IBPP3/443-1285/12/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1285/12/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. organu 21 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2013 r. (data wpływu 15 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związanego z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przystąpiła do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego w 85% ze środków zewnętrznych tj. z budżetu środków europejskich (85% dofinansowania) i dotacji celowej pochodzącej z publicznych środków krajowych (15% dofinansowania) oraz w 15% ze środków własnych gminy. Projekt jest realizowany w ramach działania 83. "Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - elnclusion" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013.

Celem projektu jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w obrębie Gminy poprzez zapewnienie dostępu do Internetu, niezbędnego sprzętu i oprogramowania, odpowiednich warunków jego użytkowania i pomocy technicznej.

Celami szczegółowymi projektu są:

* zapewnienie dostępu do bezpiecznego internetu na terenie Gminy dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym,

* udostępnienie wyposażenia do korzystania z usług internetowych oraz udostępnienie usług teleinformatycznych,

* zagwarantowanie warunków technicznych dla bezpiecznego i efektywnego korzystania z internetu,

* zwiększenie umiejętności grupy docelowej w zakresie obsługi komputera,

* uzyskanie przez osoby dotychczas dotknięte wykluczeniem cyfrowym podstawowej wiedzy technicznej z zakresu terminologii, eksploatacji i bieżącej konserwacji nowoczesnego sprzętu komputerowego,

* zdobycie kluczowych umiejętności w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno - komunikacyjnych,

* ograniczenie zjawiska dziedziczenia wykluczenia społecznego i cyfrowego,

* zwiększenie aktywności na rynku pracy i wżyciu społecznym wśród członków gospodarstw domowych objętych projektem.

Projektem objęte zostaną: gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe do otrzymania pomocy społecznej oraz rodziny objęte systemem świadczeń rodzinnych, dzieci i młodzież ucząca się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, osoby niepełnosprawne ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, rodziny zastępcze, samotni rodzice oraz 15 jednostek podległych Gminie: 12 szkół, 1 biblioteka publiczna, 1 ośrodek pomocy społecznej i 1 ośrodek kultury.

Projekt przewiduje wyposażenie w PC z oprogramowaniem i dostępem do internetu 300 gospodarstw domowych (1200 osób) spełniających kryteria oraz bezpłatne szkolenia, ponadto wyposażenie w 6 kompletów PC, peryferia i oprogramowanie każdej z 15 jednostek podległych. Użycie jednostek podległych jako lokalizacje punktów abonenckich o działaniu koordynującym, wspierającym rekrutację i umożliwiającym przeprowadzenie szkoleń oraz jako punktów informacyjnych, zlokalizowanych blisko miejsca zamieszkania osób objętych wsparciem, zmniejszy koszty projektu. Infrastruktura, która powstanie w ramach projektu zostanie udostępniona bezpłatnie, wyłącznie na potrzeby grupy docelowej. W okresie trwałości projektu tj. 5 lat nie będzie przedmiotem dzierżawy ani odpłatnego udostępnienia sygnału. Dystrybucja PC z oprogramowaniem będzie bezpłatna. Bezpłatny internet, szkolenia i zakup komputerów umożliwią przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu z powodów materialnych oraz zwiększą szanse na zatrudnienie osób wykluczonych.

Gmina występuje w roli zamawiającego i pozostanie właścicielem majątku powstałego w ramach projektu. Efekty realizowanego projektu nie będą generować żadnego dochodu. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z komputerów i dostęp do internetu. Koszty eksploatacyjne będą obciążać Gminę.

Towary i usługi (wydatki) nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizacja projektu odbywać się będzie w zakresie zadań własnych Gminy. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie telekomunikacji, nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją wyżej opisanego projektu współfinansowanego ze środków europejskich i publicznych środków krajowych.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 stycznia 2013 r.), nie ma On możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego w 85% ze środków zewnętrznych tj. z budżetu środków europejskich (85% dofinansowania) i dotacji celowej pochodzącej z publicznych środków krajowych (15% dofinansowania) oraz w 15% ze środków własnych gminy.

Projekt przewiduje wyposażenie w PC z oprogramowaniem i dostępem do internetu 300 gospodarstw domowych (1200 osób) spełniających kryteria oraz bezpłatne szkolenia, ponadto wyposażenie w 6 kompletów PC, peryferia i oprogramowanie każdej z 15 jednostek podległych. Użycie jednostek podległych jako lokalizacje punktów abonenckich o działaniu koordynującym, wspierającym rekrutację i umożliwiającym przeprowadzenie szkoleń oraz jako punktów informacyjnych, zlokalizowanych blisko miejsca zamieszkania osób objętych wsparciem, zmniejszy koszty projektu. Infrastruktura, która powstanie w ramach projektu zostanie udostępniona bezpłatnie, wyłącznie na potrzeby grupy docelowej. W okresie trwałości projektu tj. 5 lat nie będzie przedmiotem dzierżawy ani odpłatnego udostępnienia sygnału. Dystrybucja PC z oprogramowaniem będzie bezpłatna. Bezpłatny internet szkolenia i zakup komputerów umożliwią przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu z powodów materialnych oraz zwiększą szanse na zatrudnienie osób wykluczonych.

Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z komputerów i dostęp do internetu. Koszty eksploatacyjne będą obciążać Gminę.

Towary i usługi (wydatki) nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizacja projektu odbywać się będzie w zakresie zadań własnych Gminy. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie telekomunikacji, nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wyrażone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT nie jest wyjątkowym przywilejem podatnika, lecz jego prawem, z którego może on - lecz nie musi korzystać. Możliwość zrealizowania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do doliczenia lub niedających takiego prawa.

Podsumowując, należy podkreślić, iż podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl