IBPP3/443-1256/12/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1256/12/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją drugiego etapu operacji polegającej na zagospodarowaniu terenu dla potrzeb budowy pola biwakowego w... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją drugiego etapu operacji polegającej na zagospodarowaniu terenu dla potrzeb budowy pola biwakowego w.....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 stycznia 2013 r. znak: IBPP3/443-1256/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

W dniu 15 września 2011 r. Wnioskodawca jako osoba fizyczna podpisał umowę z samorządem Województwa na częściową refundację operacji w zakresie małych projektów w ramach Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW 2007-2013.

Operacja składa się z dwóch etapów:

I etap to odnowienie elewacji zabytkowego budynku,

II etap to zagospodarowanie terenu dla budowy pola biwakowego o powierzchni 200 m2. Operacja jest realizowana w....

Pierwszy etap został już zrealizowany a teraz trwają prace przy II etapie. W zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do umowy zawartej 15 września 2011 r. do kosztów kwalifikowanych operacji zaliczono również kwotę podatku VAT. Składając wniosek o płatność dla II etapu Wnioskodawca zobowiązany jest do załączenia interpretacji indywidualnej dotyczącej zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych.

Realizacja II etapu operacji obejmuje: niwelację terenu nieruchomości pod potrzeby pola biwakowego, utwardzenie terenu nieruchomości na dojściach, montaż umywalki zbiorczej i punktu poboru wody, wymiana podejścia kanalizacyjnego, elementy małej architektury (kosze na odpadki stół i ława). Usługi powyższe są udokumentowane fakturami VAT i Wnioskodawca figuruje na nich jako nabywca. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT 7. po zrealizowaniu II etapu Wnioskodawca dokonał zgłoszenia działalności gospodarczej - usługi turystyczne umożliwiające nocleg w namiotach. Działalność ta będzie ograniczona do sezonu wiosenno letniego tj. od maja do połowy września. Prowadzona na niewielkiej powierzchni (200 m2) podlegać będzie zwolnieniu zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie też rezygnował z tego zwolnienia. Wnioskodawca nie będzie składał deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją drugiej transzy polegającej na zagospodarowaniu terenu dla potrzeb budowy pola biwakowego w....

* Czy w zdarzeniu przyszłym tj. podczas prowadzenia działalności gospodarczej opisanej w pkt 68 Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja drugiej transzy operacji polegającej na zagospodarowaniu terenu dla potrzeb budowy pola biwakowego w....

Stanowisko Wnioskodawcy:

* Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją drugiej transzy polegającej na zagospodarowaniu terenu dla potrzeb budowy pola biwakowego w....

* W zdarzeniu przyszłym tj. podczas prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług turystycznych - noclegi w namiotach - Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze realizowaniem drugiej transzy operacji polegającej na zagospodarowaniu terenu dla potrzeb budowy pola biwakowego w....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje operację w zakresie małych projektów w ramach Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW 2007-2013. Operacja składa się z dwóch etapów: I etap to odnowienie elewacji zabytkowego budynku,

II etap to zagospodarowanie terenu dla budowy pola biwakowego o powierzchni 200 m2. Operacja jest realizowana w.... Pierwszy etap został już zrealizowany a teraz trwają prace przy II etapie. W zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do umowy zawartej 15 września 2011 r. do kosztów kwalifikowanych operacji zaliczono również kwotę podatku VAT. Składając wniosek o płatność dla II etapu Wnioskodawca zobowiązany jest do załączenia interpretacji indywidualnej dotyczącej zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych. Realizacja II etapu operacji obejmuje: niwelację terenu nieruchomości pod potrzeby pola biwakowego, utwardzenie terenu nieruchomości na dojściach, montaż umywalki zbiorczej i punktu poboru wody, wymiana podejścia kanalizacyjnego, elementy małej architektury (kosze na odpadki stół i ława). Usługi powyższe są udokumentowane fakturami VAT i Wnioskodawca figuruje na nich jako nabywca. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT 7. po zrealizowaniu II etapu Wnioskodawca dokonał zgłoszenia działalności gospodarczej - usługi turystyczne umożliwiające nocleg w namiotach. Działalność ta będzie ograniczona do sezonu wiosenno letniego tj. od maja do połowy września. Prowadzona na niewielkiej powierzchni (200 m2) podlegać będzie zwolnieniu zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie też rezygnował z tego zwolnienia. Wnioskodawca nie będzie składał deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem.

Zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Artykuł 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do alternatywnego wyboru, zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, bądź pozostania podatnikiem VAT zwolnionym. Powyższy wybór jest dobrowolną decyzją podatnika, u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła określonego ustawowo limitu kwoty.

Jak już nadmieniono na wstępie rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyłącza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są i nie będą spełnione, gdyż zakupy dotyczące realizacji II transzy ww. operacji nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest i jak twierdzi nie będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji drugiej transzy operacji polegającej na zagospodarowaniu terenu dla potrzeb budowy pola biwakowego w....

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl