IBPP3/443-132/09/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-132/09/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 9 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 18 marca 2009 r.), z dnia 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu 17 kwietnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 23 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNINIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 16 marca 2009 r. i 14 i 21 kwietnia 2004 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie uchwały Rady Miasta z dnia 12 marca 2008 r. Gmina przeznaczyła do sprzedaży przetargowej prawo własności nieruchomości zabudowanych przy ul. H i M. Na nieruchomości przy ul. M. zlokalizowane są trzy budynki komunalne, które zostały wystawione do przetargu wraz z terenem parkingu miejskiego. Łączna powierzchnia nieruchomości to 0,8358 ha, z czego część zabudowana nieruchomości wyodrębniona ewidencyjnie to 0,2454 ha. Zgodnie ze strategią inwestycyjną Miasta (sprzedaż całości terenu w celu realizacji inwestycji wg najkorzystniejszej koncepcji przedstawionej przez oferenta) na nabywcę nieruchomości nałożony zostanie obowiązek rozbiórki dwóch z trzech znajdujących się na nieruchomości budynków.

Na nieruchomości przy ul. H o łącznej pow. 1,4899 ha, usytuowanych jest pięć budynków komunalnych. Warunki przetargu, podobnie jak w poprzednim przypadku, przewidują ich sprzedaż wraz z terenem parkingu a także rozbiórkę budynków w celu zrealizowania przez nabywcę założonej inwestycji.

Wszystkie budynki, po spełnieniu określonych przepisami przesłanek, stanowiły towar używany i w odniesieniu do nich nie przysługiwało opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, a nadto w stosunku do budynków nie przysługiwało stronie sprzedającej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego a także, nie zostały poniesione żadne wydatki przez stronę sprzedającą na ich ulepszenie.

Wezwaniem z dnia 9 marca 2009 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku.

Wnioskodawca pismem z dnia 16 marca 2009 r. uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

* nieruchomość zabudowana przy ul. H. oznaczona jest następującymi nr działek 5381/23 o pow. 0,2439 ha, 5377/179, 5379/21, 3897/21, 4901/179 o pow. 0,7198 ha, 5383/23 o pow. 0,0301, 5375/1, 3891/1 o pow. 0,1179 ha, 5373/3 o pow. 0,2709 ha, 3980/179, 4899/179, 4900/179, 4898/179 o pow. 0,1073, k.m. 3, dla których Sąd Rejonowy prowadzi odpowiednio księgi wieczyste.

* nieruchomość zabudowana przy ul. M. oznaczona jest następującymi nr działek 1829/10, 1830/9, 1831/9, 1833/8 o pow. 0,3135 ha i nr 1832/10, 1904/7, 1905/7, 1906/7 o pow. 0,5223 ha, dla których Sąd Rejonowy prowadzi odpowiednio księgi wieczyste.

* budynki na nieruchomości przy ul. H. i M. oraz tereny parkingów

Nieruchomość przy ul. H. obejmuje następujące obiekty:

* na działkach 4898/179 i 4901/179 - dwukondygnacyjny, częściowo podpiwniczony były budynek przychodni lekarskiej o kubaturze 3760 m 3, rok budowy - 1890-1900, data przekazania pierwszemu użytkownikowi po wybudowaniu - przekazanie najprawdopodobniej nastąpiło bezpośrednio po wybudowaniu budynku, jest to dawny budynek mieszkalny, przebudowany po 1945 r. potem przychodnia rejonowa,

* na działce 5373/3 - dwukondygnacyjny, częściowo podpiwniczony były budynek mieszkalny o kubaturze 1318 m 3, rok budowy - 1904, data przekazania pierwszemu użytkownikowi po wybudowaniu - przekazanie najprawdopodobniej nastąpiło bezpośrednio po wybudowaniu budynku, były budynek mieszkalny,

* na działkach 5373/3, 3891/1 i 3980/179 - dwukondygnacyjny, niepodpiwniczony były budynek noclegowni o kubaturze 1211 m 3, rok budowy 1960-1970, data przekazania pierwszemu użytkownikowi po wybudowaniu - przekazanie najprawdopodobniej nastąpiło bezpośrednio po wybudowaniu budynku, budynek byłej noclegowni,

* na działce 5373/3 znaczna część dwukondygnacyjnego, niepodpiwniczonego byłego budynku usługowego o całkowitej kubaturze 981 m 3, rok budowy- 1904, data przekazania pierwszemu użytkownikowi po wybudowaniu - przekazanie najprawdopodobniej nastąpiło bezpośrednio po wybudowaniu budynku, były budynek mieszkalny,

* na działce 5373/3 nieznaczna część dwukondygnacyjnego, niepodpiwniczonego budynku administracyjnego o kubaturze 1995 m 3, rok budowy - 1890-1900, data przekazania pierwszemu użytkownikowi po wybudowaniu - przekazanie najprawdopodobniej nastąpiło bezpośrednio po wybudowaniu budynku, dawny budynek mieszkalny, obecnie siedziba Straży Miejskiej,

* teren użytkowany jako parking miejski, rok budowy 1989-1990.

Nieruchomość przy ul. M. obejmuje następujące obiekty:

* na działce 1830/9 czterokondygnacyjny, częściowo podpiwniczony budynek administracyjny o kubaturze 4687 m 3, obiekt o charakterze zabytkowym objęty ochroną konserwatorską, przeznaczony do rozbiórki przez nabywcę, najpóźniej w czwartym kwartale 2011 r., rok budowy - 1920-1930, data przekazania pierwszemu użytkownikowi po wybudowaniu - przekazanie najprawdopodobniej nastąpiło bezpośrednio po wybudowaniu budynku, dawny budynek zakładów budowlanych, obecnie budynek Dyrekcji Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej,

* na działce 1831/9 dwukondygnacyjny, częściowo podpiwniczony budynek administracyjny o kubaturze 1927 m 3 przeznaczony do rozbiórki przez nabywcę najpóźniej w trzecim kwartale 2009 r., rok budowy - 1920-1930, data przekazania pierwszemu użytkownikowi po wybudowaniu - przekazanie najprawdopodobniej nastąpiło bezpośrednio po wybudowaniu budynku, dawny budynek zakładów budowlanych, obecnie budynek Dyrekcji Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej,

* na działce 1829/10 jednokondygnacyjny, podpiwniczony budynek handlowy o pow. użytkowej 153,75 m 2, obiekt o charakterze zabytkowym objęty ochroną konserwatorską przeznaczony do zachowania, rok budowy - 1890-1900, data przekazania pierwszemu użytkownikowi po wybudowaniu - przekazanie najprawdopodobniej nastąpiło bezpośrednio po wybudowaniu budynku, dawny budynek gazowni miejskiej, obecnie hala mięsna,

* teren użytkowany jako parking miejski, rok budowy 1989-1990.

W skład sprzedawanej nieruchomości zabudowanej przy ul. H. wchodzą także nieruchomości niezabudowane oznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny usług komercyjnych i publicznych (A97 UC, UP), dróg zbiorczych w orientacyjnie określonych liniach rozgraniczających (A49 k.z.), ciągów pieszych i o dominacji ruchu pieszego (Al 8 k.p.), terenach wymagających zorganizowanej działalności inwestycyjnej oraz w terenach usytuowania parkingów i garaży zbiorowych.

W skład sprzedawanej nieruchomości zabudowanej przy ul. M. wchodzą także nieruchomości niezabudowane oznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny usług komercyjnych administracji (A 109 UCA).

Wnioskodawca pismem z dnia 17 kwietnia 2009 r. uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

W skład nieruchomości zabudowanej przy ul. H. stanowiącej przedmiot przetargu wchodzą także działki niezabudowane:

* nr 5381/23, przeznaczenie w planie miejscowym - usługi komercyjne handlu (A96 UCH),

* nr 5377/179, 3897/21 przeznaczenie w planie miejscowym usługi komercyjne i publiczne (A 97 UC, UP),

* nr 5379/179 przeznaczenie w planie miejscowym - przeznaczenie dominujące: usługi komercyjne i publiczne (A 97 UC, UP), częściowo: w terenach ciągów pieszych i o dominacji ruchu pieszego (A 18KP),

* nr 4899/179, 4900/179 przeznaczenie w planie miejscowym - usługi komercyjne i publiczne (A 97 UC, UP),

* nr 5383/23 przeznaczenie w planie miejscowym - przeznaczenie dominujące: usługi komercyjne handlu (A96 UCH), częściowo: w terenach ciągów pieszych i o dominacji ruchu pieszego (A 18KP),

* nr 5375/1 przeznaczenie w planie miejscowym - przeznaczenie dominujące: usługi komercyjne i publiczne (A 97 UC, UP), częściowo: w terenach ciągów pieszych i o dominacji ruchu pieszego (A 18KP), w terenach usług komercyjnych handlu (A96 UCH).

W skład nieruchomości zabudowanej przy ul. M. stanowiącej przedmiot przetargu wchodzą także działki niezabudowane:

* nr 1833/8 przeznaczenie w planie miejscowym - tereny ciągów pieszych i o dominacji ruchu pieszego (Al9 k.p.),

* nr 1832/10, 1904/7 przeznaczenie w planie miejscowym - tereny usług komercyjnych administracji (A 109 UCA),

* nr 1905/7, 1906/7 przeznaczenie w planie miejscowym - przeznaczenie dominujące: tereny usług komercyjnych administracji (A 109 UCA), częściowo: w terenach ciągów pieszych i o dominacji ruchu pieszego (A 19 k.p.)

Ponadto Wnioskodawca poinformował (wyjaśnienia także w piśmie z dnia 20 stycznia 2009 r.), że nieruchomości będące przedmiotem przetargu przy ul. H. i M. nie stanowią dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim a także pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dwuletni - art. 43 ust. 1 pkt 10. Natomiast przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 10a są spełnione co także umożliwia zwolnienie od podatku, ponieważ nie poniesiono wydatków na ulepszenie budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej oraz w stosunku do tych budynków nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Gmina stała się właścicielem tych budynków w czasie, gdy nie obowiązywał podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy podkreślić należy, że każda ze zbywanych nieruchomości stanowi zorganizowaną całość. W przypadku ich sprzedaży opisane działki zostaną odłączone z macierzystych ksiąg wieczystych i dla każdej nieruchomości zostanie założona jedna nowa księga wieczysta.

Wnioskodawca pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. sprostował oczywistą pomyłkę pisarską poprzez poprawne podanie numeracji działki opisanej w piśmie z dnia 14 kwietnia 2009 r. jako działka nr 5379/179. Poprawny nr działki to 5379/21 oraz uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

Tereny użytkowe jako parkingi miejskie przy ul. M. i ul. H. nie stanowią budowli i znajdują się na działkach niezabudowanych.

Ponadto działka nr 1833/8 stanowiąca tereny ciągów pieszych i o dominacji ruchu pieszego (A19 k.p.) według planu zagospodarowania przestrzennego terenów śródmieścia miasta wraz z otoczeniem (Uchwała Rady Miasta z dnia 23 lutego 2005 r.) nie jest działką przeznaczoną pod zabudowę oraz działką budowlaną.

Pozostałe działki niezabudowane zgodnie z powyżej powołaną Uchwałą przeznaczone są pod zabudowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedając przedmiotowe nieruchomości Gmina Miasta powinna naliczyć 22% VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli (w omawianym przypadku przesłanka ta jest spełniona) funkcjonuje szczególna zasada opodatkowania podatkiem VAT. Z zasady tej wynika, że z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu a tym samym przyjmuje się identyczną stawkę VAT (w naszym konkretnym przypadku zwolnienie z VAT) zarówno na budynek, jak i grunt. Zwolnienie z VAT na grunt jest przeniesione z budynków. Sprzedaż budynku (budowli lub ich części) następuje wraz z dostawą gruntu co stanowi o ich nierozłączności i nierozdzielności.

Stan prawny sprzed nowelizacji ustawy o podatku VAT przewidywał, że jeśli obiekty posadowione na gruncie kwalifikują się do "towarów używanych", to podlegają zwolnieniu od podatku VAT wraz z dostawą gruntu lub udziałem w gruncie. W obecnym stanie prawnym ustawodawca zrezygnował ze zdefiniowania jako "towar używany" nieruchomości, odnosząc się w art. 43 ust. 2 jedynie do ruchomości <....>. W myśl obowiązujących przepisów VAT trzeba zapłacić przy dostawie nowych budynków. Przy starszych natomiast nie ma takiego obowiązku.

Nieruchomości będące przedmiotem przetargu przy ul. H. i M. nie stanowią dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim a także pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dwuletni - art. 43 ust. 1 pkt 10. Natomiast przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 10a są spełnione co także umożliwia zwolnienie od podatku.

Stanowisko takie podzielił także Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 czerwca 2008 r. (sygnatura IBPP3/443-267/08/AB KAN-4027/04/08) cyt.: "Kwestię opodatkowania gruntu zabudowanego, na którym posadowione są budynki lub budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 cyt. ustawy. Zgodnie z tym artykułem w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast przez dostawę towarów w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, ze opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że sprzedaż budynków posadowionych na działkach przy ul. H. nr 4898/179, 4901/179, 5373/3, 3891/1, 3980/179, 5373/3 oraz przy ul. M. nr 1830/9, 1831/9, 1829/10 nie stanowią dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, wybudowane były w latach 1890-1970 i oddane do użytkowania po wybudowaniu, a także pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż dwuletni. Nie poniesiono także wydatków na ulepszenie budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej oraz w stosunku do tych budynków nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Gmina stała się właścicielem tych budynków w czasie, gdy nie obowiązywał podatek VAT.

Przedmiotem sprzedaży będzie również działka niezabudowana przy ul. M. nr 1833/8, która nie jest terenem budowlanym oraz przeznaczonym pod zabudowę. Ponadto dostawa dotyczyć będzie również działek niezabudowanych przy ul. H. nr 5381/23, 5377/179, 3897/21, 5379/21, 4899/179, 4900/179, 5383/23, 5375/1 oraz przy ul. 3 Maja 12-14 nr 1832/10, 1904/7, 1905/7, 1906/7 będących terenami przeznaczonymi pod zabudowę.

W związku z powyższym sprzedaż:

* nieruchomości budynkowych objętych działkami przy ul. H. nr 4898/179, 4901/179, 5373/3, 3891/1, 3980/179, 5373/3 oraz przy ul. M. nr 1830/9, 1831/9, 1829/10 podlega zwolnieniu od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT,

* niezabudowanej działki nr 1833/8 podlega zwolnieniu od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT,

* niezabudowanych działek przy ul. H. nr 5381/23, 5377/179, 3897/21, 5379/21, 4899/179, 4900/179, 5383/23, 5375/1 oraz przy ul. M. nr 1832/10, 1904/7, 1905/7, 1906/7 podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl