych. Wszystkie wpłaty dokonywane są bezgotówkowo, na rachunek bankowy MOPS-u.

W związku z powyższym czy istnieje konieczność kupna oraz zastosowania kasy fiskalnej (w miesiącu listopadzie Wnioskodawca przekroczyłby limit 20 000 zł), jeżeli od października 2013 r. wszystkie wpłaty będą dokonywane tylko i wyłącznie na rachunek bankowy MOPS, a z opisu transakcji oraz decyzji administracyjnych wydanych przez Kierownika MOPS jednoznacznie wynika iż jest to odpłatność za świadczone usługi opiekuńcze.

W piśmie z 19 grudnia 2013 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika czego dotyczyła zapłata, tzn. w treści przelewu jest napisane "wpłata za usługi opiekuńcze za m-c..., np....". Równocześnie jest wydana decyzja administracyjna przez Kierownika MOPS o przyznaniu pomocy świadczenia w formie usługi opiekuńczej na konkretną osobę, a także są tam ustalone warunki odpłatności i termin świadczenia tychże usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy istnieje konieczność kupna oraz zastosowania kasy fiskalnej (w miesiącu listopadzie Wnioskodawca przekroczyłby limit 20 000 zł), jeżeli od października 2013 r. wszystkie wpłaty będą dokonywane tylko i wyłącznie na rachunek bankowy MOPS, a z opisu transakcji oraz decyzji administracyjnych wydanych przez Kierownika MOPS jednoznacznie wynika iż jest to odpłatność za świadczone usługi opiekuńcze.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zaistniałego stanu faktycznego i przyszłego Wnioskodawca uznaje, iż nie ma konieczności instalowania kasy fiskalnej, powołując się na § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopad 2012 r. oraz § 3 ust. 1 pkt 1, a także pkt 37 załącznika do ww. Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest prawidłowe.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W art. 111 ust. 8 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W myśl § 2 ust. 1 cyt wyżej rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 załącznika do rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

* zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego w treści wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że w roku 2013 w okresie I-IX MOPS osiągnął przychody kasowe ze sprzedaży ww. usług na kwotę 3 226,85 zł. Wpłaty na rachunek bankowy jednostki dokonane przez osoby fizyczne z tytułu usług opiekuńczych wyniosły 14 618,85 zł. Ogółem przychody z tytułu usług opiekuńczych do końca września 2013 r. wyniosły 17 845,70 zł. Od października 2013 r. nie wystąpiły wpłaty z tytułu odpłatności bezpośrednio do kasy MOPS przez podopiecznych. Wszystkie wpłaty dokonywane są bezgotówkowo, na rachunek bankowy MOPS-u. Od października 2013 r. wszystkie wpłaty będą dokonywane tylko i wyłącznie na rachunek bankowy MOPS, a z opisu transakcji oraz decyzji administracyjnych wydanych przez Kierownika MOPS jednoznacznie wynika, że jest to odpłatność za świadczone usługi opiekuńcze. Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika czego dotyczyła zapłata, tzn. w treści przelewu jest napisane "wpłata za usługi opiekuńcze z m-c..., np....". Równocześnie jest wydana decyzja administracyjna przez Kierownika MOPS o przyznaniu pomocy świadczenia w formie usługi opiekuńczej na konkretną osobę, a także są tam ustalone warunki odpłatności i termin świadczenia tychże usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych wyżej i obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, że w przypadku przekroczenia przez Wnioskodawcę w 2013 r. kwoty obrotu 20 000 zł z tytułu usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych utracił on prawo zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Ponieważ od października 2013 r. zapłata za świadczone przez Wnioskodawcę usługi będzie dokonywana tylko i wyłącznie na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczy, do 31 grudnia 2014 r. Wnioskodawca będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., w powiązaniu z poz. 37 załącznika.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie wypowiada się w zakresie czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował realizowane świadczenia (działania) jako usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl