IBPP3/443-1263/12/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1263/12/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 7 lutego 2013 r.) oraz pismem z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu 22 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu "...."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 stycznia 2013 r. znak: IBPP3/443-1263/12/AŚ oraz pismem z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu 22 lutego 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 lutego 2013 r. znak: IBPP3/443-1263/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 9 września 2009 r. Gmina w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyła wniosek

o dofinansowanie inwestycji pn. "...". Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku załączone zostało Oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT z dnia 1 września 2009 r. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Gmina - Urząd Miejski zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowalny.

Przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej Gminy. Będzie ona realizowana poprzez:

* udział w targach (wraz z wyposażeniem stoiska targowego)

* wykonanie serwisu internetowego dla inwestorów

* wykonanie systemu banerów internetowych wraz z ich emisją

* wykonanie serwisu reklamowego "AdWords"

* wykonie prezentacji multimedialnej

* przygotowanie materiałów promocyjnych w formie papierowej

* publikacje reklamowe w prasie

* organizację spotkań z potencjalnymi inwestorami.

Przeprowadzenie ww. działań marketingowych ma na celu wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji.

Powyższy stan został opisany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonej osobiście w Izbie Skarbowej w dniu 16 marca 2010 r.

W wyniku realizacji projektu zrealizowano następujące działania:

* udział w targach (wraz z wyposażeniem stoiska targowego)

* wykonanie prezentacji multimedialnej,

* przygotowanie materiałów promocyjnych w formie papierowej,

* organizację spotkań z potencjalnymi inwestorami,

* wykonanie serwisu internetowego dla inwestorów,

* wykonanie systemu banerów Internetowych,

* wykonanie serwisu reklamowego "AdWords".

Prowadzone w ramach projektu zakupy towarów i usług w ramach realizowanego projektu dokumentowane były fakturami VAT. Zakupy towarów i usług dotyczą promocji terenów inwestycyjnych. W wyniku prowadzonych działań może następować zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowych na wyznaczonym terenie.

Projekt nie zakładał pobierania świadczeń od innych podmiotów na promowanie terenów inwestycyjnych znajdujących się na obszarze miasta, a będących własnością tych podmiotów.

Instytucja Zarządzająca - Urząd Marszałkowski Województwa, wyraziła zgodę na przesuniecie rzeczowej realizacji projektu do 30 czerwca 2012 r.

Zgodnie z dokumentacją projektową, w skład promowanych terenów wchodziły: tereny o łącznej powierzchni 2 922 236 m2,wtym:

Teren nr 1 powierzchnia 102 871 m2, własność Miasta 102 871 m2

Teren nr 2 powierzchnia 132 650 m2, własność Miasta 132 650 m2

Teren nr 3 powierzchnia 227 472 m2, własność Miasta 227 472 m2

Teren nr 4 powierzchnia 45 860 m2, własność Miasta 45 860 m2

Teren nr 5 powierzchnia 602 803 m2, własność Miasta 418 882 m2, własność innych podmiotów 183 921 m2,

Teren nr 6 powierzchnia 1 688 980 m2 / własność Miasta 1688980 m2

Teren nr 7 powierzchnia 121 600 m2

W powyższych terenach w sposób jednoznaczny można wskazać własność Wnioskodawcy oraz własność innych podmiotów, za wyjątkiem terenu nr 7:

Powierzchnia bez terenu nr 7 wynosi 2 800 636 m2, w tym własność Miasta stanowi 2616715 m2 (93,43%), natomiast 183 921 m2 (6,57%) stanowi własność innych podmiotów.

W piśmie z dnia 5 lutego 2013 r. uzupełniono wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje:

* Właściciele terenów inwestycyjnych będących przedmiotem projektu nie wnosili ani też nie będą wnosić na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek opłat za promowanie przedmiotowych terenów, gdyż celem projektu jest promocja terenów Miasta.

* Celem promocji prowadzonej w ramach projektu jest pozyskanie inwestorów dla Miasta, a w konsekwencji osiąganie przez Wnioskodawcę obrotów opodatkowanych podatkiem VAT np. w wyniku sprzedaży, dzierżawy tych terenów lub innych form odpłatnego udostępniania.

* Umowy cywilnoprawne z inwestorami zainteresowanymi lokowaniem kapitału na terenach objętych ww. projektem (kupnem, dzierżawą) będą zawierane przez Miasto w odniesieniu do terenów Miasta.

* Działka nr 7, zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie, przeznaczona jest pod budowę Centrum P. W chwili obecnej prowadzone są uzgodnienia z P w sprawie zawartego Porozumienia dot. budowy Centrum P oraz przygotowywane są załączniki do Porozumienia. Na dzień dzisiejszy trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki będzie zakres przedmiotowego przedsięwzięcia, a co za tym idzie Miasto nie jest w stanie określić sposobu użytkowania wskazanego terenu. Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie po zagospodarowaniu tego terenu będzie on łączyć funkcje komunikacyjne, komercyjne oraz społeczne.

* Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie może określić związku z przyszłą sprzedażą opodatkowaną (tzn. czy nastąpi i w jakim procencie dla Miasta)

* W chwili obecnej Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu w odniesieniu do terenu 7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma prawo odliczenia podatku VAT w całości lub w części w wyniku zaistniałej sytuacji związanej ze sprzedażą w dniu 22 marca 2012 terenu inwestycyjnego objętego promocją w ramach projektu "...." dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86, ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości w ramach realizacji projektu "....", gdyż ma on na celu doprowadzenie do zawarcia transakcji sprzedaży niezabudowanych gruntów przeznaczonych na cele budowlane, które to transakcje są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w zakresie terenów, których właścicielem jest Wnioskodawca. Prawo to nie przysługuje Miastu w zakresie dotyczącym terenów niestanowiących własności Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest "wykreowanie" sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "....".

Przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej Gminy. Przeprowadzenie w ramach projektu działań marketingowych ma na celu wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji.

Prowadzone w ramach projektu zakupy towarów i usług w ramach realizowanego projektu dokumentowane byty fakturami VAT. Zakupy towarów i usług dotyczą promocji terenów inwestycyjnych. W wyniku prowadzonych działań może następować zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowych na wyznaczonym terenie.

Zgodnie z dokumentacją projektową, w skład promowanych terenów wchodziły: tereny o łącznej powierzchni 2 922 236 m2, w tym tereny stanowiące własność Miasta oraz tereny stanowiące własność innych podmiotów.

W powyższych terenach w sposób jednoznaczny można wskazać własność Wnioskodawcy oraz własność innych podmiotów, za wyjątkiem terenu nr 7:

Powierzchnia bez terenu nr 7 wynosi 2 800 636 m2, w tym własność Miasta stanowi 2 616 715 m2 (93,43%), natomiast 183 921 m2 (6,57%) stanowi własność innych podmiotów.

Właściciele terenów inwestycyjnych będących przedmiotem projektu nie wnosili ani też nie będą wnosić na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek opłat za promowanie przedmiotowych terenów, gdyż celem projektu jest promocja terenów Miasta.

Celem promocji prowadzonej w ramach projektu jest pozyskanie inwestorów dla Miasta, a w konsekwencji osiąganie przez Wnioskodawcę obrotów opodatkowanych podatkiem VAT np. wyniku sprzedaży, dzierżawy tych terenów lub innych form odpłatnego udostępniania.

Umowy cywilnoprawne z inwestorami zainteresowanymi lokowaniem kapitału na terenach objętych ww. projektem (kupnem, dzierżawą) będą zawierane przez Miasto w odniesieniu do terenów Miasta.

Przedstawiony w treści wniosku opis stanu faktycznego wskazuje na to, że w ramach ww. projektu planuje się przygotowanie i przeprowadzenie kompleksowej kampanii promującej ofertę inwestycyjną terenów przeznaczonych do sprzedaży, dzierżawy lub innych form odpłatnego udostępniania, będących własnością Miasta (Wnioskodawcy) oraz terenów inwestycyjnych, będących własnością innych podmiotów, niemających finansowego udziału w projekcie.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, będących własnością odrębnych podmiotów (właścicieli działek), niemających finansowego udziału w projekcie.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie w odniesieniu do towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy, które mogą być w przyszłości przedmiotem dzierżawy, sprzedaży lub w innej formie odpłatnie udostępniane, związek taki występuje.

Sprzedaż, dzierżawa lub inne formy odpłatnego udostępniania gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

Wypada więc nadmienić, iż w sytuacji zmiany przeznaczenia towarów i usług zakupionych w celu realizacji ww. projektu Wnioskodawca powinien uwzględnić uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Jednocześnie zauważyć należy, że to na Wnioskodawcy spoczywa ciężar udokumentowania planowanych zmian co do sposobu wykorzystania zakupionych towarów i usług, co powoduje, że powinny one znaleźć odzwierciedlenie w stosownych dokumentach.

Zatem w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy, które są przeznaczone do sprzedaży, dzierżawy lub innych form odpłatnego udostępniania stwierdzić należy, iż z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, jednakże tylko w części w jakiej są one związane z promocją terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta.

W odniesieniu natomiast do promocji terenów, będących własnością odrębnych podmiotów (właścicieli działek), niemających finansowego udziału w projekcie, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Gmina z mocy prawa jest posiadającą osobowość prawną wspólnotą samorządową, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zlokalizowaną na odpowiednim terytorium. Jak już wskazano wyżej w ramach zadań własnych przypisanych przez ustawodawcę jednostce samorządu terytorialnego, jest wykonywanie zadań z zakresu promocji gminy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż czym innym jest promocja gminy określona jako zadanie własne (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym) a czym innym promocja określonego produktu inwestycyjnego (towaru) należącego do gminy.

Realizując działania w zakresie promocji gminy w szeroko pojętym aspekcie terytorialnym, Gmina pobudza określone zachowania, wspiera i aktywizuje społeczność lokalną, promuje walory regionu, dostarcza informacji związanych z zasobami swojego terenu.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizując projekt będący przedmiotem wniosku przy okazji promowania ściśle określonego produktu inwestycyjnego - czyli własnych terenów inwestycyjnych przeznaczonych do sprzedaży, dzierżawy lub w innej formie odpłatnego udostępnienia promowała będzie również nieodpłatnie tereny inwestycyjne należące do innych podmiotów.

Ten przedmiot działań Wnioskodawcy mieści się w zakresie działalności publicznej w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina bowiem dostarcza informacji o zasobach swojego regionu w aspekcie terytorialnym. W konsekwencji nieodpłatne promowanie w ramach projektu terenów inwestycyjnych innych niż będące własnością Gminy ma związek z prowadzoną przez Gminę działalnością. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych należących do innych podmiotów.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zaznaczenia zatem wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla celów rozliczeń podatkowych w ewidencjach oraz deklaracjach dla potrzeb podatku od towarów i usług w ramach zakreślonego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego)zawartego w niniejszym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl