IBPP3/443-126/11/PK - Opodatkowanie podatkiem VAT usług kulturalnych polegających na wykonywaniu autorskich programów kabaretowych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-126/11/PK Opodatkowanie podatkiem VAT usług kulturalnych polegających na wykonywaniu autorskich programów kabaretowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 27 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług kulturalnych polegających na wykonywaniu autorskich programów kabaretowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług kulturalnych polegających na wykonywaniu autorskich programów kabaretowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 27 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IBPP3/443-126/11/PK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką cywilną twórców i artystów - wykonawców nie zarejestrowanych jako podatnicy VAT. Do 31 grudnia 2010 r., zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 11 Ustawy o VAT, świadcząc usługi związane z kulturą (PKWiU z 2004 92.31.22-00.00) Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT. Spółka składa się z 4 artystów wspólników, którzy wspólnie tworzą i wykonują autorskie programy artystyczne. Organizacją ich występów zajmuje się wyspecjalizowana agencja artystyczna, która organizuje trasy i terminy wyjazdowe.

Wspólnicy realizują narzucony harmonogram występów, za który wystawiają ze spółki rachunek dla zlecającej agencji. Zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), wyłącza się z art. 43 ust. 1 pkt 1, po czym dodaje się do tego artykułu pkt 33b jako działalność zwolnioną z podatku VAT "indywidualnych artystów i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów". Jednocześnie załącznik nr 3 do ustawy o VAT otrzymał brzmienie - załącznik 3 poz. 181, gdzie mowa - bez względu na symbol PKWiU, opodatkowane stawką 8% od 1 stycznia 2011 r. są "usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania". Zgodnie z kluczem powiązań PKD 2004-2007 spółka posługuje się PKD 90.01.Z wykonując wyłącznie działalność kabaretową.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie jest podmiotem prawa publicznego, nie jest innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym oraz nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca to indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani za swoje występy kabaretowe w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wnioskodawca od momentu rozpoczęcia działalności osiąga w sposób systematyczny zyski, które w części są przeznaczane na własne doskonalenie świadczonych usług a w pozostałej na własne potrzeby.

Wnioskodawca - spółka cywilna składająca się z 4 artystów wspólników, wspólnie tworzy i wykonuje indywidualne autorskie programy artystyczne. Świadczone przez kabaret usługi kulturalne są indywidualną twórczością artystyczną a wystawiane rachunki, na rzecz posiadającego pełnomocnictwo do reprezentowania, zleceniodawcy (agencji artystycznej, organizującej trasy i terminy wyjazdowe) zawierają treść: "Autorski spektakl kabaretowy". Należność wypłacana przez zleceniodawcę pokrywa tylko i wyłącznie honoraria należne artystom za konkretny sceniczny występ. Wszelkie inne koszty, np. dojazdy, związane z występami ponosi sam Wnioskodawca. Wnioskodawca nie jest organizatorem występów, nie sprzedaje biletów na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy oraz nie prowadzi akcji reklamowych.

Cztery osoby biorące udział w ww. występach kabaretowych działają łącznie jako współtwórcy wszystkich utworów artystycznych (skeczy, piosenek, monologów, dialogów,itp.) w ramach zespołowego wykonania utworów artystycznych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kulturalne są rezultatem jego indywidualnego wytworu z dziedziny sztuki i przejawem działalności twórczej. Żadnej innej działalności usługowej, handlowej czy produkcyjnej kabaret nie prowadzi.

Za świadczone usługi Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w postaci honorarium autorskiego rozumianego jako wynagrodzenie należne współtwórcom utworu i artystom wykonawcom.

Wnioskodawca przewiduje przekazanie lub udzielenie licencji tylko dla TV na konkretne realizacje telewizyjne. Nie udziela prawa do artystycznego wykonania utworu innym wykonawcom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka cywilna, od stycznia 2011 r., nadal korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, korzysta on ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 pkt 1 ust. 33b ustawy o zmianie ustawy o VAT z dnia 29 października 2010 r., gdyż działalność kabaretowa jest wyłącznie związana z kulturą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (...) (ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 z późn. zm.).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy o VAT postanowiono m.in., iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 181, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Natomiast pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe oraz do obiektów kulturalnych oraz ww. usługi twórców i artystów wykonawców.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednym z ww. podmiotów.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest spółką cywilną składająca się z czterech wspólników, którzy wspólnie tworzą i wykonują indywidualne autorskie programy artystyczne w postaci występów kabaretowych. Wnioskodawca za świadczone usługi artystyczne wystawia rachunki, na rzecz zleceniodawcy - agencji artystycznej, organizującej trasy i terminy wyjazdowe. Należność wypłacana przez zleceniodawcę pokrywa tylko i wyłącznie honoraria należne artystom za konkretny sceniczny występ. Wszelkie inne koszty, np. dojazdy, związane z występami ponosi sam Wnioskodawca. Wnioskodawca nie jest organizatorem występów, nie sprzedaje biletów na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy oraz nie prowadzi akcji reklamowych.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest Spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie tworzenia i wykonywania indywidualnych autorskich programów artystycznych w postaci występów kabaretowych. Wobec tego, Spółka nie spełnia definicji żadnego z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy, uprawnionych do korzystania ze zwolnienia od podatku. Ponadto Wnioskodawca, jako spółka cywilna, jest zespołem artystów wykonawców, nie może zostać uznany za indywidualnego twórcę, a zatem nie jest również podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług. Stąd świadczone przez Zainteresowanego usługi w zakresie tworzenia i wykonywania indywidualnych autorskich programów artystycznych w postaci występów kabaretowych nie korzystają ze zwolnienia od podatku przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Reasumując, stawką właściwą dla opodatkowania usług świadczonych przez Spółkę, tj. tworzenia i wykonywania indywidualnych autorskich programów artystycznych w postaci występów kabaretowych jest stawka podatku, obowiązująca od dnia 1 stycznia 2011 r. w wysokości 23%. Natomiast w przypadku otrzymania wynagrodzenia w formie honorarium za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, właściwa będzie stawka 8% VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejszą interpretację oparto na opisie zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej stawki podatku VAT dla usług świadczonych przez wyspecjalizowaną agencję artystyczną, która organizuje występy Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl