IBPP3/443-124/13/LŻ - Podatek od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-124/13/LŻ Podatek od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związku z realizacją projektu "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 lutego 2013 r. znak: IBPP3/443-124/13/LŻ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Korzystając ze zwolnienia z VAT Stowarzyszenie od momentu rejestracji do dnia dzisiejszego nie jest płatnikiem podatku VAT. W roku 2012 Stowarzyszenie wybudowało w ramach "Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich" na podstawie umowy z Samorządem Województwa "...". Umowa ta przewiduje pomoc finansową Urzędu Marszałkowskiego na koszty kwalifikowane realizacji tejże inwestycji w wysokości 24 398,00 zł. ale nie więcej niż 70% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Całkowita wartość operacji wg załącznika do umowy wynosi 34855,68 zł w tym VAT 5229,31 zł i składa się: Suma I: Roboty budowlane 24901,97 w tym VAT 4656,47, wartość pracy i usług świadczonych nieodpłatnie: 7463,52 w tym VAT 0,00, oraz przygotowanie projektu technicznego 2490,19 w tym VAT 572,74. Stowarzyszenie poniosło ww. wydatki wykonując zadanie ujęte we wniosku o dofinansowanie i do dnia 30 marca 2013 r. ma obowiązek złożyć wniosek o płatność.

W związku z tym, że Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia z VAT nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego więc ujęło w rozliczeniu wydatki w kwotach netto plus VAT. Wartość podatku VAT wykazano jako wydatek kwalifikowany z uwagi na spełnienie warunku, że nie jest on zwrócony w jakikolwiek inny sposób. Jednak wniosek o płatność (refundacja poniesionych wydatków) może nastąpić dopiero po kompletnie złożonym wniosku wraz z indywidualną interpretacją podatkową dotyczącą zwrotu VAT naliczonego dla Stowarzyszenia.

Ponadto w piśmie z dnia 22 lutego 2013 r. Wnioskodawca wskazał:, że

1.

Na podstawie umowy z dnia 24 stycznia 2012 r. zawartej z Samorządem Województwa, na operację z zakresu małych projektów, w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszenie jako "beneficjent" wybudowało w roku 2012 (data odbioru 20 grudnia 2012 r.)"...", przy szlaku rowerowym łączącym urokliwe sołectwo... z ruinami Zamku "...". Punkt ten ma na celu stworzenie miejsca wypoczynku dla turystów rowerowych, jak również możliwość zapoznania z mapą szlaków rowerowych gminy. i planem ulic w.... Punkt ten to ogrodzona żerdziami działka gminna, o powierzchni około 6 arów, na której wybudowano wiatę wyposażoną w stół z ławami, stanowisko do przygotowania "grilla", oraz chodniki. W umowie z Urzędem Marszałkowskim elementy te ujęte są jako roboty budowlane, wycenione wartością netto plus VAT, podobnie jak opracowanie projektu technicznego dla tej operacji. Niezależnie od powyższego zakresu przyjęty jest zakres świadczeń nieodpłatnych do wykonania przez członków Stowarzyszenia o wartości netto bez VAT. Całkowita wartość operacji według załącznika do umowy wnosi 34855,68, w tym VAT 5229,21 stanowiący koszt kwalifikowany (w wartości umowy ujęta jest praca świadczona nieodpłatnie oszacowana na wartość netto 7663,52 zł bez VAT).

2.

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem VAT wiec również nie jest czynnym podatnikiem VAT w związku z tym nie składa deklaracji VAT-7 z uwagi na korzystanie ze zwolnienia od początku istnienia Stowarzyszenia.

3.

Na fakturach VAT wystawionych przez Wykonawców projektu budowlanego i robót budowlanych nabywcą jest Stowarzyszenie.

4.

Wybudowany turystyczny punk odpoczynkowo-informacyjny jest i będzie ogólnodostępny i bezpłatny.

5.

Dokonywane zakupy robót budowlanych i usług dotyczące wymienionego projektu nie są związane z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując: W związku z tym, że Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT (korzysta ze zwolnienia), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w żaden sposób. Wnioskodawca przyjmuje więc, że wartość podatku VAT, ujęta w umowie z Urzędem Marszałkowskim jest kosztem kwalifikowanym i poniesione koszty projektu są wydatkiem kwalifikowanym w wysokości brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odliczyć VAT naliczony od jakichkolwiek wydatków nie będąc płatnikiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z tym, że Stowarzyszenie nie jest płatnikiem VAT (korzysta ze zwolnienia) to nie ma prawa do odliczenia tego podatku w jakikolwiek sposób.

Z tego wynika, że wartość podatku VAT od wydatków kwalifikowanych jest również wydatkiem kwalifikowanym do dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt. "...". Punkt ten ma na celu stworzenie miejsca wypoczynku dla turystów rowerowych, jak również możliwość zapoznania z mapą szlaków rowerowych. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT w związku z tym nie składa deklaracji VAT-7 z uwagi na korzystanie ze zwolnienia od początku istnienia Stowarzyszenia. Na fakturach VAT wystawionych przez Wykonawców projektu budowlanego i robót budowlanych nabywcą jest Stowarzyszenie. Wybudowany turystyczny punk odpoczynkowo-informacyjny jest i będzie ogólnodostępny i bezpłatny. Dokonywane zakupy robót budowlanych i usług dotyczące wymienionego projektu nie są związane z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion prawa do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma nie ma prawa do odliczenia podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ nadmienia, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym tut. organ potraktował jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl