IBPP3/443-1250/11/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1250/11/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku zgłoszenia świadczonej usługi marketingowej na rzecz firmy angielskiej jako wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych na druku zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R i wykazania świadczonej usługi marketingowej na rzecz firmy angielskiej w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R i wykazania świadczonej usługi marketingowej na rzecz firmy angielskiej w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 16 stycznia 2012 r. znak IBPP3/443-1250/11/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług marketingowych oraz sprzedaży towarów handlowych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT nie zgłoszonym do transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W ostatnim czasie Wnioskodawca nawiązał współpracę gospodarczą z firmą posiadającą swoją siedzibę w Anglii. Firma ta prowadzi działalność gospodarczą i nie jest podatnikiem od wartości dodanej (korzysta ze zwolnienia podmiotowego w VAT na podstawie angielskich przepisów), nie jest również zgłoszona do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Firma angielska, o której mowa, przedstawiła Wnioskodawcy odpowiednie oświadczenie, potwierdzające opisany wyżej stan rzeczy.

Dla firmy angielskiej w październiku 2011 r. Wnioskodawca wykonał usługę marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów z terenu Polski zainteresowanych zakupem towarów handlowych od tejże firmy angielskiej.

Wykonanie tej usługi Wnioskodawca udokumentował fakturą VAT z oznaczeniem "nie podlega opodatkowaniu" oraz adnotacją, że "podatek VAT rozliczy nabywca". Kwotę obrotu z tej transakcji Wnioskodawca wykazał wyłącznie w poz. 21 deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie rejestrował się z tego powodu do transakcji wewnątrzwspólnotowych i nie wykazywał kwoty obrotu z tytułu wykonania tej usługi w informacji VAT-UE.

Pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny w następujący sposób:

1.

Usługa marketingowa była świadczona przez Wnioskodawcę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie firma angielska (zleceniodawca usługi) nie posiada siedziby działalności gospodarczej. Firma angielska (zleceniodawca) posiada siedzibę działalności gospodarczej na terenie Wielkiej Brytanii.

2.

Firma angielska (zleceniodawca) nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju tj. na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze świadczeniem usługi marketingowej dla firmy angielskiej Wnioskodawca był zobowiązany do zgłoszenia się do transakcji wewnątrzwspólnotowych na formularzu VAT-R i wykazania tej transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze świadczeniem usługi marketingowej dla firmy angielskiej nie spoczywał na Wnioskodawcy obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego do transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz wykazania tej transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE z uwagi na fakt, że usługobiorca w ogóle nie jest podatnikiem od wartości dodanej, co oznacza że nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VA T, który mówi, że: "Podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca ".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług" ustawy o VAT w art. 28a ustawodawca zawarł definicję podatnika. W myśl art. 28 ustawy o VAT na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko na potrzeby ustalenia miejsca świadczenia usług.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podatników wyrażona została w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

I tak w myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1., art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT nie zgłoszonym do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług marketingowych. W październiku 2011 r. Wnioskodawca wykonał usługę marketingową na terenie Polski polegającą na pozyskiwaniu klientów z terenu Polski zainteresowanych zakupem towarów handlowych firmy angielskiej posiadającą swoją siedzibę w Anglii. Firma angielska (zleceniodawca) nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Firma angielska prowadzi działalność gospodarczą i nie jest podatnikiem od wartości dodanej (korzysta ze zwolnienia podmiotowego w VAT na podstawie angielskich przepisów), nie jest również zgłoszona do transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W związku z powyższym w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usługi marketingowej na rzecz firmy angielskiej, miejscem świadczenia a zarazem opodatkowania jest terytorium państwa gdzie usługobiorca posiada siedzibę, czyli w przedmiotowej sprawie miejscem świadczenia jest terytorium Wielkiej Brytanii, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6 (art. 97 ust. 2 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 97 ust. 3 ustawy o VAT przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

1.

nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;

2.

świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R został określony rozporządzeniem z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 800). Części C.3 ww. zgłoszenia wypełniają podatnicy o, których mowa w art. 97 ust. 1, 2, 3 i 13 ustawy o VAT tj.

Rejestracja podatników VAT UE

* poz. 59 - podatnik podlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny będzie dokonywał lub dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym dostawy, do której stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, lub będzie nabywał lub nabywa usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy, jeżeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług,

* poz. 60 - podatnik niepodlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny lub osoba prawna niebędąca podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy będzie dokonywał lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

* poz. 61 - podatnik niepodlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny będzie świadczył lub świadczy usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, lub będzie nabywał lub nabywa usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy, jeżeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku zgłoszenia świadczonej usługi marketingowej na rzecz firmy angielskiej jako wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych na druku zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, ponieważ nie zachodzą przesłani o których mowa w art. 97 ust. 1, 2, 3 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:

1.

wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

2.

wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

3.

dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

4.

usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca

- zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

W związku z powyższym, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R w zakresie świadczonej usługi marketingowej na rzecz firmy angielskiej, jak i również nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy o VAT to również nie powstał u Wnioskodawcy obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż w myśl § 26 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360) przepisy § 5, 7-22 i 25 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 26 ust. 2 rozporządzenia).

Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4 (§ 26 ust. 3 rozporządzenia).

W związku z powyższym w opisanej sytuacji Wnioskodawca winien udokumentować świadczoną usługę marketingową na rzecz firmy angielskiej poprzez wystawienie faktury zgodnie z brzmieniem § 26 ust. 1-3 rozporządzenia.

Zgodnie z § 26 ust. 4 rozporządzenia w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz:

1.

adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Zatem w niniejszej sytuacji nie znajdzie zastosowania § 26 ust. 4 rozporządzenia, gdyż nie występuje świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT tj. usług, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej i opodatkowania dostawy towarów podatkiem VAT została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl