IBPP3/443-1300/11/PH - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych zużywanych w zakładach objętych Europejskim Systemem Handlu Emisjami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1300/11/PH Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych zużywanych w zakładach objętych Europejskim Systemem Handlu Emisjami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez podmiot objęty EU ETS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez podmiot objęty EU ETS.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 lutego 2012 r., znak: IBPP3/443-1300/11/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem energii elektrycznej i energii cieplnej w parze i gorącej wodzie. Odbiorcami ciepła są okoliczne zakłady przemysłowe, spółdzielnie mieszkaniowe, Urząd Miasta, przedszkola, szkoły, zakłady opieki zdrowotnej oraz odbiorcy indywidualni. Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego od energii elektrycznej. Spółka do produkcji energii elektrycznej i ciepła wykorzystuje, jako paliwo podstawowe gaz koksowniczy oraz węgiel (miał węglowy). Zakład zlokalizowany jest w sąsiedztwie Kombinatu Koksochemicznego, który dostarcza praktycznie 97% zużywanego paliwa w postaci gazu koksowniczego, jest to odsiarczony gaz niekopalny, który cechuje ograniczona emisja CO 2 i znikoma emisja popiołu. Pełne wykorzystanie, produkowanego przez Kombinat Koksochemiczny, gazu koksowniczego, przez Wnioskodawcę skutkuje obniżeniem emisji zanieczyszczeń gazowych w tym CO 2 i zanieczyszczeń pyłowych do minimum. Spółka od 2010 r. w pełni wykorzystuje ilości przesyłanego przez Koksownię gazu koksowniczego. Strukturę zużywanego przez Wnioskodawcę paliwa, na przełomie lat 2005-2011, przedstawia wykres stanowiący załącznik do wniosku. Stan ten zaistniał po przystosowaniu instalacji kotłowej w zakładzie Wnioskodawcy do zwiększonych dostaw gazu koksowniczego, które były wynikiem oddania najnowocześniejszej w Europie baterii koksowniczej w Koksowni. Udział zakupu wyrobów węglowych, od 2010 r. w wartości produkcji sprzedanej wynosi mniej niż przewidziane w ustawie 10% dla zakładów energochłonnych. Wnioskodawca jako zakład, produkuje energię w układzie kolektorowym, polegającym na łącznym wytwarzaniu ciepła i energii elektrycznej, co nie jest jednoznaczne z produkcją skojarzoną. Uproszczony schemat procesu produkcyjnego przedstawia rysunek dołączony do wniosku. Zanim węgiel trafia do kotła jest transportowany taśmą z Kopalni. Na taśmie zainstalowana jest waga (będąca własnością Kopalni), na której węgiel jest ważony. Odczyt z wagi kopalnia przyjmuje do wystawienia faktury zakupu. Następnie węgiel trafia do 5 pośrednich zbiorników (tzw. bunkrów), skąd zostaje przesypany najpierw do suszarni a następnie do młynowni.

Przesypanie węgla do zbiorników rozpoczyna proces technologiczny zakładu Wnioskodawcy. Węgiel po wysuszeniu i zmieleniu trafia do kotła, gdzie rozpoczną się proces produkcji energii elektrycznej i ciepła.

Bardzo uproszczony schemat procesu produkcji przedstawiono w załączniku. Załączony rysunek pokazuje, że ciepło może być sprzedawane bezpośrednio z kotła z pominięciem turbiny, oraz za turbiną, jest to jeden ciąg technologiczny.

W ustawie o podatku akcyzowym, zgodnie z późn. zm. wprowadzonymi z dniem 16 września 2011 r. przewidziano szereg zwolnień wyrobów węglowych zużywanych do prowadzenia niektórych rodzajów działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 31a ust. 2 zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

* pkt 1. w procesie produkcji energii elektrycznej,

* pkt 5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej,

* pkt 8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych,

U Wnioskodawcy ze względu na rodzaj paliwa zużywanego w procesie produkcji, udział zakupu węgla, w wartości produkcji sprzedanej wynosi około 3%. jest to znacznie mniejsza ilość niż przewidziane w ustawie 10% dla zakładów energochłonnych.

* pkt 9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 marca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

Wnioskodawca do produkcji energii elektrycznej i ciepła wykorzystuje, jako paliwo podstawowe gaz koksowniczy. Nie może jednak podać kodu CN, ponieważ na fakturach zakupu tegoż paliwa od Kopalni jest podawany symbol PKWiU 25.21.10.0 i tylko takim sprzedawca dysponuje. W złożonym wniosku Wnioskodawca podkreślił znaczenie gazu koksowniczego ponieważ z punktu widzenia ochrony środowiska jest paliwem ekologicznym. Wnioskodawca jest podmiotem objętym (EU ETS) Europejskim Systemem Handlu Emisjami.

Uprawnienia do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji przyznane zostały jednostkom prowadzącym instalacje na podstawie Ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz. U. Nr 281, poz. 2784) z późn. zm..

Zgodnie z Krajowym Planem Rozdziału Uprawnień do emisji CO 2 Wnioskodawcy zostały przyznane na lata 2008-2012 uprawnienia do emisji CO 2 w ilości 186 997 ton CO 2 na każdy rok (Dz. U. Nr 202, poz. 1248 z dnia 14 listopada 2008 r.).

W załączeniu Wnioskodawca przysłał Rozporządzenie Rady Ministrów wraz z tabelą nr 3. Spółka umieszczona została pod nr KPRU. Spółka wobec powyższego spełnia wymogi zapisane w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Przedmiotem pytania jest zwolnienie z akcyzy węgla wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej i ciepła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 marca 2012 r.:

Czy w przypadku Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia, ma miejsce zastosowanie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca produkuje energię i ciepło w układzie kolektorowym, polegającym na łącznym wytwarzaniu ciepła i energii elektrycznej, co nie jest jednoznaczne z produkcją skojarzoną. Spółka od 2 stycznia 2012 r. będzie korzystała ze zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. Zakupiony węgiel służy bowiem do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła co przedstawia uproszczony schemat procesu produkcyjnego u Wnioskodawcy (załączony do wniosku). Przywołany przepis, ani ustawa, nie precyzują pojęcia "łączne wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej". Według Wnioskodawcy proces technologiczny, który Wnioskodawca przedstawił spełnia wymogi nałożone ustawą i zwalnia Wnioskodawcę z obowiązku opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych zużywanych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Wnioskodawca ze względu na rodzaj paliwa zużywanego w procesie produkcji, udział zakupu węgla, w wartości produkcji sprzedanej wynosi około 3% i jest znacznie mniejszy od ilości przewidzianej w ustawie (10% dla zakładów energochłonnych). W związku z niespełnieniem warunków określonych przywołanym przepisem Spółka nie może być uznana jako zakład energochłonny.

Spółka do produkcji energii elektrycznej i ciepła wykorzystuje, jako paliwo podstawowe gaz koksowniczy. Zakład Wnioskodawcy zlokalizowany jest w sąsiedztwie Kombinatu Koksochemicznego, który dostarcza praktycznie 97% zużywanego paliwa w postaci gazu koksowniczego, jest to odsiarczony gaz niekopalny, który cechuje ograniczona emisja CO 2 i znikoma emisja popiołu. Pełne wykorzystanie, produkowanego przez Kombinat Koksochemiczny w Koksowni, gazu koksowniczego, przez Wnioskodawcę skutkuje obniżeniem emisji zanieczyszczeń gazowych w tym CO 2 i zanieczyszczeń pyłowych do minimum. Spółka od 2010 r. w pełni wykorzystuje ilości przesyłanego przez Koksownię, gazu koksowniczego. Spółka wobec powyższego spełnia wymogi zapisane w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym. Wykorzystanie gazu koksowniczego znacznie obniża emisję zanieczyszczeń i wpływa na poprawę ochrony środowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut organ zaznacza, iż stosownie do wyjaśnień Wnioskodawcy zawartych w piśmie z dnia 2 marca 2012 r., niniejsza interpretacja dotyczy kwestii zwolnienia z akcyzy węgla wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej i ciepła.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W ust. 2 art. 31a ustawy wskazano zwolnienia od akcyzy obejmujące wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Przy czym stosownie do art. 31a ust. 10 ustawy, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z przepisami art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem energii elektrycznej i energii cieplnej w parze i gorącej wodzie. W swojej działalności Wnioskodawca wykorzystuje m.in. węgiel (miał węglowy).

Wnioskodawca jest podmiotem objętym (EU ETS) Europejskim Systemem Handlu Emisjami.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008 - 2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. z 2008 r. Nr 202, poz. 1248) - załącznik Tabela nr 3 Spółka otrzymała roczną liczbę uprawnień do emisji na podstawie KRPU.

Udział zakupu wyrobów węglowych, od 2010 r. w wartości produkcji sprzedanej wynosi mniej niż przewidziane w ustawie 10% dla zakładów energochłonnych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z niespełnieniem warunków określonych przywołanym przepisem Spółka nie może być uznana jako zakład energochłonny, jest prawidłowe.

Za prawidłowe należy również uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedmiotowej sprawie ma miejsce zastosowanie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy.

Zwolnieniu bowiem od akcyzy podlegają wyroby węglowe, w tym węgiel, zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzono w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za takie systemy uważa się również tzw. system EU ETS (European Union Emissions Trading Scheme lub European Union Emissions Trading System - Europejski System Handlu Emisjami), o którym mowa w Dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz. U. UE L Nr 275, str. 32 z późn. zm.).

Zatem, zużywany przez Wnioskodawcę węgiel przeznaczony do celów opałowych w zakładzie objętym Europejskim Systemem Handlu Emisjami podlega, od dnia 2 stycznia 2012 r., zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy, przy spełnieniu warunków ewidencyjnych przewidzianych w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

W świetle powyższego, jak również wobec treści pytania Wnioskodawcy sformułowanego ostatecznie w piśmie z dnia 2 marca 2012 r., bezzasadnym staje się analiza, czy przedmiotowy węgiel może korzystać ze zwolnienia na podstawie innych zwolnień wskazanych w art. 31a ust. 2 ustawy.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację lub do jego uzupełnienia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl