IBPP3/443-1243/11/PH - Określenie obowiązków pośredniczącego podmiotu węglowego w przypadku dostawy wyrobów węglowych, zwolnionych od akcyzy, bezpośrednio od producenta do podmiotu zużywającego lub innego pośredniczącego podmiotu węglowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1243/11/PH Określenie obowiązków pośredniczącego podmiotu węglowego w przypadku dostawy wyrobów węglowych, zwolnionych od akcyzy, bezpośrednio od producenta do podmiotu zużywającego lub innego pośredniczącego podmiotu węglowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku nieopatrzonym datą sporządzenia, a który wpłynął do tut. organu dnia 18 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy wyrobów węglowych z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy jest:

* prawidłowe w części dotyczącej obowiązku Wnioskodawcy do wystawienia i dołączenia dokumentu dostawy do przemieszczanych wyrobów węglowych,

* nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku Wnioskodawcy do potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy otrzymanym z kopalni.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy wyrobów węglowych z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) zajmuje się głównie dostawą surowców energetycznych (węgla i biomasy) do elektrowni i elektrociepłowni należących do Grupy E. w Polsce. Spółka dostarcza głównie węgiel o kodzie CN 2701, ale mogą wystąpić sytuacje, w których dostarczany będzie węgiel brunatny i koks o kodach CN odpowiednio 2702, 2704 (dalej łącznie: wyroby węglowe).

Co do zasady, odbiorcy Spółki nie będą posiadać statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, może się jednak zdarzyć, iż odbiorcą wyrobów Spółki będzie inny pośredniczący podmiot węglowy.

Od dnia 1 stycznia 2012 r. w związku z wejściem w życie znowelizowanych przepisów ustawy akcyzowej, Spółka dokonując dostaw wyrobów węglowych będzie posiadała status pośredniczącego podmiotu węglowego. Spółka zamierza dokonywać przemieszczeń wyrobów akcyzowych głównie z zastosowaniem następującego modelu transakcji:

Podstawowy model transakcji:

Co do zasady Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność jako tzw. wirtualny pośrednik tj. przemieszczenie wyrobów węglowych w ramach dostawy wyrobów zwolnionych będzie dokonywane bezpośrednio od producenta tych wyrobów (kopalni), który będzie posiadał status pośredniczącego podmiotu węglowego do podmiotów zużywających węgiel, bądź innego pośredniczącego podmiotu węglowego. Natomiast własność wyrobów węglowych, będzie przenoszona najpierw z kopalni na Wnioskodawcę (w momencie przekazania węgla do przewozu przewoźnikowi wskazanemu przez Spółkę), a następnie z Wnioskodawcy na podmiot zużywający bądź inny pośredniczący podmiot węglowy w momencie dostawy do miejsca odbioru. Obie transakcje sprzedaży zostaną udokumentowane fakturami VAT. Innymi słowy, dojdzie do jednego przemieszczenia wyrobów, ale dwóch transakcji sprzedaży.

Wątpliwości Spółki

* Jak wynika z przepisów znowelizowanej ustawy akcyzowej, jednym z warunków zastosowania zwolnień od akcyzy dla wyrobów węglowych zgodnie z art. 31a ustawy akcyzowej w znowelizowanym brzmieniu będzie dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy.

Spółka rozważa, który, bądź które z podmiotów w opisanym modelu dostawy będą odpowiedzialne za wystawienie i dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy.

* W trakcie przemieszczenia wyrobów węglowych, z uwagi na ich właściwości fizykochemiczne (m.in. osypywanie się wyrobów na wagonach kolejowych podczas transportu, osadzanie się w wagonach pozostałości po wyrobach węglowych) mogą powstać ubytki wyrobów węglowych.

W tym zakresie, wątpliwości Spółki budzi, który z podmiotów jest podatnikiem podatku akcyzowego od ubytków wyrobów węglowych oraz od kiedy należy uiszczać akcyzę od powstałych ubytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w sytuacji dostawy wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy, w której Wnioskodawca działa jako tzw. wirtualny pośrednik (Podstawowy model transakcji) tj. dostawa wyrobów akcyzowych jest dokonywana bezpośrednio od producenta wyrobów węglowych do podmiotu zużywającego lub innego pośredniczącego podmiotu węglowego, Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia i dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy.

2.

Czy w sytuacji dostawy wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy, w której Wnioskodawca działa jako tzw. wirtualny pośrednik (Podstawowy model transakcji) tj. dostawa wyrobów akcyzowych jest dokonywana bezpośrednio od producenta wyrobów węglowych do podmiotu zużywającego lub innego pośredniczącego podmiotu węglowego, Wnioskodawca jest zobowiązany do potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

W ocenie Spółki, w sytuacji dostawy wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy w której Wnioskodawca działa jako tzw. wirtualny pośrednik tj. dostawa wyrobów akcyzowych jest dokonywana bezpośrednio od producenta wyrobów węglowych lub od innego niż Spółka pośredniczącego podmiotu węglowego do podmiotu zużywającego lub innego pośredniczącego podmiotu węglowego, Wnioskodawca jest zobowiązany do dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy w momencie nabycia wyrobów węglowych, tj. w momencie uzyskania prawa do rozporządzania tymi wyrobami.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki, w sytuacji dostawy wyrobów zwolnionych, w której Wnioskodawca działa jako tzw. wirtualny pośrednik tj. dostawa wyrobów akcyzowych jest dokonywana bezpośrednio od producenta wyrobów węglowych lub od innego niż Spółka pośredniczącego podmiotu węglowego do podmiotu zużywającego lub innego pośredniczącego podmiotu węglowego, Wnioskodawca jest zobowiązany do potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy, otrzymanym od kopalni.

Szczegółowe uzasadnienie stanowiska:

a)

Literalne brzmienie ustawy akcyzowej

Jedną z czynności opodatkowanych akcyzą w przypadku wyrobów węglowych jest sprzedaż tych wyrobów, zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej w znowelizowanym brzmieniu.

Znowelizowane brzmienie ustawy akcyzowej, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2012 r. przewiduje w art. 31a ust. 1 zwolnienie od akcyzy dla sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu z jednego ze zwolnień od akcyzy określonego w ust. 2 tego artykułu (m.in. zwolnienie dla wyrobów węglowych wykorzystywanych w procesie produkcji energii elektrycznej).

Zgodnie z ust. 3 art. 31a ustawy akcyzowej w znowelizowanym brzmieniu, warunkiem zastosowania zwolnienia od akcyzy jest m.in.

"

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy."

Z brzmienia przepisów wynika, iż każda sprzedaż o ile odbywa się pomiędzy podmiotami uprawnionymi (w tym przypadku pomiędzy pośredniczącymi podmiotami węglowymi) może podlegać zwolnieniu od akcyzy po spełnieniu warunków, o których mowa powyżej. W podstawowym modelu transakcji nastąpią dwie transakcje zwolnione - sprzedaż z kopalni do pośredniczącego podmiotu węglowego oraz sprzedaż przez Wnioskodawcę do podmiotu zużywającego wyroby węglowe na cele zwolnione (wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy) lub do innego pośredniczącego podmiotu węglowego. W związku z koniecznością dołączenia dokumentu dostawy do przemieszczanych wyrobów węglowych w celu uzyskania zwolnienia w podstawowym modelu transakcji moment wystawienia dokumentu dostawy będzie ściśle skorelowany z transakcją sprzedaży, a tym samym z momentem przeniesienia prawa do rozporządzania wyrobami węglowymi. Niezbędne jest zatem wystawienie dwóch dokumentów dostawy - jednego dokumentującego sprzedaż wyrobów węglowych z kopalni do Wnioskodawcy oraz drugiego dokumentującego sprzedaż wyrobów przez Wnioskodawcę na rzecz końcowego odbiorcy.

W ocenie Spółki, to podmiot wysyłający jest podmiotem odpowiedzialnym za dokonanie przemieszczenia. W związku z czym, to podmiot wysyłający (kopalnia w przypadku sprzedaży do Wnioskodawcy i Wnioskodawca w przypadku sprzedaży na rzecz odbiorcy końcowego) jest zobowiązany do dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca w pierwszym etapie transakcji fizycznie nie dokonuje przemieszczenia natomiast uzyskuje prawo do rozporządzenia rzeczą, może być uznany na tym etapie za podmiot zobowiązany do potwierdzenia na dokumencie dostawy odbioru wyrobów węglowych. W drugim etapie podmiotem zobowiązanym do potwierdzenia na dokumencie dostawy odbioru wyrobów węglowych jest ich rzeczywisty odbiorca - podmiot zużywający lub pośredniczący podmiot węglowy.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, dotychczasowe przepisy dotyczące dokumentu dostawy mogą być stosowane jedynie pomocniczo, ponieważ do tej pory nie występowała w podatku akcyzowym taka czynność opodatkowana jak sprzedaż. Traktując obowiązujące przepisy w zakresie dokumentu dostawy pomocniczo, dochodzimy do następujących wniosków:

* w sytuacji dokonywania przemieszczenia wyrobów węglowych w Podstawowym modelu transakcji tj. od ich producenta (kopalni) lub od innego niż Spółka pośredniczącego podmiotu węglowego bezpośrednio do podmiotu zużywającego lub innego pośredniczącego podmiotu węglowego, podmiotem zobowiązanym do wystawienia dokumentu dostawy będzie podmiot wysyłający wyroby węglowe czyli kopalnia. Podmiotem zobowiązanym do potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy będzie Wnioskodawca (w pierwszej fazie obrotu),

* w drugiej fazie obrotu (po sprzedaży wyrobów przez kopalnię na rzecz Wnioskodawcy) to Spółka będzie zobowiązana do wystawienia dokumentu dostawy a podmiotem zobowiązanym do potwierdzenia ich odbioru będzie pośredniczący podmiot węglowy inny niż Spółka lub podmiot zużywający.

b)

Dotychczasowa praktyka obrotu wyrobami węglowymi

Powyższe stanowisko uzasadnione jest również istniejącą praktyką obrotu wyrobami węglowymi. Węgiel jest dystrybuowany zarówno do dużych zakładów produkcyjnych, jak i do mniejszych odbiorców (gospodarstwa domowe, gospodarstwa rolne, etc). Ilość mniejszych odbiorców liczona jest w setkach tysięcy. W związku ze skalą obrotu węglem, w przypadku odbioru przez np. gospodarstwo rolne węgla własnym transportem, problematyczne byłoby nałożenie na taki podmiot obowiązku potwierdzenia odbioru dopiero w momencie dotarcia węgla do miejsca gdzie nastąpi jego zużycie.

W przypadku konieczności potwierdzania dokumentu dostawy dopiero w momencie dotarcia wyrobów węglowych do miejsca zużycia, to na indywidualnym odbiorcy ciążyłby obowiązek odesłania dokumentu dostawy do dystrybutora, co z uwagi na opisaną powyżej skalę obrotu węglem, stawiałoby jego dystrybutorów wobec ogromnych trudności praktycznych. Również dlatego, zdaniem Spółki należy przyjąć interpretację, zgodnie z którą dokument dostawy powinien być potwierdzany w miejscu przekazania prawa do rozporządzania węglem, tj. w miejscu sprzedaży węgla.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej obowiązku Wnioskodawcy do wystawienia i dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy,

* nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku Wnioskodawcy do potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy otrzymanym z kopalni.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 2 stycznia 2012 r., zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

W myśl art. 10 ust. 1a i ust. 1b ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

Jeżeli sprzedaż wyrobów węglowych jest potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu od dnia wydania wyrobów węglowych.

Stosownie do art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

W powołanym ust. 2 art. 31a ustawy wskazano zwolnienia od akcyzy obejmujące wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Z opisu sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę wynika, iż w pierwszym etapie transakcji nabycie wyrobów węglowych przez Wnioskodawcę występującego jako pośredniczący podmiot węglowy od pośredniczącego podmiotu węglowego (kopalni) następuje bez przemieszczenia wyrobów węglowych.

Stosownie do powyższego, jeżeli sprzedaż wyrobów węglowych dokonana przez kopalnię na rzecz Wnioskodawcy następuje na terenie kopalni bez ich przemieszczenia, dla zachowania warunków zwolnienia nie jest wymagane dołączenie do sprzedawanych wyrobów dokumentu dostawy, a tym samym potwierdzenie na tym dokumencie odbioru wyrobów węglowych.

Powyższe potwierdza również § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 2 stycznia 2012 r., zgodnie z którym dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31 ust. 2 ustawy.

Tym samym w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych Wnioskodawcy przez pośredniczący podmiot węglowy (kopalnię) przy jednoczesnym braku przemieszczenia sprzedawanych wyrobów węglowych, dla zachowania warunków zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych nie jest wymagane wystawienie przez kopalnię dokumentu dostawy, a co za tym idzie również potwierdzenie tego dokumentu przez Wnioskodawcę.

Stosownie do powyższego stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę, iż w przypadku transakcji sprzedaży wyrobów węglowych pomiędzy kopalnią (pośredniczącym podmiotem węglowym), a Wnioskodawcą (również pośredniczącym podmiotem węglowym), bez dokonania przemieszczenia wyrobów węglowych, warunkiem zwolnienia jest dołączenie dokumentu dostawy - należy uznać za nieprawidłowe.

Dokonując natomiast analizy drugiej fazy "Podstawowego modelu transakcji" opisanego we wniosku tj. sprzedaży przez Wnioskodawcę z terenu kopalni wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, dla zachowania warunków zwolnienia z akcyzy istotnie wymagane jest wystawienie przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy i dołączenie go do przemieszczanych wyrobów.

W myśl § 2 ust. 6a wyżej przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r., w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a), dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;

2.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił

3.

trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;

4.

czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

W tym zakresie zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Szczegółowy obieg dokumentu dostawy wystawianego przez Wnioskodawcę może przebiegać w różny sposób w zależności od sytuacji:

Jeżeli Wnioskodawca odbiera węgiel z kopalni i dostarcza je własnym transportem do miejsca odbioru wskazanego przez nabywcę, obieg dokumentu dostawy będzie kształtował się w sposób następujący:

1.

Wnioskodawca:

* wystawia dokument dostawy w czterech egzemplarzach, w którym w poz. 3 i 4 wpisuje dane kopalni, w której znajdują się wyroby węglowe,

* jeden egzemplarz dokumentu dostawy zachowuje dla siebie (egzemplarz przeznaczony dla podmiotu wystawiającego),

* jeden egzemplarz dokumentu dostawy przekazuje nabywcy (przewozi, wysyła pocztą, itp.),

* jeden egzemplarz dokumentu dostawy przekazuje kopalni, która wydaje mu wyroby węglowe do przemieszczenia,

* jeden egzemplarz dokumentu dostawy przedkłada w kopalni celem potwierdzenia wydania węgla do przemieszczenia i dołącza go do przemieszczanych wyrobów węglowych.

2.

Po dostarczeniu węgla przez Wnioskodawcę ich nabywca potwierdza odbiór na egzemplarzu dokumentu dostawy, który był dołączony do przemieszczanych wyrobów i zwraca go Wnioskodawcy.

3.

Wnioskodawca dołącza egzemplarz dokumentu dostawy zawierający potwierdzenie odbioru węgla przez ich nabywcę do posiadanego egzemplarza dokumentu dostawy.

Natomiast w przypadku, kiedy nabywca wyrobów węglowych odbiera je z kopalni, w której znajduje się węgiel, własnym transportem, zaś miejscem odbioru wyrobów węglowych jest w kopalni, w której znajduje się węgiel, a ilość przemieszczanego węgla wpisuje w dokumencie dostawy Wnioskodawca, który wystawia dokument, obieg dokumentu dostawy będzie wyglądał w poniższy sposób:

1.

Wnioskodawca:

* wystawia dokument dostawy w czterech egzemplarzach, w którym w poz. 3 i 4 wpisuje dane pośredniczącego kopalni, w której znajdują się wyroby węglowe,

* jeden egzemplarz dokumentu dostawy zachowuje dla siebie (egzemplarz przeznaczony dla podmiotu wystawiającego),

* jeden egzemplarz dokumentu dostawy przekazuje nabywcy (wysyła pocztą, itp.),

* dwa egzemplarze dokumentu dostawy przekazuje kopalni, w której znajduje się węgiel (za pośrednictwem nabywcy, któremu wcześniej przekazuje te egzemplarze dokumentu dostawy lub w inny umówiony sposób).

2.

Kopalnia, w której znajduje się węgiel, zachowuje jeden egzemplarz dokumentu dostawy dla siebie, na drugim egzemplarzu w poz. 8 potwierdza wydanie węgla, a następnie przedkłada go nabywcy celem potwierdzenia przez niego w poz. 14 odbioru węgla.

3.

Po potwierdzeniu odbioru węgla przez nabywcę na przedłożonym w tym celu egzemplarzu dokumentu dostawy kopalnia przekazuje ten egzemplarz w umówiony sposób Wnioskodawcy, który dołącza go do posiadanego egzemplarza dokumentu dostawy

4.

Nabywca przewozi dalej wyroby węglowe własnym transportem, przy czym posiadany przez niego egzemplarz dokumentu dostawy służy jako potwierdzenie prawidłowego nabycia wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy.

Jeśli natomiast nabywca odbiera węgiel z kopalni własnym transportem, miejsce odbioru wyrobów węglowych jest w kopalni, w której znajduje się węgiel, lecz ilość przemieszczanego węgla wpisuje w dokumencie dostawy kopalnia, w której znajduje się węgiel, obieg dokumentu dostawy będzie się przedstawiał następująco:

1.

Wnioskodawca:

* wystawia dokument dostawy w czterech egzemplarzach, w którym w poz. 3 i 4 wpisuje dane kopalni, w której znajdują się wyroby węglowe,

* przekazuje cztery egzemplarze dokumentu dostawy kopalni, w której znajduje się węgiel (za pośrednictwem nabywcy któremu wcześniej przekazuje wystawione egzemplarze dokumentu dostawy lub w inny umówiony sposób).

2.

Kopalnia, w której znajduje się węgiel, wpisuje ilość wydanych wyrobów węglowych w poz. 15 we wszystkich egzemplarzach dokumentu dostawy, z których:

* jeden egzemplarz zachowuje dla siebie (egzemplarz przeznaczony dla podmiotu wydającego węgiel),

* jeden egzemplarz przekazuje nabywcy węgla,

* jeden egzemplarz przekazuje Wnioskodawcy, który wystawił dokument,

* w jednym egzemplarzu potwierdza w polu 8 wydanie węgla do przemieszczenia, a następnie przedkłada go nabywcy celem potwierdzenia w poz. 14 jego odbioru.

3.

Po potwierdzeniu odbioru węgla przez nabywcę na przedłożonym w tym celu egzemplarzu dokumentu dostawy kopalnia przekazuje ten egzemplarz w umówiony sposób Wnioskodawcy, który dołącza go do posiadanego egzemplarza dokumentu dostawy.

4.

Nabywca przewozi dalej wyroby węglowe własnym transportem, przy czym posiadany przez niego egzemplarz dokumentu dostawy służy jako potwierdzenie prawidłowego nabycia wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy.

Zaś w przypadku, kiedy nabywca odbiera węgiel z kopalni za pośrednictwem przewoźnika (np. transportem samochodowym), przy czym przewoźnik posiada właściwe pisemne pełnomocnictwo do reprezentowania nabywcy węgla wobec kopalni i Wnioskodawcy, ilość przemieszczanego węgla wpisuje w dokumencie dostawy kopalnia, w której znajduje się węgiel, obieg dokumentu dostawy będzie kształtował się w sposób następujący:

1.

Wnioskodawca:

* wystawia dokument dostawy w czterech egzemplarzach, w którym w poz. 3 i 4 wpisuje dane pośredniczącego kopalni, w której znajdują się wyroby węglowe,

* przekazuje cztery egzemplarze dokumentu dostawy kopalni, w której znajduje się węgiel (za pośrednictwem nabywcy któremu wcześniej przekazuje wystawione egzemplarze dokumentu dostawy lub w inny umówiony sposób).

2.

Kopalnia, w której znajduje się węgiel, wpisuje ilość wydanych wyrobów węglowych w poz. 15 we wszystkich egzemplarzach dokumentu dostawy, z których:

* jeden egzemplarz zachowuje dla siebie (egzemplarz przeznaczony dla podmiotu wydającego węgiel),

* jeden egzemplarz przekazuje przewoźnikowi z przeznaczeniem dla nabywcy węgla,

* jeden egzemplarz przekazuje Wnioskodawcy, który wystawił dokument,

* w jednym egzemplarzu potwierdza w polu 8 wydanie węgla do przemieszczenia, a następnie przedkłada go przewoźnikowi celem potwierdzenia w poz. 14 jego odbioru w imieniu nabywcy.

3.

Przewoźnik potwierdza odbiór węgla w imieniu nabywcy na przedłożonym mu w tym celu egzemplarzu dokumentu dostawy, który przekazuje wraz z pełnomocnictwem kopalni.

4.

Po potwierdzeniu odbioru węgla przez przewoźnika na przedłożonym w tym celu egzemplarzu dokumentu dostawy kopalnia przekazuje ten egzemplarz w umówiony sposób Wnioskodawcy, który dołącza go wraz z pełnomocnictwem do posiadanego egzemplarza dokumentu dostawy.

5.

Przewoźnik przewozi węgiel do nabywcy, przy czym posiadany przez niego egzemplarz dokumentu dostawy przeznaczony dla nabywcy służy jako potwierdzenie prawidłowego nabycia wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy.

Reasumując stanowiska Wnioskodawcy należało uznać je za:

* prawidłowe w części dotyczącej obowiązku Wnioskodawcy do wystawienia i dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy,

* nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku Wnioskodawcy do potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy otrzymanym z kopalni.

Zaznaczyć należy, iż przedstawiona interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kopalni, od której Wnioskodawca nabywa wyroby węglowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie obowiązku Wnioskodawcy do wystawienia i dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy i obowiązku Wnioskodawcy do potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie uznania Wnioskodawcy za podmiot zobowiązany do zapłaty akcyzy od ubytków wyrobów węglowych oraz w zakresie opodatkowania ubytków wyrobów węglowych w przypadku rozpoczęcia przez podatnika działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego norm dopuszczalnych ubytków, została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl