IBPP3/443-1247/13/ASz - Możliwość odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1247/13/ASz Możliwość odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 września 2013 r. (data wpływu 4 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 18 grudnia 2013 r.) oraz pismem z 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej możliwości odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 18 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 6 grudnia 2013 r. znak: IBPP3/443-1247/13/ASz oraz pismem z 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Szpital (Wnioskodawca) od 16 kwietnia 2012 r. realizuje projekt Z RPO W pn. "...". Współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Priorytetu II "Społeczeństwo Informacyjne". Działanie 2.2. Celem priorytetu jest wzrost konkurencyjności regionalnej gospodarki opartej na wiedzy realizowany przez wsparcie Szpitala zdolnego do konkurowania na rynku ogólnopolskim i tworzącego miejsca pracy w regionie. Celem głównym priorytetu jest stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa informacyjnego w regionie realizowanego przez cele szczegółowe takie jak:

* zapewnienie powszechnego, szerokopasmowego i bezpiecznego dostępu do Internetu,

* wzrost liczby usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Głównym celem projektu jest wzrost liczby usług świadczonych przez Szpital drogą elektroniczną zarówno bezpośrednio na rzecz pacjentów jak i pośrednio - na rzecz konkretnych jednostek Szpitala, co w konsekwencji wpływa na jakość świadczonych usług na rzecz pacjentów przebywających na oddziałach Szpitala. Realizacja projektu polega na pełnej automatyzacji kilku kluczowych obszarów działalności Szpitala dzięki, której poprawi się jakość świadczonych usług, wzrośnie wydajność pracy personelu medycznego oraz wzrośnie zadowolenie pacjentów. Realizacja projektu wprowadza następujące narzędzia informatyczne w Szpitalu:

* system AMMS, który zespolił wszystkie dotychczas funkcjonujące w Szpitalu systemy i aplikacje informatyczne, które zapewniają profesjonalną obsługę pacjenta i kompletną dokumentację medyczną generowaną w systemie i automatyczne umieszczanie wyników badań w dokumentacji pacjenta. System integruje dane pochodzące z poszczególnych systemów, które pozwalają na pełną analizę procedur medycznych oraz budowanie budżetu dla poszczególnych komórek medycznych;

* WiFi w bloku łóżkowym oraz zakup 60 urządzeń końcowych do obsługi systemu AMMS, zapewnia mobilny dostęp do pełnej dokumentacji bezpośrednio przy łóżku pacjenta;

* system automatycznej dystrybucji leków wraz z integracją z systemem AMMS, zapewnia zautomatyzowany proces obiegu leków;

* system kolejkowy usprawnia poruszanie się pacjenta po przychodniach specjalistycznych,

* system ucyfrawiający 5 sal operacyjnych

* e-rejestracja.

Zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu są podzielone na następujące zadania:

* zadanie nr 1 projektu pn: zakup i wdrożenie systemu AMMS. (ASSECO MEDICAL MANAGEMENT SOLUTIONS)

Zadanie zostało zrealizowane przez zakup i wdrożenie następujących licencji:

* ruch chorych (statystyka ruchu pacjentów po oddziałach, przeniesienia pacjentów z okresu poprzedniego,zgony, wypisy)

* symulator JGP (Jednorodna Grupa Pacjentów)

* apteczki oddziałowe

* zlecenia badań

* apteka szpitalna

* przychodnia

* pracownia diagnostyczna

* blok operacyjny

* stacja dializ

* punkt pobrań

* laboratorium

* bank krwi

* zakażenia szpitalne

* dokumentacja medyczna

* wycena procedur medycznych

* kalkulacja kosztów leczenia

* system wspomagania decyzji

* oraz zakup sprzętu niezbędnego do funkcjonowania systemu tj. czytniki OCR, czytniki kodów kreskowych, drukarski kodów kreskowych.

* zadanie nr 2 projektu pn. Zakup i wdrożenie systemu dostępu bezprzewodowego WiFi w blokach łóżkowych;

* zadanie nr 3 projektu pn. Zakup urządzeń końcowych dla personelu medycznego do rozszerzenia możliwości obsługi szpitalnego systemu informatycznego - ze szczególnym uwzględnieniem systemu AMMS;

* zadanie nr 4 projektu pn. Zakup i wdrożenie systemu automatycznej dystrybucji leków wraz z integracją z systemem AMMS;

* zadanie nr 5 projektu pn. Zakup i wdrożenie systemu "kolejkowego" usprawniającego poruszanie się pacjenta po przychodniach specjalistycznych;

* zadanie nr 6 projektu pn. Zakup i wdrożenie systemu ucyfrawiającego 5 sal operacyjnych;

* zadanie nr 7 promocja projektu;

* zadanie nr 8 zakup i wdrożenie systemu e-rejestracja.

Zadanie nr 1 na kwotę 1 889 403,00 zł oraz zadanie nr 8 na kwotę 114 267,00 zł zostało zrealizowane w 2013 r. Wnioskodawca nie obniżył podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za realizację zadania nr 1 oraz nr 8 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług, służących usługom medycznym wykonywanych na rzecz pacjentów. Następne zadania projektu będą realizowane do końca 2014 r. Zakup usług do zadań nr 2, 3, 4, 5, 6, 7 będą związane bezpośrednio z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług, służących usługom medycznym wykonywanych na rzecz pacjentów

W piśmie z 11 grudnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7 do Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu z RPO W pn. "...", współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Priorytetu II "Społeczeństwo Informacyjne". Działanie 2.2. nie były i nie będą wykorzystane przez Szpital do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zakupy towarów i usług do wszystkich zadań projektu, zarówno realizowanych w 2013 r. (zadanie 1 i 8) jaki realizowanych w 2014 r. (zadanie 2, 3, 4, 5, 6, 7) będą wykorzystywane przez Szpital wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od zakupów związanych z realizacją projektu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty niż wskazane we wniosku.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako jest czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie były i nie będą wykorzystane przez Szpital do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług do wszystkich zadań projektu, zarówno realizowanych w 2013 r. (zadanie 1 i 8) jaki realizowanych w 2014 r. (zadanie 2, 3, 4, 5, 6, 7) będą wykorzystywane przez Szpital wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Tak przedstawiony opis sprawy wskazuje, że towary i usługi, które Wnioskodawca nabył oraz zamierza nabyć realizując przedmiotowy projekt zostały wykorzystane (zostaną wykorzystane) do jednej kategorii czynności tj. usług zwolnionych z podatku VAT.

Z treści przywołanej powyżej regulacji art. 86 ust. 1 jednoznacznie wynika, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

W rozpatrywanej sprawie (jak wynika z wniosku), podatek naliczony dotyczący zrealizowanego projektu nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, w związku z zaprezentowanym we wniosku opisem sprawy, z którego jednoznacznie wynika, iż nabyte towary i usługi na potrzeby realizacji projektu nie mają i nie będą mieć w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, w szczególności wykorzystania efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe przyjęto informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl